خبر بیمه بیکاری برای بیماران کرونا با واکنش کاربران در فضای مجازی مواجه شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند روز قبل در خصوص کسانی که به خاطر بیماری کرونا بیکار شده‌اند، گفت: همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

علی خدایی، نماینده کارگران نیز به لزوم اجرای این طرح به خصوص برای کسانی که بیمه نیستند مثل دست‌فروشان تاکید کرد.

این خبر با واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز، مواجه شده است که از شرایط خود در دوران شیوع کرونا و تاثیر آن بر اشتغال آنها گفته‌اند. برخی از اظهارات به این شرح است:

«من راننده اسنپ هستم چون مشکل ریه داشتم از اول اسفند ماه نتونستم کار کنم لطف کنید ما رو هم راهنمایی کنید.»

«کارگران ساختمانی چی کارگرانی که میرن سرفلکه ۱۰روزبیکارشدن نون ندارن بخورن خداروخوش میاد؟؟؟»

«دوماه سالن باز کردن با قرض تونستم سالن رو باز کنم البته اجاره ای ،خواستم بخاطر زانو دردم چون آبدارچی بودم دیگه کار نکنم و فقط مدیریت سالن رو داشته باشم اما این ویروس کرونا امان نداد و باعث تعطیلی سالنها شد ،حالا میخواستم بدونم بیمه بیکاری بمن تعلق میگیره ،من حدود ۵ سال بیمه شرکتی ک توش کار خدمات میکردم هستم ولی جدیدا بخاطر بیماری زانو بیرون اومدم ،لطفا راهنمایی کنید.»

«ارشد شیمی هستم به دلیل نبود کاررسمی حدود ۲ ماه در کارخانه لواشک سازی ترشی کام مشغول شدم و نه سختی کار دادند و نه بیمه نمودند.خودتان درجریان هستید کار سخت و دستور اخلاق و روحیات آدم را بهم می زند. حال سوال این است لا اقل بیمه بیکاری و سختی کار را تصویب کنید و بابت کرونایی که کشور را فرا گرفته و کارگران فعلا فاقد شغل هستند و هیچ دریافتی و حقوقی ندارند به کجا مراجعه فرمایند؟ به مشاوره کاریابی ها. لطفا بفرمایید.»

«به خدا ما دست فروشیم باز هم کار میکردیم گرسنه بودیم الان با این وضع شرمنده زن و بچمون شدیم پول نونم نداریم تمام قسطامون واجاره خونمون مونده خدا به دادمون برسه توکل به خدا ما که ازاین زندگی خوشی ندیدیم شب و روز خواب ندارم از درد بی پولی شرمنده زن و بچه شدم.»

«من العان دوهفته خونه نشین شدم با ۲تا بچه و مستجر تورو خدا فکری به حال ما کنید دیگه پول نون هم نداریم فقط چشم دوختیم به یارانه و یارانه معشعتی که به خدا ۱۰ درصد هم جواب زندگی و نمیده.»

«سلام چگونه باید اقدام کنیم؟؟»

در خصوص کسانی که بیمه هستند قانون بیمه بیکاری وجود دارد، اما در خصوص کسانی که بیمه نیستند هنوز اطلاعات مشخصی وجود ندارد که وزارت کار این سه هزار میلیارد تومان را چگونه به این افراد تخصیص خواهد داد؟