تعیین دستمزد کارگران برای سال ۹۹ با یکسری مشکلات و اتفاقاتی مواجه شد که در سال‌های گذشته کم سابقه بوده است.

یکی از همین اتفاقات، ویروس کرونا بود که برگزاری جلسه شورای عالی کار را در اسفند ماه به تعویق انداخت و باعث شد تا تعیین دستمزد به بعد از عید نوروز موکول شود.

البته پیش از عید نوروز و در اسفند ماه چند جلسه شورای عالی کار برگزار شد، اما این جلسات هیچ نتیجه‌ای نداشت و اعضای شورا نسبت به پیشنهادهای یکدیگر مخالف بودند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در تعیین دستمزد سال ۹۹ رخ داد عدم موافقت نمایندگان کارگری با رقم دستمزد کارگران بود که همین عدم موافقت باعث شد تا نمایندگان کارگری دستور جلسه شورای عالی کار را امضا نکند.

نمایندگان کارگری علت مخالفت خود را این چنین عنوان کردند که دولت برای تعیین حداقل دستمزد کارگران از قانون پیروی نکرده است چرا که طبق قانون، میزان افزایش حداقل دستمزد باید برابر با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی محاسبه شود.

ابلاغ و اجرای دستور جلسه شورای عالی کار بدون موافقت و امضای نمایندگان کارگری امکان پذیر نیست با این وجود دولت باید به دنبال راه حل‌هایی باشد تا رضایت نمایندگان کارگری را جلب کند.

در این خصوص نمایندگان کارگری پیشنهاد دادند تا حقوق ماهانه هیچ کارگری با دریافت حداقل دستمزد، پایه سنوات و حق خواربار به زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرسد یعنی اگر حقوق ماهانه کارگری کمتر از این میزان بود می‌تواند نسبت به دریافت مابه التفاوت اقدام کند.

ساز و کار تبصره ترمیم چگونه است؟

در همین راستا محمدرضا تاجیک رئیس مجمع کارگران تهران اظهار کرد: ما به عنوان نمایندگان کارگری به دولت پیشنهاد دادیم که تبصره ترمیم در سال ۹۹ اجرایی شود دولت نیز با این طرح موافقت کرد، اما هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

وی افزود: ساز و کار تبصره ترمیم بدین شکل است که حقوق ماهانه تمام کارگران با دریافت حداقل دستمزد و دیگر مکمل‌ها باید به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد، به عنوان مثال در صورتی که حقوق یک کارگر با این دریافتی‌ها به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، وی می‌تواند نسبت به دریافت مابه التفاوت از تبصره ترمیم استفاده کند.

بر این اساس پیشنهاد نمایندگان کارگری عقلانی به نظر می‌رسد و این میزان از دریافتی برای کارگران می‌تواند درصد زیادی از سبد معاش این قشر از جامعه را پوشش دهد.

همچنین احمد میدری معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پس از آخرین جلسه شورای عالی کار اعلام کرد: در سال ۹۹ مجموع دریافتی ماهانه یک کارگر با یک سال سابقه کار و حق خواروبار حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای کارگرانی که سابقه کار ندارند حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

لازم به ذکر است تمامی کارگران حق خواروبار و مسکن را دریافت می‌کنند و حق خواروبار نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در سال ۹۹ به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش دستمزد کارگران از چه زمانی اجرا می‌شود؟

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد در صورتی که ابلاغیه دستمزد سال ۹۹ کارگران تا پایان فروردین ماه صادر نشد، کارفرمایان همانند ماه‌های گذشته حقوق‌ها را پرداخت کنند و پس از صدور این ابلاغیه، مابه التفاوت به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.