مدتی است که مهمان ناخوانده و تلخی وارد کشور شده و همه چیز را دگرگون کرده است، حال و هوای زیبای اسفند را از ما گرفته و بسیاری در سوگ عزیزان خود هستند و بسیاری دیگر در حال مبارزه با این بیماری؛ تمام مردم چه آن‌ها که در جایگاه و مسئولیتی هستند و چه آن‌ها که مقام و منصبی ندارند دست به دست هم داده‌اند تا با این ویروس مقابله کنند.

کادر درمانی، پزشکان و پرستان، مسئولان، جوانان جهادگر و مردم عادی همه در کنار هم قرار گرفتند و هدفی واحد دارند و آن هم مبارزه تا نابودی ویروس کرونا است. همه ساله ما ایرانیان در اسفند ماه به دنبال تدارک برای برگزاری جشن نوروز هستیم، اما امسال به دلیل ورود این بیماری در برنامه‌هایمان تداخل ایجاد شده است.

توصیه تمام متخصصان، پزشکان و تمام کسانی که در راه مبارزه با کرونا در حال تلاش و جان فشانی هستند به مردم این است که اسفند و نوروز امسال را در خانه بمانید و جز برای کار‌های بسیار ضروری از خانه خارج نشوید. بیماری کرونا بسیار جدی است و هر کس به نوبه خود باید هر چه لازم است انجام دهد تا این روز‌های سخت را نیز پشت سر بگذاریم.

به میان مردم رفته و از آن‌ها در مورد برنامه‌شان برای عید نوروز پرسیده‌ایم؛ پاسخ‌های مردم را با هم می‌خوانیم.

خانه امن‌ترین جای دنیاست؛ برخی‌ها نیاز به سخت گیری بیشتری دارند

سپیده مادر دو فرزند دبستانی در این مورد گفت: همان طور که از ما انتظار می‌رود عید را باید در خانه بمانیم و از جان خود و خانواده‌مان محافظت کنیم، این همه سال عید‌ها مسافرت رفتیم، خوش گذرانی کردیم و هر برنامه‌ای داشتیم اجرا کردیم حالا یک سال دندان روی جگر بگذاریم و برای سلامتی خودمان هم که شده در خانه بمانیم، خانه امن‌ترین جای دنیاست.

رضوان ۲۷ ساله و کارمند است، او در این باره گفت: متاسفانه برخی از مردم هنوز بیماری کرونا را جدی نگرفته‌اند، شاهد مسافرت کردن آن‌ها هستیم، این موضوع خیلی دردناک است، وقتی پزشکان و پرستاران ما، جوانان ما جان خودشان را نادیده گرفته‌اند و به مردم خدمت می‌کنند آن‌ها با چه هدفی سفر می‌کنند.

این همه گفته‌اند و می‌گویند به سفر نروید، برای کار‌های غیر ضروری از خانه خارج نشوید، خرید نکنید، اما برخی‌ها اصلا گوششان بدهکار نیست. من از مسئولان می‌خواهم که برای این عده از مردم سخت گیری بیشتری داشته باشند، برای نجات جان مردم این سخت گیری لازم است.

عرفان ۲۵ ساله نیز گفت: من و همه آن‌ها که می‌شناسم قرار است عید در خانه بمانیم و هیچ کجا نخواهیم رفت، نه مهمانی، نه دور همی، نه سفر و نه هیچ جای دیگری، فقط در خانه می‌مانیم. یک سال را هم اینگونه پشت سر بگذاریم. ما برای این روز‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم، کتاب‌های نخوانده زیادی داریم، فیلم‌های قشنگ زیادی برای دیدن هست، کنار هم بنشینیم و لذت ببریم.

او ادامه داد: بهترین کار برای ما در خانه ماندن است، من از تمام مردم عاجزانه خواهش می‌کنم این موضوع را جدی بگیرند و در خانه بمانند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، حتی به نفع خودشان است.

از کنار هم بودن لذت ببریم، تلاش مسئولان و پزشکان را هدر ندهیم

سعیده مادر دو فرزند گفت: بدون شک در خانه خواهیم ماند و از وجود هم لذت می‌بریم، چرا فکر می‌کنیم حتما باید به سفر برویم تا به ما خوش بگذرد، کنار هم بودن هم نعمت بزرگی است که امسال نصیبمان شده است. درست است که برای عید امسال برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما در این شرایط هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی نیست. باید در خانه ماند و از جان خود و عزیزانمان محافظت کنیم.

سپهر نیز گفت: من یک جوان پر شر و شور هستم، یک جا بند نمی‌آیم، همه مرا می‌شناسند؛ اما از زمانی که این بیماری آمده است رفت و آمدم را به حداقل رسانده‌ام، تمام خرید خانه را خودم انجام می‌دهم و اجازه نمی‌دهم مادرم بیرون برود، ما پدرمان را از دست داده‌ایم و با همه وجود از مادرمان محافظت می‌کنیم. خودمان هم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا ناقل نباشیم.

او ادامه داد: ایام عید و حتی اگر لازم باشد بیشتر از آن هم در خانه می‌مانیم تا باری از دوش مسئولان و پزشکان عزیزمان برداریم. متاسفانه برخی از مردم لجبازی می‌کنند و یا باورشان نشده که این بیماری چقدر خطرناک است و با کسی شوخی ندارد. از همه آن‌ها خواهش می‌کنم فقط یک نوروز را درخانه بمانند و مراقب سلامتی خود و مردم باشند.

سفر نروید؛ خودمان و دیگران را به دردسر نیندازیم

افروز نیز گفت: ما در خانه می‌مانیم و کار‌هایی که همیشه دلمان می‌خواست انجام می‌دهیم، مثلا فیلم دیدن با همسر و بچه‌هایم، کتاب خواندن، مسابقه دادن، باهم آشپزی کردن، درس و تکلیف بچه‌ها و خیلی کار‌های دیگر. اگر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند در خانه بماند و از این لحظه‌ها هم لذت ببرد.

کرمی از دیگر جوانان اصفهانی گفت: ما شاهد هستیم که مردم بسیاری درگیر این بیماری شده‌اند، واقعا روز‌های سختی را می‌گذرانند؛ چرا با بیرون رفتن خودمان و مردم دیگر را به خطر بیندازیم، وقتی می‌دانیم که این ویروس شوخی بردار نیست. مسافرت رفتن بعضی از مردم در این شرایط چه معنی دارد. نمی‌فهمم.

او ادامه داد: ما که در خانه خواهیم خواهیم ماند و حتی به خانه خواهر و برادر خودمان هم نمی‌رویم، از کجا می‌دانیم که ناقل نیستیم و دیگران را هم مبتلا نمی‌کنیم. با یاری خدا این مرحله سخت را هم پشت سر می‌گذاریم. فقط مردم یاری کنند، سفر نروند، از خانه بیرون نروند و هشدار‌ها را جدی بگیرند، باور کنید در خانه هم می‌توان از زندگی لذت برد.

دوستی می‌گفت: من که در خانه می‌مانم و آنقدر استراحت می‌کنم که کرونا خسته شود و بگوید: «بابا تو دیگه کی هستی». حتی اگر کاری برای انجام دادن نداریم، کتاب خواندن را دوست نداریم، حوصله فیلم دیدن نداریم، هیچ کاری برایمان لذت بخش نیست لااقل استراحت کنیم. اما در خانه بمانیم، در خانه بمانیم.