پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مديرکل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت گفت: پيش از اجراي طرح تحول نظام سلامت، تنها 329 قلم دارو در داروخانه هاي بيمارستاني موجود بود و دربين بيماران توزيع مي شد.

دکتر سيد محمد حسين ميردهقان مديرکل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در حال حاضر اين اقلام به 750قلم دارو رسيده است که خود نشان دهنده افزايش دسترسي بيماران به داروهاست. 

وي افزود: دارو در طرح تحول سلامت کاملا رايگان در اختيار بيمار قرار مي گيرد و بيمار از مجموع هزينه هاي بستري، تنها 6 درصد را پرداخت مي کند. 

وي اضافه كرد: بهره مندي نزديک به 4ميليون نفر از خدمات طرح تحول سلامت قابل توجه است. اما در مورد داروخانه هاي بيمارستاني و بدهي هاي آنها به شرکت هاي دارويي و توزيع کننده دارو هم بايد بگويم پيش از اين داروخانه هاي بيمارستاني با بدهي هاي ده ماهه تا يک ساله روبه رو بودند که پس از اجراي طرح تحول سلامت ميزان بدهي ها به سه تا دو ماه کاهش يافته است.

مديرکل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت با اشاره به وضعيت تامين ملزومات پزشكي توسط بيماران گفت: پس از اجراي طرح تحول نظام سلامت مردم به هيچ عنوان نبايد براي تهيه ملزومات پزشکي به خارج از بيمارستان ارجاع داده شوند. آمارهاي ما از کاهش مراجعات مردم براي خريد تجهيزات پزشکي به خارج از بيمارستان حکايت دارد. 

ميردهقان افزود: مدعي نمي شوم که هيچ مراجعه اي به بيرون از بيمارستان نداريم اما تعداد مراجعات به شدت کاهش يافته است؛ به عنوان مثال در سال 92 و پيش از اجراي طرح تحول نظام سلامت تعداد ملزومات مصرفي ما در بيمارستان ها هزار و 480 قلم بود که در سال گذشته به دو هزار و 200 قلم رسيد.

وي اضافه كرد: بر اساس همين آمارها دسترسي بيماران به ملزومات مصرفي در بيمارستان ها 46 درصد افزايش يافته است و لازم نيست بيمار و همراه او براي تهيه هر چيزي به خارج از بيمارستان بروند. در بحث هاي آماري بايد بگويم درحال حاضر ارجاع بيمار به خارج از بيمارستان به 3.2 درصد رسيده است که در نوع خود کار بزرگي است.

وي درخصوص داروهاي بيماران صعب العلاج گفت: خبرهاي خوشي در اين خصوص تا چند ماه آينده اعلام خواهد شد و بيماران از آن پس ديگر براي خريد داروهاي صعب العلاج و تخصصي به مراجعه به داروخانه هاي تخصصي خارج از بيمارستان نياز نخواهند داشت.

ميردهقان افزود: همين موضوع هزينه هاي درمان را نيز کاهش خواهد داد. البته توجه داشته باشيد که در حال حاضر هم پرداختي هاي مردم از جيب از 37 درصد پيش از اجراي طرح تحول نظام سلامت به 4.5 درصد رسيده است. ضمن اينکه رضايتمندي مردم نيز به بيش از 85 درصد رسيده که خود نشان از رو به رشد بودن خدمات سلامت دارد.

مديرکل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت در مورد زباله هاي عفوني و خطرناك بيمارستانها اظهار داشت: بر اساس قانون تمامي بيمارستان ها بايد زباله هاي عفوني شان را ابتدا ضد عفوني کنند و پس از ايمن سازي و بسته بندي براي دفن، به شهرداري تحويل دهند .تمامي بيمارستان ها بايد اتاقک تفکيک زباله داشته باشند و زباله هاي عفوني و پرخطرشان در دستگاه هاي اتوکلاو بي خطر شوند. 

وي افزود: ما تمامي بيمارستان ها را به انجام اين کار ملزم کرده ايم اما متاسفانه هنوز ۱۰ درصد بيمارستان هاي ما به دليل فضاي محدودي که دراختيار دارند نمي توانند اقدامات لازم را انجام دهند. البته در ابتداي سال گذشته 35 درصد بيمارستان هاي ما اين امکان را نداشتند، اما به دليل پافشاري ما و مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت تعداد زيادي از بيمارستان ها مشکل خود را حل کردند و در حال حاضر تنها ۱۰ درصد بيمارستان ها با اين مشکل دست به گريبانند.

ميردهقان اضافه كرد: بعضي بيمارستان ها دستگاه خريداري و نصب کرده اند اما از ظرفيت کافي برخوردارنيست. اين بيمارستان ها به افزايش ظرفيت مکلف شده اند. اما بيمارستان هايي که هنوز براي خريد يا نصب دستگاه اقدامي نکرده اند مکلف شده اند براي حل مشکل زباله هاي عفوني خود با يکي از مراکز مجاور و يا نزديک خود قرارداد منعقد و زباله هاي عفوني شان را براي بي خطر سازي به آن مرکز منتقل کنند. در غير اين صورت و در صورت نداشتن قرارداد بي خطرسازي گواهي اعتبار بخشي شان باطل خواهد شد.