به گزارش پارس به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه خبر با اشاره به سخنرانی امروز (پنجشنبه) روحانی در اجلاس خلع سلاح مجمع عمومی، گفت که رئیس جمهور کشورمان به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در این نشست به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

وی درباره مذاکرات وزرای خارجه ایران و ۱+۵ که قرار است بامداد جمعه به وقت تهران در نیویورک برگزار شود، نیز خاطرنشان کرد: با این مذاکرات دور جدید مذاکراتی بین ایران و ۱+۵ آغاز می شود و این اولین بار است که وزرای خارجه ۶ کشور و ایران نشست مشترکی برگزار می کنند.

عضو هیئت ایرانی در مذاکرات با ۱+۵ ادامه داد: این شروع یک روند مذاکراتی جدیدی است و قرار است جلسه بعدی اواسط ماه اکتبر در ژنو برگزار شود که رایزنی ها درباره سطح و شکل آن ادامه دارد.

وی عنوان کرد: اراده جدیدی در ایران و ۱+۵ در حال پدید آمدن است که این دور جدید مذاکراتی را با رویکرد جدید به سرانجام برساند.

*سیاست های تغییرناپذیر در بحث هسته ای/به دنبال مذاکرات حرفه ای و رسیدن به چارچوب و هدف مشترک هستیم

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا رویکرد جدید به منزله تغییر در سیاست های ایران است؟ تصریح کرد: سیاست های اصولی ما در بحث هسته ای که شاه بیت آن دفاع از حقوق مردم ایران می باشد، تغییر ناپذیر است. نه کسی حق دارد آن را تغییر دهد و نه چنین اراده ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه رویکردها و شیوه های مذاکراتی تغییر می یابد، عنوان کرد: ما به دنبال مذاکرات کاملا حرفه ای و مبتنی بر روحیه تعامل و برای رسیدن به چارچوب و هدف مشترک هستیم.

عراقچی با بیان اینکه انتظار داریم در دور جدید روند را در دو مرحله به پیش ببریم، خاطرنشان کرد: مرحله اول رسیدن به چارچوب مورد تفاهم است که چشم اندازی از مذاکرات و هدف نهایی آن ارائه دهد و در ابتدای مسیر به یک هدف و مسیر مشترک با ۱+۵ برسیم و بدانیم کجا می خواهیم برویم و چه کار می خواهیم انجام دهیم.

به گفته معاون وزیر خارجه اگر این چارچوب مفهومی و هدف مشترک تبیین شود، مرحله بعدی گام های بعدی است که برای رسیدن به هدف باید برداشته شود.

وی اضافه کرد: باید گام ها را طراحی کنیم و در یک حرکت گام به گام به هدف مشترکی که از قبل تعریف می کنیم، برسیم.

*بنای مذاکره برای مذاکره و گرفتن عکس و فیلم نداریم

این عضو هیئت ایرانی مذاکره کننده با ۱+۵ با بیان اینکه نمی خواهم بگویم کار آسان و یا بسیار زمانبری است، یادآور شد: البته کار مشکلی است و رسیدن به تفاهم و چارچوب فکری مشترک و طراحی و برداشتن گام ها، کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

عراقچی با ذکر این نکته که سوء تفاهمات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: ما اصلا بنای مذاکره برای مذاکره نداریم و بنا نداریم فقط گفت وگو کنیم و عکس و فیلم گرفته شود.

*خواهان مذاکره نمایشی نیستیم/جلسه امروز محتوایی است

وی اضافه کرد: به همان دلیل که رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور آمریکا دیدار نکرد، به همان دلیل ما خواهان مذاکره نمایشی نیستیم. ایشان نیز بنا نداشت کار نمایشی انجام دهد. اگر ملاقات و مذاکرات می توانست محتوایی داشته باشد که در جهت منافع مردم ایران باشد، مسیر خود را طی می کرد و انجام می شد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: مذاکرات با ۱+۵ نیز همین گونه است. ما قطعا به دنبال دور جدیدی از مذاکرات هستیم که حتما باید محتوایی باشد. جلسه امروز از دید ما یک جلسه نمایشی یا سمبلیک نیست. اگر چه ارزش سمبلیک خود را دارد، ولی از دید ما یک جلسه کاملا محتوایی و ورود به محتوای بحث هاست.

عراقچی توضیح داد: اولویت اول این است که به یک چارچوب مفهومی و دیدگاه مشترک نسبت به هدف غایی و نهایی در مذاکرات برسیم و وقتی آن را تعیین کردیم و همه به دیدگاه واحدی رسیدیم که کجا می خواهیم برویم، آن زمان اینکه چگونه و در چه گام هایی حرکت کنیم، مرحله بعدی است که باید انجام شود.

*با روحیه تعامل گرا و حرفه ای وارد مذاکرات می شویم/جزییات زمانبر را کنار می گذاریم

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما با یک روحیه کاملا تعامل گرا و حرفه ای وارد مذاکرات شده، جزییات زمانبر را کنار خواهیم گذاشت و وارد محتوای مذاکرات خواهیم شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در دوره زمانی کوتاه به نتیجه برسیم، توضیح داد: انتظارات باید محدود، معقول و منطقی باشد. ما نه انتظار داریم یک شبه به نتیجه برسیم و نه دنبال مذاکراتی هستیم که سال ها طول بکشد؛ ولی امیدواریم در یک دوره زمانی معقول به نتیجه برسیم.