عباس قبادی در جلسه دکتر اسحاق جهانگیری با وزیر، معاونین و مدیران وزارت صمت که در محل این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص برگزاری جلسات تنظیم بازار بیان کرد: جلسات تنظیم بازار در سال ۱۳۹۸ به صورت منظم و با حضور اکثریت اعضا و حتی به صورت ویژه در ایام خاص از سال نیز برگزار شد.

وی اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و شیوع کرونا را دو شوک در حوزه تنظیم بازار دانست و افزود: برای هر دو موضوع تنظیم بازار و نظارت و کنترل آن و ایجاد آرامش در بازار را برای اطمینان بخشی به مردم عزیزمان در دستور کار قرار دادیم و به حمدالله اقدامات خوبی نیز با هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط در امر تنظیم بازار انجام شد.

معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص مجموعه اقدامات انجام شده پس از شیوع ویروس کرونا اضافه کرد: در رابطه با مدیریت این موضوع ۴ معاون وزیر صمت بصورت ۲۴ ساعته در حال رصد و مدیریت کار هستند و امورات را با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جلو می‌برند.

قبادی در ادامه نوسانات ارزی و تحریم‌ها را همواره به عنوان دو چالش در تنظیم بازار و قیمت‌ها دانست و گفت: در جلسات تنظیم بازار سال گذشته این دو موضوع مهم را همواره در دستور کار برای اتخاذ تصمیم‌های لازم داشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه با اعلام اینکه ۵۲ میلیون تن کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور بوده است، بیان کرد: تأمین ۲۷ میلیون تن آن از طریق داخل کشور انجام و ۲۵ میلیون تن نیز واردات شد.

معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در این خصوص یادآوری کرد: از مجموع ۲۵ میلیون تن واردات حدود ۲۳.۲ میلیون تن وارد کشور شده است و بیش از یک میلیون تن دیگر در بنادر منتظر تخصیص ارز لازم است.

۳۰ میلیون عدد ماسک سه لایه را واردات کردیم

قبادی همچنین با اعلام برخی آمار‌ها در خصوص تأمین و تولید اقلام مرتبط با کرونا بیان کرد: حدود ۳۰ میلیون عدد ماسک سه لایه را واردات کردیم و واردات ماسک N۹۵ نیز ۳ میلیون قطعه بوده است و این حجم از واردات در شرایطی انجام شده که کشور‌های دنیا به سبب شیوع کرونا از فروش این اقلام خودداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: اولین محموله ماسک وارداتی ۲۸ اسفندماه ۹۸ وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده است.

معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه‌های سال ۹۹ تنظیم بازار اشاره داشت و افزود: پیش بینی مقدار کالا‌ها و اقلام اساسی مورد نیاز مردم برای تهیه از محل داخلی و تأمین کسری از راه واردات و همچنین رصد و نظارت بر توزیع کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ را دنبال می‌کنیم.

برای تأمین کالا‌های مورد نیاز مردم شرمنده نشدیم

قبادی همچنین گفت: تأمین کالا‌ها و مایحتاج عمومی مردم در ماه مبارک رمضان نیز در دستور کار است که از مدت‌ها قبل برنامه ریزی‌های لازم برای آن انجام شده است.

وی در پایان تصریح کرد: با تدبیر ویژه وزیر صمت و انجام کار شبانه روزی از شرایط سخت چه پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و چه در زمان شیوع کرونا عبور کردیم و به حمد و قوه الهی شرمنده مردم عزیزمان برای تأمین کالا‌ها و اقلام مورد نیازشان نشدیم.