گزارش‌ها از ساعات گوناگون از سطح شهر قم حاکی است: حضور خیابانی مردم، فعالیت اصناف و فروشگاه ها، ترافیک و آمد و شد خودرو‌ها در سطح شهر امروز شنبه ۲۳ فروردین تفاوت چندانی با یک روز عادی در دوره پیش از کرونا ندارد.

اغلب مغازه‌ها و فعالیت‌های صنفی اعم از مواردی که در طرح فاصله گذاری اجتماعی ضروری یا غیرضرور اعلام شده، باز است و مردم نیز در رفت و آمد برای انجام امور مختلف روزمره هستند، شرایط بگونه‌ای عادی است که شاید تنها استفاده نیمی از مردم از ماسک و دستکش، باعث شود به یاد بیاوریم، همچنان در دوره شیوع ویروس مرگبار کرونا هستیم.

گزارش ایرنا از خیابان‌های صفاییه، دورشهر، بلوارامین، زنبیل آباد، سمیه، عماریاسر، جمهوری، خاکفرج، هنرستان و ... حاکی است که انواع فعالیت اجتماعی و اقتصادی در شهر به شکل شبه عادی امروز از سر گرفته شده است.

این در حالی است که در هفته‌های نخست فروردین، این فاصله گذاری‌ها تا حد بسیار زیادی رعایت می‌شود و اغلب اصناف غیرضرور بسته، خیابان‌ها خلوت و رفت و آمد مردم و خودرو‌ها به حداقل رسیده بود، امری که در هفته نخست بعد از تعطیلات کمی تغییر کرد و از امروز به طور نسبتا کامل به حالت عادی نزدیک شده است.

از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در شهر یک میلیون نفری قم از امروز شنبه در حالی است که مسوولان استان همچنان در اظهارنظر‌های متعدد نسبت به ضرورت درخانه ماندن و رعایت ضوابط بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی و نگرانی از احتمال موج دوم شیوع کرونا در قم تاکید دارند.

بی توجهی مردم زحمات کادر درمانی را از بین می‌برد

دکتر محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم روز شنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۷ نفر در مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی ابتلا به کرونا پذیرش شده اند، امری که نشان می‌دهد وضعیت قم هنوز تا عادی شدن از نظر شیوع کرونا، راه طولانی در پیش دارد.

به گفته وی، ۲۲ نفر از این تعداد در بخش‌های بیمارستان‌ها بستری و مابقی پس از معاینه و بررسی در بخش اورژانس مراکز با دستورات دارویی و بهداشتی مرخص شده اند.

قدیر گفت: بار دیگر از همشهریان عزیز تقاضامندیم که طرح فاصله گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار داده و نهایت دقت نظر را در خصوص توجه و اهتمام به رعایت مسائل بهداشتی داشته باشند.

وی افزود: مشاغلی کم خطری که مجوز بازگشایی آن‌ها صادر شده است، حتما باید در بخش سامانه ثبت نام اصناف و صنایع در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

قدیر تاکید کرد: در منزل ماندن را باید همچنان جدی گرفت و نباید احساس شود که ویروس کرونا از بین رفته است، چرا که بی توجهی در این خصوص زحمات کادر درمانی در بیمارستان‌ها و کادر بهداشت در امر غربالگری را از بین می‌برد.

به گفته وی، کم کردن محدودیت‌ها باید پلکانی و با شیب بسیار کم شروع شود تا تماس‌ها افزایش پیدا نکند لذا باید در آمادگی بسر برده و فعلا نمی‌توانیم، بیمارستان‌ها را از پروتکل پذیرش بیمار کرونا خارج کنیم.

استاندار قم نیز در روز‌های اخیر بار‌ها بر ضرورت رعایت همه جانبه طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرده و در این خصوص اهمیت مدیریت صحیح و دقیق برنامه‌های مبارزه با بیماری کرونا در استان قم را یادآور شده است.

بهرام سرمست می‌گوید که توفیقات بسیاری در سطح استان در مقابله با کرونا بدست آمده که در سایه اتفاق‌نظر، برنامه‌ریزی و کار ستادی به‌دور از موازی کاری و اتلاف منابع، و نیز هدفمند کردن سرمایه اجتماعی و ظرفیت‌های مردمی و خیرین حاصل شده است و این همکاری‌ها و نیز همراهی مردم در ادامه مقابله با شیوع کرونا باید ادامه یابد.

وی در عین حال به برخی اقشار جامعه که در شرایط کنونی قرنطینه خانگی دچار مشکلات معیشتی شده‌اند اشاره و خاطرنشان کرده است: بسیاری از این افراد که تحت پوشش نهاد‌های مددجویی نیستند نیاز به پشتیبانی و حمایت مبرم دارند و باید از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد و از سوی نهاد‌های مردمی و خیرین نیز مورد حمایت اجتماعی قرار گیرند.

ناظران امور شهری در قم بر این باورند که کم و کیف حضور اجتماعی مردم در روز شنبه ۲۳ فروردین، طلیعه خوبی برای سال جدید از بعد مقابله با شیوع کرونا نیست و مسوولان باید در این خصوص تدبیر کنند.

برنامه ریزی برای مدیریت ابعاد مختلف و عوارض مربوط قرنطینگی طولانی در خانه و همچنین احساس ضرورت اقشاری از مردم برای بازگشت به فعالیت‌های عادی خود برای تامین معاش و توانایی انجام تعهدات مالی و شغلی از دیگر چالش‌هایی است که به باور کارشناسان پیش روی مسوولان و مجریان طرح فاصله گذاری اجتماعی قرار دارد و بویژه در استان قم و اشتغال بسیاری از مردم در کسب و کار‌های کوچک، باید بیش از پیش جدی گرفته شود.