مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به  آماده شدن موزه تجهیزات فضایی ایران گفت: برای نخستین بار در کشور سیر تاریخچه توسعه سازمان فضایی از زمان تأسیس تا به امروز در قالب موزه تجهیزات در ایستگاه فضایی ماهدشت استان البرز راه اندازی شده است و پس از عبور از بحران ویروس کرونا افتتاح خواهد شد.

* بخش داده های ماهواره ای در قالب چاپ عکس های متری به بهره برداری می رسد

وی افزود: در فاز بعدی موزه تجهیزات فضایی ایران بخش داده های ماهواره ای در قالب چاپ عکس های متری به بهره برداری می رسد البته باید بگویم در گذشته به دلیل نبود تکنولوژی و سیستم های دیجیتالی داده های ماهواره ای به صورت چاپ مورد استفاده قرار می گرفت.

براری با بیان اینکه مرکز فضایی ماهدشت در سال ۱۳۵۴ به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: قرار است در مراحل بعدی این موزه فضایی گسترش یابد به طوری که تاریخچه فضایی کشور مانند ماهواره ها و پرتاب گرها به نمایش گذاشته شود.

* در زمان جنگ ایران از نقشه های پردازش شده این مرکز استفاده می شد

وی ادامه داد: ماموریت ایستگاه فضایی ماهدشت بعد از افتتاح به مدت ۳ سال  دریافت تصاویر ماهواره ای بود که بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۷ ماموریت این مرکز تغییر کرد و به مرکز سنجش از راه دور ایران برای دریافت پردازش تصاویر و تبدیل به نقشه معرفی شد که در زمان جنگ ایران از نقشه های پردازش شده این مرکز استفاده می شد.

*مرکز فضایی ماهدشت چندین تصویر ماهواره ای را دریافت و به صورت آنلاین دانلود می کند

رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: درحال حاضر ایستگاه فضایی ماهدشت از فعالیت در زمینه سنجش از راه دور فراتر رفته است به طوری که اکنون چندین تصویر ماهواره ای را دریافت و به صورت آنلاین دانلود می کند که از این توانایی در بحران هایی مانند سیل و زلزله برای شناسایی و ناپایداری استفاده می شود.

* احداث نمایشگاه دائمی صنایع فضایی در دستور کار قرار دارد

وی گفت: توسعه موزه فضایی ایران با احداث نمایشگاه دائمی صنایع فضایی داخلی و منطقه ای در دستور کار قرار دارد.