شناخت دوره انکوباسیون یا نهفتگی(incubation) یک بیماری برای کنترل شیوع آن مهم است. دوره نهفتگی، مدت زمان میان قرار گرفتن در معرض ارگانیسم بیماری‌زا و بروز علائم در فرد میزبان است.

دوره‌های نهفتگی بسته به نوع بیماری، متفاوت است. به عنوان مثال، دوره انکوباسیون آنفلوانزا بین یک تا سه روز است، در حالی که سرخک بین ۹ تا ۱۲ روز قبل از بروز علائم، نهفتگی دارد.

جدیدترین مطالعه محققان، ۱۸۱ مورد تائید شده مبتلا به بیماری کووید-۲۹ را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که دوره نهفتگی ​​متوسط این بیماری ۵.۱ روز است.

این مطالعه همچنین نشان داد که ۹۷.۵ درصد از افراد آلوده به این ویروس طی ۱۱.۵ روز شروع به بروز علائم می‌کنند.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه به این معنا نیست که همه چیز بلافاصله پس از پنج روز کاملاً واضح باشد، بلکه در عوض به دوره قرنطینه دو هفته‌ای فعلی به عنوان یک زمان مطلوب برای قرنطینه کردن خود بعد از مشکوک شدن به قرار گرفتن در معرض ویروس اعتبار می‌دهد.

"جاستین لسلر" نویسنده ارشد این مطالعه جدید توضیح می‌دهد: بر اساس تجزیه و تحلیل‌های ما از داده‌های در دسترس عموم، توصیه فعلی ۱۴ روزه برای نظارت فعال یا قرنطینه، منطقی است، اگرچه در این دوره برخی از موارد که در طولانی مدت علائم نشان می‌دهند، ممکن است نادیده گرفته شوند.

طبق گفته "لسلر" این تحقیقات تأیید می‌کند که اقلیت بسیار ناچیزی از موارد وجود دارند که دوره نهفتگی در آنها ممکن است بیش از ۱۴ روز باشد. این مطالعه تخمین می‌زند در هر ۱۰ هزار فرد آلوده، حدود ۱۰۱ نفر بعد از ۱۴ روز شروع به بروز علائم می‌کنند. با این حال، این مطالعه یادآور می‌شود که هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی قرنطینه باید در نظر گرفته شود.

در برخی موارد مانند کارکنان بیمارستان‌ها که به طور مستقیم در معرض این ویروس قرار دارند و دارای ریسک بالا هستند، پیشنهاد می‌شود که قرنطینه بیش از ۱۴ روز صورت بگیرد.

"جاناتان بال" استاد ویروس شناسی مولکولی از دانشگاه ناتینگهام اظهار کرد که مطالعات نهفتگی ذاتاً مشکل هستند، زیرا تشخیص اینکه شخصی دقیقا چه زمانی برای اولین بار در معرض عامل عفونی قرار گرفته، دشوار است.

توجه به این نکته ضروری است که دوره نهفتگی یک بیماری با دوره‌ای که یک فرد ممکن است ناقل باشد، متفاوت است. مدت زمان قرار گرفتن اولیه در معرض ابتلا به عفونت غالباً به عنوان دوره پنهان بیماری شناخته می‌شود و این می‌تواند کوتاه‌تر از دوره نهفتگی بیماری باشد.

در حالی که مرحله بروز علائم یک بیماری اغلب به عنوان دوره انتقال ذکر می‌شود، مثلا وقتی فرد سرفه می‌کند، دقیقاً مشخص نیست که فرد مبتلا به کووید-۱۹ چه زمانی مسری می‌شود. شواهد موجود در این مطالعه جدید نشان می‌دهد دوره پنهان این بیماری کوتاه‌تر از دوره نهفتگی آن است، اما دقیقاً مشخص نیست که یک فرد آلوده در مرحله انکوباسیون و بدون علامت، چقدر مسری یا ناقل است.

"بال" گفت: همانطور که ​​بنظر می‌رسد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرنطینه ۱۴ روزه مناسب نیست. همچنین شواهدی مبنی بر اینکه افراد می‌توانند ویروس را در دوره بدون علامت انتقال دهند، وجود دارد.