مهدی جمالی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: بر اساس این طرح، اداره‌ها و سازمان‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند ساعات کاری متفاوتی خواهند داشت.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ۵۹ میلیون جمعیت شهری در کشور داریم که ۱۵۰ میلیون سفر شهری در روز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل همگانی و شبه همگانی از سفر‌های درون شهری ۴۲ درصد است تصریح کرد: در شهر‌ها ۳۵۰ هزار تاکسی فعالند که ۲۵۰ هزار تاکسی، فرسوده است.

جمالی نژاد افزود: ۱۵۰ هزار سرویس مدرسه، ۱۵۰ هزار آژانس و ۶۰۰ هزار تاکسی اینترنتی، ۲۲ هزار اتوبوس و ۳۰ هزار مینی بوس در نظام حمل و نقل همگانی شهر‌ها فعالند و مترو نیز روزانه ۲ میلیون مسافر را جا به جا می‌کند.

وی گفت: به ۳ هزار ناوگان مترو در کشور نیاز داریم که هزار ناوگان مربوط به تهران است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه راهبرد ما نگاه به موضوع بهداشت و درمان و توجه به اقتصاد مردم است تصریح کرد: حمل و نقل شهری، مدیریت تقاضا و مدیریت سفر دارد که درباره میزان تقاضا سیاستگذاری با ستاد ملی مبارزه با کروناست و ما بر اساس آن سفر را مدیریت می‌کنیم.

جمالی نژاد با اشاره به تعطیلی نظام حمل و نقل عمومی در برخی شهر‌های کشور افزود: شورای عالی ترافیک، سیاست‌های کلان حمل و نقل کشور را مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌کند.

وی گفت: در این باره تصمیم گرفته ایم به جای تعطیلی مترو و اتوبوسرانی، همه ناوگان حمل و نقل شهری برای اجرای بهینه طرح فاصله گذاری هوشمند، فعال باشند و بر این اساس سفر‌های شهری را مدیریت می‌کنیم البته این تصمیم شورای عالی ترافیک لازم الاجرا نیست بلکه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درباره آن تصمیم می‌گیرد.

جمالی نژاد افزود: قرار بود در قالب نوسازی نظام اتوبوسرانی شهری تعداد ۱۹ هزار اتوبوس اضافه شود و اگر اکنون بخشی از این اتوبوس‌ها به اتوبوسرانی شهری اضافه شود مشکل گلوگاه‌ها و ازدحام جمعیت در این مسیر‌ها برطرف می‌شود.

وی گفت: درباره طرح ترافیک، کار نرم افزاری دقیقی انجام شده است و اگر طرح لغو شود حجم زیادی از خودرو‌های شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند و گره‌های ترافیکی زیادی را ایجاد خواهند کرد البته لغو طرح و استفاده از خودرو‌های شخصی میزان شیوع بیماری کرونا را کاهش می‌دهد.

جمالی نژاد اضافه کرد: معاون کل وزارت بهداشت چند روز پیش گفته بود؛ ایران مانند سوئیس در مدیریت کرونا نیست، اما اعلام می‌کنم شهرداری‌های ما در مبارزه با کرونا از سوئیس و بسیاری از کشور‌های اروپایی بهتر عمل کردند.

وی گفت: در حالی که در ایران همه آحاد جامعه مانند بسیج و سپاه و دیگر اقشار مردم پای کار آمده اند، اما در کشور‌های اروپایی و امریکا حتی ماسک و تجهیزات مقابله با بیماری کرونا را از یکدیگر سرقت می‌کنند.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در این برنامه افزود: پیش از بروز بحران کرونا، مترو حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را در روز جا به جا می‌کرد، اما این تعداد در هفته آخر اسفند به ۴۰۰ هزار نفر و در تعطیلات نوروز به ۱۴۵ هزار نفر رسید.

وی گفت: هفته پس از تعطیلات نوروز تعداد مسافران به ۲۴۰ هزار نفر رسید و پیش بینی می‌کنیم اکنون به ۳۴۰ هزار مسافر رسیده باشد.

حجت افزود: تعداد مسافران مترو ۱۵ درصد است در حالی که متروی تهران با ۸۵ درصد ظرفیت کار می‌کند و مشکلی در فاصله گذاری نداریم و ظرفیت به میزان کافی است.

وی گفت: البته تعدادی گلوگاه در خطوط مترو و اتوبوسرانی وجود دارد که نگرانی ایجاد می‌کند.

حجت با بیان اینکه اکنون نظام اتوبوسرانی تهران با همه ظرفیت فعال است افزود: تعداد مسافران خطوط اتوبوسرانی ۱۰ درصد پیش از بحران کروناست و بسیاری از اتوبوس‌ها خلوت هستند.

وی گفت: برای مدیریت ازدحام جمعیت در گلوگاه‌ها نیز که تصاویر آن به عنوان شلوغی مترو و اتوبوس‌ها امروز منتشر شد تعدادی از اتوبوس‌های تندرو را از خطوط کم مسافر به خطوط پر مسافر وارد کرده ایم.

حجت افزود: از یکصد و ۳۰ ایستگاه اتوبوسرانی تهران حدود ۱۰ ایستگاه مشکل ازدحام دارد که با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت دیگر خطوط این مشکل را برطرف می‌کنیم.

وی گفت: تا اطلاع ثانوی، طرح ترافیک به طور کامل لغو شده است.

حجت افزود: روز گذشته طرح فاصله گذاری در اتوبوس‌ها به صورت ارشادی انجام شد، اما برخی مردم رعایت نکردند و منتظر اتوبوس خالی نشدند.

