با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط بحرانی، داشتن استرس و اضطراب بالا امری طبیعی است که افراد زیادی در حال حاضر آن را تجربه می‌کنند. اما مشکلی که برخی افراد را دچار نگرانی بیشتر می‌کند، شباهت علائم اضطراب با بیماری عفونی کووید-۱۹ است که ممکن است افراد به اشتباه خود را مبتلا به این ویروس بپندارند.

برخی علائم ویروس کرونا نظیر احساس داغی ناشی از تب، تپش قلب، درد‌های جسمی و احساس خستگی می‌تواند در اثر اختلالات اضطرابی، استرس و حالات پریشانی روانی باشد؛ بنابراین ممکن است کسانی که از قبل دچار وسواس‌های جسمی و یا اختلال هراس بوده اند یا افرادی که ذاتا مضطرب هستند در حال حاضر به دلیل شباهت علائم ویروس کرونا با این حالت ها، گمان کنند که به کرونا مبتلا شده اند.

چگونه تفاوت علائم هراس و اضطراب را از علائم ابتلا به کرونا تشخیص دهیم؟

۱) با توجه به مشترک بودن علائم این دو بیماری، باید به خصوصیات و علائم زیر جهت تشخیص بیماری خود توجه کنید.

تب از علائم کرونا است و در حالت اضطراب فرد آن را حس نمی‌کند. تب با احساس گرما یا داغ شدن متفاوت است. تب به معنای بالا رفتن درجه حرارت بدن است که باید آن را از راه دما سنج‌ها و حرارت سنج‌ها تشخیص داد.

۲) تنگی نفس یکی از علائم مشترک بین اضطراب و ابتلا به کرونا است.. اگر تنگی نفس موج‌هایی به صورت حمله‌های ناگهانی باشد، به طوری که فروکش کرده و دوباره پس از مدتی به وجود می‌آید، به احتمال زیاد ناشی از اضطراب و استرس است و به ویروس کرونا ربطی ندارد.

بنابراین در شرایطی که دچار علائم اصلی کرونا یعنی تب و تنگی نفس مستمر همراه با بی حالی و سرفه‌های خشک شدید، با شماره تلفن ۴۰۳۰ تماس گرفته و به توصیه‌های پزشکان و کادر درمان توجه کنید. در صورت وخامت حالتان باید با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی به بیمارستان مراجعه کرده و مورد درمان قرار بگیرید.