بازار موتورسیکلت‌های وارداتی کشور بعد از سال‌ها رکود و مهجور ماندن به لطف بحران در بازار خودرو، حالا چندی است که رنگ و بوی رونق به خود گرفته است. افزایش ترافیک و رشد قیمت بنزین، نظر بسیاری از افراد را برای نشستن پشت فرمان عوض کرده است. موتورسیکلت‌ها حتی همان مدل‌های مونتاژی چینی نیز به دلیل مصرف سوخت پایین و قابلیت مانور بالا در ترافیک‌ با اقبال بالایی روبرو شده‌اند. فارغ از مدل‌های ساده و ارزان‌قیمت بازار، نمونه‌های لوکس و گران‌قیمتی نیز وجود دارند که درست مانند بازار خودرو بخشی خاصی از خریداران را را هدف قرار می‌دهند.

دستورالعمل انتخاب یک موتورسیکلت مناسب، با کمی تغییرات تقریباً الگویی مشابه با راهنمای خرید خودرو دارد. اگرچه از نظر آمار، فراوانی مدل‌های مونتاژی چینی و هندی به مراتب بالاتر از نسخه‌های جدید ایتالیایی و یا کانادایی بازار است، ولی برخی از مشتریان تمایل دارند با پرداخت مبلغ بیشتر موتورسیکلتی زیباتر، ایمن‌تر و با امکانات بیشتر تهیه کنند. تا پیش از این برای خرید موتور سیکلت، بحث آپشن و تجهیزات چندان جدی گرفته نمی‌شد. اما حقیقت آن است که موتورسیکلت‌های مدرن فعلی مجهز به امکاناتی هستند که بعضا در خودروهای خاص بازار دیده می‌شود. بی‌تردید یکه‌تاز موتورسیکلت‌های خاص در بازار ایران وسپا از ایتالیاست. برند نامدار و خاطره‌انگیز که پس از سال‌ها دوری اکنون بازگشتی موفقیت‌آمیز را تجربه می‌کند. برای اولین‌بار در این گزارش تلاش می‌کنیم با یکی از گران‌ترین موتورسیکلت‌های چهار چرخ موجود در ایران نیز آشنا شویم.

وسپا 946 گران‌ترین ایتالیایی بازار

v2

سال 1396 برای دوست‌داران موتورسیکلت‌ها سالی خاص بود. چراکه برند وسپا بعد از یک غیبت طولانی به ایران بازگشت. در میان تمام مدل‌های وارداتی موتور وسپا، نسخه 946 با رکورد قیمتی 220 میلیون تومانی تبدیل به گران‌ترین محصول شده است. وسپا 946 با هدفی خاص تولید شد. به گفته پیاجیو (تولیدکننده برند وسپا) این موتورسیکلت با هدف از بین بردن بیماری ایدز در دنیا توسعه پیدا کرده است. خاص بودن این مدل را می‌توان از طراحی متفاوت قسمت عقبی‌اش هم متوجه شد. این موتورسیکلت دارای یک پیشرانه 125 سی‌سی 11 اسب‌بخاری با 11 نیوتن‌متر گشتاور است. قدرتی قابل قبول برای یک سازه 147 کیلوگرمی. نکته جالب درباره این محصول جعبه‌دنده اتوماتیک آن است.

بد نیست بدانید وسپا 946 استارت برقی دارد و سیستم سوخت‌رسانی‌اش برخلاف اغلب نمونه‌های موجود در کشور انژکتوری است. به گفته کارشناسان یکی از برتری‌های اصلی مدل فوق سیستم تعلیق حرفه‌ای‌ است که در محور جلو به صورت تک بازو و دارای فنر مارپیچی است و در محور عقب با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت در نظر گرفته شده است. ترمز چرخ جلو این موتورسیکلت دیسکی و ترمز عقبی آن کاسه‌ای است. شاید جالب باشد بدانید که این موتور مثل خودروهای اسپرت از رینگ‌های اسپرت آلومینیومی استفاده می‌کند.

کن‌‌اَم MAX1000 گران‌ترین چهارچرخ میدان

v3

برند Can-AM نامی مشهور در دنیای موتورسیکلت‌های ATV و Quad یا همان موتورهای چهار چرخ است. شرکتی کانادایی که توانسته در مدت کوتاه حضورش در بازار ایران اقبال مناسبی برای خود دست و پا کند. مدل جدید این شرکت با نام کامل OUTLANDER MAX LIMITED با برچسبت قیمتی 550 میلیون تومان نه تنها یکی از گران‌ترین موتورهای بازار کشور به حساب می‌آید بلکه از بسیاری از خودروهای موجود در بازار نیز گران‌تر نشان می‌دهد. در واقع می‌توان مکس 1000 را یکی از آفرودترین موتورسیکلت بازار ایران قلمداد کرد.

قبل از خرید این موتور کن ام باید بدانید که پیشرانه 2 سیلندر آن با حجم 976 سی‌سی می‌تواند 91 اسب‌بخار قدرت تولید کند؛ خروجی پرقدرت برای یک چهار چرخ 380 کیلوگرمی. درست مانند یک خودروی آفرود حرفه‌ای برای این موتورسیکلت هم می‌توان انتقال نیرو به دو چرخ جلو و یا هر چهار چرخ را تنظیم کرد. جعبه‌دنده CVT این کن ام قابلیت برنامه‌ریزی برحسب شرایط جاده‌ای را دارد. نکته جالب درباره موتورسیکلت فوق طول تقریبا 2.5 متری‌اش است که ابعادی تنومند به آن بخشیده است.