وی گفت: مأموران کنترل بلیت در ایستگاه‌های اتوبوسرانی و مترو نمی‌توانند از ورود مسافران جلوگیری کنند، زیرا این مسئله موجب ازدحام جمعیت در این ایستگاه‌ها می‌شود.

حجت افزود: اگر رشد تقاضای سفر یکباره انجام شود به دلیل محدود بودن ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نمی‌توانیم طرح فاصله گذاری هوشمند و اجتماعی را مدیریت کنیم، اما اگر رشد تقاضا مانند امروز ۲۰ درصد و حتی ۳۰ درصد نیز اضافه شود مدیریت آن اجرایی است.

وی گفت: ظرفیت مشخصی در مترو و اتوبوسرانی وجود دارد و انتظار داریم تقاضا برای استفاده از حمل و نقل عمومی اضافه نشود.

حجت افزود: حدود ۳ هزار محافظ برای رانندگان تاکسی تهیه شده و در حال نصب است که دور راننده تاکسی را برای محافظت از ویروس کرونا می‌پوشاند.

وی گفت: برای تأمین ماسک ۷۰ هزار راننده تاکسی در تهران مشکل داریم، اما برای رانندگان اتوبوس ماسک تهیه شده است.

حجت افزود: اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خطوط ضد عفونی می‌شوند و در این زمینه از روش جدید مه پاش استفاده می‌کنیم و مواد ضد عفونی کننده را در اختیار اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها قرار داده ایم.

وی همچنین گفت: تاکنون در تهران ۱۴ راننده تاکسی و ۲ راننده اتوبوس بر اثر بیماری کرونا فوت کرده اند.

محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این برنامه گفت: از ۲۵ اسفند اتوبوس‌های شهری و مترو را از چرخه خدمت رسانی خارج کرده ایم و اکنون نیز سامانه‌های حمل و نقل عمومی در مشهد تعطیل است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی ۲۶ درصد در شیوع بیماری کرونا اثرگذار است افزود: به دلیل تعطیلی سامانه‌های اتوبوسرانی و مترو میزان بروز بیماری کرونا در مشهد بسیار کمتر از پیش بینی هاست.

کلایی گفت: مشهد نخستین شهر کشور بود که نظام حمل و نقل عمومی خود را برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا متوقف کرد و تا زمانی که مطمئن شویم اثر این سامانه‌ها در شیوع بیماری کاهش یافته است اتوبوسرانی و مترو را راه اندازی نمی‌کنیم.

وی افزود: مردم از وسایل حمل و نقل مانند دوچرخه و موتور برقی استفاده کنند البته تاکسیرانی مشهد با رعایت دستورالعل‌ها فعال است.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز نیز در این برنامه گفت: از ۲۱ اسفند ناوگان مترو و از ۲۲ اسفند ناوگان اتوبوسرانی شیراز تعطیل شده و همچنان تعطیل است.

وی با بیان اینکه در شیراز کمترین میزان شیوع ویروس کرونا وجود دارد افزود: موافق بازگشایی حمل و نقل عمومی نیستیم.

اسکندرپور سلامت مردم را در اولویت خواند و گفت: مشکلات اقتصادی باید در جای دیگر چاره اندیشی شود، زیرا حمل و نقل عمومی، ۲۶ درصد در شیوع کرونا اثرگذار و راه اندازی آن ظلم در حق مردم است.

وی افزود: مدیریت تقاضای سفر مستلزم سیاست‌های دیگری است که ارتباطی با مدیریت شهری ندارد.

اسکندرپور گفت: سیاست‌ها باید حمایت از مردم باشد نه اینکه کارگران در این شرایط سر کار بروند.

ناصر حاج محمدی شهردار رشت نیز در این برنامه گفت: از ۲۳ فروردین سامانه اتوبوسرانی رشت به طور کامل فعالیت خود را آغاز کرده است البته این شهر ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد که فقط ۵۰ دستگاه آن فعال و این تعداد هیچ زمانی برای پوشش حمل و نقل عمومی رشت کافی نبوده است.

وی افزود: دستکم ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای سامانه اتوبوسرانی رشت نیاز است.

حاج محمدی با بیان اینکه در رشت ۶ هزار تاکسی و ون فعالند گفت: تقاضای سفر در ۲۳ فروردین ۲۰ درصد افزایش یافت و ناوگان اتوبوسرانی ما با توجه به اینکه با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کرد، اما بیشتر اتوبوس‌ها خالی بودند.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان نیز در این برنامه گفت: سامانه اتوبوسرانی اصفهان در اسفند ۹۷ دوازده میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را جا به جا کرد در حالی که این تعداد در اسفند ۹۸ به ۵ هزار نفر کاهش یافت.

وی افزود: در ایام نوروز سامانه اتوبوسرانی و متروی اصفهان به طور کامل تعطیل بود، اما پس از تعطیلات، ۴۶۰ اتوبوس را برای ۶۰ ایستگاه فعال کردیم.

نوروزی گفت: وضع حمل و نقل عمومی در ۲۳ فروردین در اصفهان مناسب بود و در مناطقی که مشکل ایجاد شد تمهیدات لازم را انجام دادیم.

وی افزود: متن‌های چاپی (بروشور) را برای آموزش مسافران و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از امروز توزیع می‌کنیم و از یکصد دستگاه اتوبوس جدیدی که در اسفند خریداری کردیم ۷۰ اتوبوس را وارد چرخه خدمت رسانی خواهیم کرد.