آخرین دوره زندگی با افزایش سن انسان دوره سالمندی است. اما این دوره را نبایست پایان زندگی پنداشت. با وجود مشکلات دوره سالمندی و نیازهای سالمندان میتوان با تغییر سبک زندگی و دادن فرصت های برابر برای تمام سنین این دوره از زندگی را به خوبی و با انرژی مثبت طی کرد.

مشکلات عاطفی و اجتماعی سالمندان

تنهایی و طرد شدن فرد ساخورده، قوای جسمی ضعیف و از کار افتادگی یا معلولیت، در کنار بیماریهای شایع دوران سالمندی، ناتوانی مالی و تنگدستی، احساس بیهودگی و ... همه با حضور فرد در نوع جامعه و نوع فرهنگ وی ارتباط مستقیم دارد.

جامعه ایران آغاز سن سالمندی را از 65 سالگی در نظر گرفته است. اما با این حال خیلی از افراد کم سن تر هستند که زود وارد پیری شده و در مقابل افرادی که دیرتر پیر می شوند. اولین حضور فرد در اجتماع، خانواده است، در بسیاری از خانواده های غیر ایرانی، فرزندان از سنین پایین جدا از والدین زندگی می کنند اما در ایران اکثر فرزندان با ازدواج یا در سنین ادامه تحصیل در دانشگاه ها این جدا زندگی کردن رخ می دهد. هرچند روند عاطفی همواره با والدین و بزرگترها برقرار هست. اما این روند در بسیاری موارد با افزایش سن والدین و مشغله های فرزندان یا دوری از یکدیگر منجر به تنهایی سالمندان می شود. همچنین برخی از این بزرگان در سرا و آسایشگاه سالمندان روزگار خود را می گذرانند. در این میان هنوز هم برخی خانواده ها خود والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ سالمند خویش را نگهداری و مراقبت میکنند.

problems-of-elderly

دوران سالمندی

پیشرفت جوامع و نکات ذکر شده در بالا همه دست به دست هم داده تا خانواده ها و فرزندان خواسته یا ناخواسته عدم توانایی در مراقبت و نگهداری از عزیزانشان را داشته باشند. از طرفی خود سالمند نیاز به برقراری ارتباط با خانواده و اقوام و حفظ استقلال و توانایی اش را دارد، بنابراین بسیاری از خانواده برای جبران این کمبود، از پرستار سالمند در منزل برای مراقبت از سالمند در منزل را انتخاب میکنند.

چنین انتخاب هایی باعث شده هم سالمند و هم خانواده نگرانی بسیار کمتری احساس کنند که زمانی که در منزل نیستند، سالمندانشان به بهترین شکل رسیدگی می شوند. سالمند دوری و تنهایی نداشته و در کنار خانواده و فرزندان یا در منزل و محیط همیشگی به زندگی خود ادامه میدهد. فرزندان هم دیگر نگران فراموشی تایم داروها یا تغذیه سالمند خود در زمانی که نزدیک آنها نبوده، نیستند. در جوامع مدرن و پیشرفت تکنولوژی می توان با جستجوی اینترنتی بسیاری از موسسات ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل را یافت، ولی مشکل اینجاست که نمیتوان به راحتی به این موسسات اعتماد کرد، زیرا پای سلامت عزیزانتان در میان است.

elderly1

بازنشستگی شاید برای خیلی از افراد شروع دوران سالمندی باشد، عده ای سبک زندگی سابق را ادامه داده و عده ای به دنبال تغییر سبک زندگی با توجه به تغییرات بعد از بازنشستگی خود هستند. برخی نیز با آگاهی از مسائل و بیماری های این دوران راه های پیشگیری از جمله بهبود تغذیه، ورزش، پرهیز از موارد توصیه شده توسط پزشک و ... را انجام میدهند.

افسردگی و نا امیدی خیلی در افراد سالخورده شایع است و با کم شدن روابط عاطفی، آنها دچار مشکلات روحی و حتی جسمی می شوند. در جهان و حتی ایران جمعیت سالمندان رو به افزایش است و علت این رشد کاهش زاد و ولد و کاهش مرگ و میر نیز می باشد.

رعایت احترام به سالمندان و همچنین حفظ امنیت و استقلال آنها نیز همواره برای آنان مهم است. فرصت برابر داشتن برای آنها بسیار انگیزه بخش در ادامه زندگی است. آنها نیز همانند کودکان و جوانان نیاز به ورزش، گردش و تفریح و دید و بازدید، حتی دوست یابی و انتخاب دارند. حس محدودیت برای همه ی افراد حتی فرد سالمند بیمار بسیار سخت است.

elderly

سالمند بیمار در منزل به کمک مراقب یا پرستار خود با توجه به توصیه های پزشک و شرایط جسمی و هماهنگی با اعضای خانواده، می تواند دوران خوبی را سپری کند. وی میتواند با پرستار خود و کمک، به پیاده روی یا دورهمی های دوستانه و دیدار اقوام رود.

نکته قابل ذکر و مهم برای همه: اینکه همه افراد بالاخره به نوعی به این دوران زندگی خود خواهند رسید. پس چه بسا بهتر که با آمادگی کامل و فراهم کردن شرایط ویژه و بهینه دیرتر یا مناسب پا بر این دوران گذاشت. پرستار سالمند آسانیسم پلتفرمی است که برای شما که نگران والدین پیر خود هستی امکاناتی را فراهم میکند تا با آسودگی به تمام امور خود برسید و با آسایش و آرامش در کنار آنها حضور گرمی داشته باشید. بنابراین خیلی راحت میتوان از انزوا ، افسردگی یا پایان عمر عزیزانمان در خانه سالمندان جلوگیری کرد.