مسعود مردانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری کرونا و آنفلوانزا گفت: افراد سیگاری و به طور کل افرادی که قلیان و ماده مخدر مصرف می‌کنند،در معرض عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی هستند؛ در واقع این افراد بیشتر از افراد عادی به دلیل از بین رفتن مکانیسم‌های دفاعی موضعی در مخاط دستگاه تنفسی فوقانی دچار عفونت‌های ویروسی می‌شوند.

او افزود: با توجه به اپیدمی ویروس کرونا که نحوه اثر آن مانند دیگر عفونت‌های ویروسی، دستگاه تنفسی فوقانی است ،یکی از خصوصیات این ویروس انتشار سریع به ریه‌های فرد مبتلا محسوب می‌شود. همچنین در موارد شدید نارسایی تنفسی را مشاهده می‌کنیم.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درخصوص افرادی که سیگار مصرف می‌کند بیان کرد: اپیدمی ویروس کرونا،فرصتی مناسبی است که برای همیشه مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر را کنار بگذارند.

عضو کمیته کشوری کرونا درباره مصرف مواد مخدر برای پیشگیری از کرونا تشریح کرد: همانطور که مصرف الکل برای از بین رفتن کرونا موثر نیست و تعدادی از افراد جامعه به دلیل مصرف این ماده خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل شدند، مصرف مواد مخدر هم هیچ تاثیری در از بین رفتن ویروس کرونا ندارد.

 مردانی  مطرح کرد:فرصت مناسبی است که این افراد برای سلامتی خود و اعضای خانواده به طور کامل مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر را کنار بگذارند؛ زیرا با توجه به فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه، تمام اعضای خانواده در معرض این مواد قرار دارند و برای همه اعضا خطرناک است.