علیرضا اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز، با بیان این‌که میزان زباله‌ی تولید شده‌ تبریز در شب عید ۱۶۰۰ تن برآورد شده بود، گفت: بعد از عید نیز با توجه به کاهش سفر‌ها و استقرار مردم در خانه‌های خود، میزان زباله‌ی تولید شده مردم تبریز روزانه به ۱۲۰۰ تن رسیده است.

او با بیان این‌که خانه نشینی مردم تبریز در روز‌های اخیر باعث افزایش ۱۰ درصدی تولید زباله شده است، گفت: پسماند تولید شده‌ روزانه‌ مردم تبریز حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به این‌که قبل از شیوع کرونا، روزانه حدود شش الی هفت تن پسماند عفونی در تبریز تولید می‌شد، گفت: با شیوع کرونا و افزایش مبتلایان، قطعا میزان پسماند‌های بیمارستانی تبریز نیز افزایش یافته است.

اصغری بیان کرد: طبق قانون پسماند، بی خطر و عادی سازی پسماند‌های بیمارستانی و پزشکی بر عهده‌ی تولید کننده است که این امر نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شده و تحویل پسماند می‌شود، از کادر درمانی بیمارستان‌ها و دانشگاه علوم پزشکی که در خصوص بی خطر سازی پسماندها، سنگ تمام گذاشته‌اند، قدردانی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز افزود: پسماند‌های بیمارستانی پس از بی خطر سازی توسط تجهیزات و ماشین آلات استاندارد سازمان پسماند حمل می‌شود.

او با بیان این‌که پسماند‌های پزشکی تبریز پس از بی خطر سازی نیز با آب آهک دفن می‌شوند، گفت: در خصوص پسماند‌های عفونی و بیمارستانی تبریز تمامی مراحل تولید، بی خطرسازی، امحا تا مرکز دفن به طور استاندارد و با رعایت تمامی اصول ایمنی و بهداشتی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: طبق قانون کارگروه پسماند کشوری، تا اطلاع ثانوی هیچ گونه بازیافت و تفکیک پسماند در هیچ کدام از کارخانجات کلانشهر‌ها انجام نمی‌شود.

او ضمن قدردانی از شهروندانی که با سازمان پسماند نهایت همکاری را دارند، خواستار کاهش تولید زباله توسط شهروندان تبریزی شد و گفت: از شهروندان عزیز می‌خواهیم به اندازه‌ی نیاز خود خرید کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با بیان این‌که پاکبانان زحمت کش در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، افزود: پاکبانان در شرایط فعلی جامعه، حضور داشته و با جمع آوری زباله‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، از شهروندان خواستار ضدعفونی و بسته بندی مناسب پسماند‌های بیماران کرونایی که در منزل و در نقاهت به سر می‌برند، هستیم.

او افزود: در شرایط کرونایی، نظارت بر پسماند تولید شده‌ی بیش از دو میلیون شهروند، کار امکان پذیری نیست، پس از شهروندان می‌خواهیم خودشان در این زمینه با سازمان مدیریت پسماند کمک کنند.

اصغری در خصوص نحوه‌ی ضدعفونی کردن پسماند‌های بیماران کرونایی در منزل، اظهار کرد: شهروندان عزیز می‌توانند پسماند بیماران کرونایی را پس از ضدعفونی کردن با وایتکس و مواد ضدعفونی کننده در کیسه زباله‌ای جدا قرار داده و روی بسته‌ی مذکور " زباله‌ی بیمار کرونایی" بنویسند.

او افزود: شهروندان برای تحویل پسماند بیماران کرونایی در منزل، می‌توانند با شماره‌ی ۱۳۷ تماس بگیرند تا همکاران این سازمان، پسماند‌های آن‌ها را از درب منزل تحویل بگیرند.