گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران پژوهشی درباره امکانی برای تشخیص اولیه کرونا از نحوه سرفه افراد را در دست اجرا دارند.

هادی مرادی مسوول اجرای این طرح در دانشگاه تهران در این باره، گفت: تیمی مشتکل از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا به سرپرستی من و رشاد حسینی در حال بررسی امکان تشخیص ابتلای افراد به ویروس کرونا با استفاده از الگوهای سرفه هستند.

وی ادامه داد: این پژوهش در ادامه طرح قبلی گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران درباره تشخیص بیماری اوتیسیم از روی گریه کودکان انجام می‌شود که پیش از این انجام شد و نتایج آن هم در حال تبدیل شدن به مقاله است.

مرادی یادآور شد: در حال حاضر ۲ دانشگاه بزرگ در امریکا و انگلیس هم در حال انجام این پژوهش هستند و در حال کسب تجربه برای اجرایی کردن آن هستند، انجام این کار در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران از نظر انجام کار بومی و جمع‌آوری داده‌های بومی دارای اهمیت است.

مسوول اجرای این طرح در دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه برای انجام این تحقیق نیاز به جمع آوری سرفه افراد سالم و بیمار داریم، از مخاطبان این خبر درخواست کرد صدای سرفه خود را برای این گروه پژوهشی ارسال کنند تا در جمع آوری صدای سرفه افراد عادی و بیمار در این تحقیق کمک کرده باشند.

وی گفت: کاربران می توانند با نصب یک برنامه اندرویدی صدای سرفه خود را برای ما ارسال کنند.

این برنامه از این نشانی قابل دریافت است.

چندی پیش دیلی‌میل گزارش کرد که محققان دانشگاه "کمبریج" برنامه‌ای جدید توسعه داده‌اند که صدای افراد هنگام سرفه کردن و نفس کشیدن را ضبط می‌کند تا به شناسایی افراد مبتلا به "کووید-۱۹" کمک کند.