سارا گیلبرت استاد واکسن‌شناس دانشگاه آکسفورد و رئیس گروهی از پژوهشگران که مشغول تهیه واکسن ضد ویروس کرونا هستند، گفته است که به احتمال ۸۰ درصد واکسنی که توسط گروهی از محققان ساخته می‌شود کارایی مورد نظر را برای ویروس کرونا دارد، حدود ۵ ماه طول می‌کشد تا در دسترس عموم قرار گیرد.

پرفسور گیلبرت افزود: من فکر می‌کنم به دلیل اینکه کار‌های دیگری یر روی این واکسن انجام شده، شانس بالایی برای موفقیت این واکسن وجود دارد.

این واکسن شناس گفت: او ماه گذشته امیدوار بود که تولید واکسن ضد کرونا تا آواخر سال ۲۰۲۰ به پایان برسد، اما خوشبختانه در حال حاضر آزمایشات بالینی بر تعدادی از انسان‌ها در دو هفته آینده آغاز می‌شود.

پرفسور گیلبرت گفت: بنابر اعلام دولت انگلیس روند ساخت میلیون‌ها دوز از این واکسن که نتایج مراحل اولیه‌اش موفقیت آمیز بوده را تأمین خواهد کرد تا به سرعت در سطح گسترده‌ای برای استفاده در دسترس بیماران قرار گیرد.

علی رغم هشدار‌های قبلی مبنی بر اینکه روند تولید واکسن ممکن است ۱۸ ماه طول بکشد پرفسور گیلبرت به روزنامه تایمز گفت که اگر اوضاع کاملاً خوب پیش برود، انتظار می‌رود واکسن در ماه سپتامبر تولید شود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد به سرپرستی پرفسور گیلبرت، یکی از ده‌ها تیم دانشمندان و محققان در سراسر جهان است که برای یافتن یک واکسن ضد کرونا در تلاشند، این تیم در جستجوی راه حلی سریع برای پایان دادن به وضعیت غم انگیز ناشی از شیوع این بیماری است که نه تنها بریتانیایی‌ها به میزان بالایی به آن مبتلا شدند بلکه مردم سراسر جهان اکنون گرفتار این بیماری هستند.

این اظهارات امیدوارکننده پرفسور گیلبرت در حالی بیان می‌شود که کارشناسان بهداشت می‌گویند: ویروس کرونا در مقایسه با بسیاری از ویروس‌های تنفسی بویژه آنفلوانزا به کندی عمل می‌کند و به مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند.

برخی دانشمندان و متخصصان ویروس شناسی بر این باورند که تهیه و توزیع جهانی واکسن برای ویروس کرونا تا ۱۸ ماه طول می‌کشد، اما پروفسور گیلبرت می‌خواهد روند آزمایش را تسریع بخشد.

بیش از ۶۰ کاندیدای احتمالی واکسن و درمان ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های سراسر جهان در مراحل بالینی خود هستند، همچنین کارشناسان داروسازی و صنعت هشدار داده‌اند که آزمایشات بالینی و مصوبات ایمنی واکسن ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد.