«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شامگاه شنبه در واکنش به درخواست «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، رقابت تسلیحاتی را زاده اقدامات قدرت‌های بزرگ دانست.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود ضمن اشاره به توئیت ضد ایرانی پامپئو، نوشت: «رقابت تسلیحاتی معمولا یک‌جانبه نیست. این یک تلاش جمعی در سطح قدرت‌های بزرگ یا زمینه منطقه‌ای است».

وی با بی‌فایده دانستن تحریم در رفع رقابت تسلیحاتی، افزود: «خطر رقابت تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق اعمال تحریم بر یک کشور از بین برد. این امر به تلاش‌های جمعی از طریق مذاکرات نیازمند است».

پامپئو عصر شنبه در توئیتی، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود به بهانه جلوگیری از آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در غرب آسیا، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند. پیش از این، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.

پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره کنترل تسلیحاتی، با استناد به ادعای اخیر آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که تهران معاهده عدم اشاعه را نقض کرده است.