با بروز ویروس کرونا همه ما با ترس و لرز تمام مواد غذایی خریداری شده را برای مقابله با آلودگی شستشو می‌دهیم که انگار صد در صد باورمان شده است این ویروس واقعا کشنده است!

متخصصان عفونی توصیه می‌کنند که تا حد امکان از خانه خارج نشویم، اما در صورت لزوم برای تهیه مواد غذایی خریداری شده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنیم و پس از رسیدن به منزل کالا‌های خریداری شده را ضدعفونی کنیم.

اما بحث میوه جات و سبزیجات کمی متفاوت است؛ امروزه با توجه به افزایش بسیار زیاد انواع باکتری ها، ویروس‌ها و آلودگی‌ها در میوه‌ها و سبزیجات یکی از الزامی‌ترین کار‌ها شست و شوی کامل آنهاست؛ چرا که ویروس روی سبزیجات به علت اینکه نمی‌توان پوست آن‌ها را کند باید تمیزتر شسته شود. برای شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات نباید فقط به مواد طبیعی مثل سرکه، نمک و آبلیمو اکتفا کرد. برای این کار می‌توان روش زیر را به کار گرفت.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین یا محلول ضد عفونی رو در یک لیتر آب همراه ۲-۴ قطره مایع ظرفشویی کامل حل کرده و سپس سبزی‌ها را داخل آن بریزید و بعد از ۳ دقیقه آن‌ها را به تعداد دفعات ۲ الی ۳ بار آب کشیده و تا حد امکان از ظرف یا تشت جداگانه برای شستشو استفاده کنید.

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند بعد از خرید تمامی کالا‌ها را حتما به مدت ۲۴ ساعت در بیرون خانه قرار دهید تا پس از ورود به خانه ناقل ویروس نباشند و برای اطمینان بیشتر آن‌ها را با مواد شوینده، ضدعفونی کنید.

به عقیده این متخصصان مصرف میوه جات و سبزیجات تازه در این روز‌ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه می‌شود، اما باید حداقل ۲ واحد میوه و ۳ واحد سبزی در طول روز مصرف شود تا بدن مقاومت خود را در برابر آلودگی بالا ببرد.

بطور جدی ارگانیسم‌های بسیار زیاد و مقاومی بر روی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند که در صورت ورود به بدن انسان منجر به ایجاد اختلال و بیماری در افراد می‌شوند. شستشوی میوه جات با آب خالی می‌تواند باعث از بین رفتن خاک شود و طبق مطالعات جدید ترکیب جوش شیرین با آب بهترین راه مقابله برای از بین بردن ویروس‌های روی میوه جات و سبزیجات است.