حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: با توجه به اینکه مصرف مرغ به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم‌ها، مجالس و محدودیت در تردد مردم در بازار‌ها حدود ۶۰ درصد کاهش یافته بود هشدار‌های لازم به تولید کنندگان جوجه یک روزه و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داده شده بود.

او افزود: تولید کنندگان جوجه یک روزه هر قطعه جوجه را تا ۵ هزار تومان به مرغداران می‌فروختند، اما به آن‌ها اعلام شده بود با توجه به کاهش مصرف مرغ ظرفیت ارائه جوجه یک روزه در بازار با این قیمت وجود نخواهد داشت.

حسن زاده با ابراز تعجب از معدوم‌سازی جوجه‌ها، ادامه داد: قیمت جوجه یک روزه دو هفته پایین آمده است و متاسفانه تولید کننده بجای اینکه جوجه‌ها را ارزانتر بفروشند بحث معدوم سازی را مطرح کردند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه تولید کنندگان جوجه یک روزه اکنون در تامین نهاد‌ها مشکل دارند و ارز مناسب برای آن‌ها نیز باید تامین شود، گفت: دولت برای مدیریت چرخه تولید باید نقش حاکمیتی داشته باشد نه نقش اخلاق محور.

او گفت: در حال حاضر با توجه به شرائط پیش آمده به نظر می‌رسد بخشی از خسارت را دولت باید جبران کند و بخشی نیز به عهده خود تولید کننده است.

حسن زاده در پاسخ به این پرسش که تولید کنندگان مرغ با توجه به شیوع کرونا چرا تولید خود را متناسب با بازار کاهش ندادند، افزود: کرونا زمانی وارد شد که برنامه ریزی‌ها برای برای تولید انجام شده بود و جوجه‌های یک روزه وارد سالن‌های تولید شده بودند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: در حال حاضر نمی‌توان میزان تولید مرغ مادر یا مرغ اجداد را کاهش داد چرا که در آینده این کاهش تولید برای مصرف کننده مشکل ساز خواهد بود.

او گفت: تغییر یا کاهش در تولید مرغ مادر حداقل ۶ ماه زمان می‌برد و نمی‌توان زنجیره تولید را به سرعت کاهش داد چرا که قیمت مرغ را در آینده برای مصرف کننده بالا خواهد برد.

حسن زاده گفت: دولت در حال حاضر برای کاهش فشار به تولید کنندگان مرغ‌های بالای ۲ کیلوگرم را از مرغداران خریداری و برای مصارف صنعتی استفاده کند.