حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی به تشریح سوالات مرتبط با بیماری کرونا پرداخت.

عمادی متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا افراد پس از یک بار ابتلا به کرونا در برابر ویروس مصونیت پیدا می‌کنند، گفت: در صورت درمان و بهبودی کامل، پادزهر بیماری در بدن می‌ماند، نگرانی و استرس موجب تضعیف بدن در مقابل این بیماری می‌شود، چنانچه بدن بتواند پادزهر این ویروس را بسازد، فرد تا پایان عمر به کووید ۱۹ دچار نخواهد شد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا کرونا با دستکش بافتنی منتقل می‌شود، بیان کرد: امکان آلوده شدن دستکش بافتنی وجود دارد.

عمادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ویروس از طریق حشرات به انسان منتقل می‌شود، گفت: پشه، مگس و سوسک نمی‌توانند ناقل کرونا باشند، اما بوئیدن گل و گیاه می‌تواند در انتقال بیماری پرخطر باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در ایام کرونایی می‌توان واکسن کودکان را زد، اظهار کرد: انتشار ویروس کرونا نباید مانع از زدن واکسن کودکان و یا ورزش کردن شود، لذا با رعایت نکات بهداشتی این موارد اشکالی ایجاد نمی‌کند.

عمادی افزود: مراکز درمانی، پذیرش افرادی که به غیر از درمان کرونا مراجعه می‌کنند را از دیگر بیماران تفکیک می‌کنند لذا مادران باردار نگران زایمان نباشند، بنابراین بخش‌های مختلف در بیمارستان‌ها تفکیک شده است.

او در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه آیا ویروس کرونا با فریز کردن از بین می‌رود، ادامه داد: فریز کردن چندان کار اطمینان بخشی نیست، بهتر است سبزیجات خوب شسته شوند.

عمادی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا بلال و پیاز کبابی تاثیری در مبتلا نشدن به کرونا دارند، اظهار کرد: هیچ یک از این تجربیات فردی یا ادعا‌ها ثابت نشده است، نیازی نیست کالا‌های خریداری شده را حتما با مواد ضدعفونی کننده بشوئید، شستشوی خوب با آب کافی است.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علائم بیماری کرونا چیست، گفت: از دست دادن حس چشایی و بویایی، بدن درد و اسهال از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است، البته ممکن است این علائم منشا دیگری هم داشته باشد لذا برخی از علائم کروناویروس مانند تب، سرفه، تنگی نفس است، بیمار ممکن است چند روز سرفه‌های به ظاهر بدون علت نیز داشته باشد، اما مواردی هم درباره علائم حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است لذا پوست سالم در برابر ویروس کرونا مقاوم است، اما تماس دست آلوده به چشم، دهان و گوش ممکن است فرد را به بیماری مبتلا کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که ویروس بر روی لباس تا چه زمانی زنده می‌ماند، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا بیشتر روی اجسام می‌نشیند این ویروس روی برخی از اجسام سرد تا ۲۰ روز باقی می‌ماند، لباس‌های آلوده به کرونا در دمای هوای بهاری حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه می‌تواند تا دو هفته زنده بماند لذا کرونا در هوای گرم زنده نخواهد ماند، هر عاملی که موجب گرم شدن محیط زندگی این ویروس شود می‌تواند در پاکسازی محیط کمک کند به همین علت گفته می‌شود نان خریداری شده را چنانچه ممکن است در راه منزل به کرونا آلوده شده باشد را دوباره گرم کنید.

این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین گفت: کسانی که کم کاری تیروئید دارند احتمال مبتلا شدنشان به کرونا بیشتر است پس هر فردی که نکات بهداشتی را رعایت نکند ممکن است به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شود، کسانی که دارای گروه خونی O هستند کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.