به گزارش پارس به نقل از فارس، مهدی محمدی عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای با حضور در مناظره «ویژگی‌های یک توافق خوب» با حسن بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل سیاسی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد پیرامون مذاکرات هسته‌ای به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه آقایان اگر صبور باشند و به موضوع مذاکرات ملی نگاه کنند می‌توانند بهتر عمل کنند، گفت: این موضوع این گونه نیست که اطلاعات را تا آخرین لحظه محرمانه نگه دارند و کشور را با یک عمل انجام شده مواجه کنند. در یک فضای عصبی و تنگ حوصلگی نمی‌شود در مورد موضوع کلیدی که سرنوشت کشور را در چند دهه آینده مشخص می‌کند به نتیجه رسید.

محمدی تصریح کرد: اگر فرض بگیریم که هدف نهایی رسیدن به توافق خوب است مذاکرات فعلی به گونه‌ای پیش نمی‌رود که به توافق خوب منجر شود اولین دلیل آن نیز این است که مذاکرات فعلی بر اساس توافق ژنو صورت می‌گیرد که یک توافق خوب نبود.

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه گفت: تیم مذاکره کننده دیگر آنگونه نیستند که به حرارت از توافق ژنو دفاع کند آن توافق مبتنی بر این پیش‌فرض است که ایران تا اطلاع ثانوی یک استثناء است و تا زمانی که فرایند اعتمادسازی کامل نشود ایران یک عضو عادی NPT نیست. کل مذاکرات که الان انجام می‌شود در این باره است که ایران چه کند تا از وضعیت ویژه بودن در آید و به یک عضو عادی تبدیل شود.

محمدی با بیان اینکه ما در یک نزاع تاریخی با آمریکایی‌ها قرار داریم گفت: آمریکایی‌ها همیشه به ما گفته‌اند شما یک استثناء هستید و مانند دیگران حقی ندارید و دوستان ما در توافق ژنو نیز پذیرفتند که ایران یک استثناء است و این وضعیت به استیفای حقوق ایران منجر نمی‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین محاسبات آمریکا این است که آنچه ایران را پای میز مذاکره آورده و در مذاکره نگه داشته تحریم است یک مذاکره‌کننده ابتدا باید به محاسبات طرف مقابل حمله کند اما گفتن اینکه هیچ توافقی بدتر از توافق‌کردن نیست و اینکه می‌گویند خزانه خالی است در این راستا قرار ندارد حال اگر دشمن با چنین کشوری مواجه شود آیا امتیازی می‌دهد؟

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: اگر ما طرف آمریکایی‌ را به این جمع‌بندی رساندیم که تحریم‌ها ما را به جایی رسانده که حاضریم امتیازات راهبردی بیشتری به شما بدهیم و گزینه‌ای به نام توافق کردن نداریم می‌توانیم انتظار داشته باشیم طرف مقابل مواضع تحقیرآمیز نگیرد.

محمدی با بیان اینکه متأسفانه دوستان مذاکرات هسته‌ای جناحی کرده‌اند گفت: متأسفانه مذاکرات فعلی به مسائل سیاست داخلی گره خورده است وقتی به طرف مقابل گفته می‌شود من برای سیاست داخلی‌ام نیاز به توافق دارم چگونه می‌توان انتظار داشت دشمن به ما امتیاز بدهد.

وی با بیان اینکه استثناء بودن معنایی مثبت و منفی دارد گفت: معنای منفی استثناء بودن یعنی ما می‌پذیریم که جامعه بین‌المللی با ما به عنوان یک عضو عادی رفتار نکند. ما استثناء بودن را به رسمیت نشناختیم تا مجوزی برای طرف مقابل برای گرفتن امتیازات بیشتر باشد.

محمدی با تأکید بر این موضوع که ما باید با منطق کلان و قدرت ملی و بین‌المللی‌مان در میز مذاکره حضور یابیم گفت: مذاکرات فعلی در شأن قدرت ملی ایران نیست مشکل کجاست که دوستان قدرت ملی و منطقه‌ای ایران را نمی‌بیند و چرا نگرانی‌های طرف مقابل را نه تنها به رسمیت می‌شناسند و برای رفع آن نگرانی‌ها روش طرف مقابل را می‌پذیرد.

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه تصریح کرد: پذیرفتن استثناء بودن یعنی قبول می‌کنیم طرف مقابل به ما ظلم کند و اینکه خطاهایی که نکرده‌ایم را می‌پذیریم در عین اینکه باید در دوره طولانی اعتمادسازی کنیم و به طرف مقابل اجازه می‌دهیم در زمینه مسائل موشکی و سایبری به دنبال امتیاز باشد.

محمدی با طرح این موضوع که به گفته ظریف در توافق نهایی ما ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌گیریم‌، گفت: این وضعیت به این صورت است که ما را از NPT خارج می‌کند و یکسری حقوق و تکالیف برای ما مشخص می‌کند و بعد می‌گویند بعد از راستی‌آزمایی آژانس تحریم‌ها را تعلیق می‌کیم و ما تا اطلاع ثانوی در فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌گیریم.

وی ادامه داد: ما در گذشته قطعنامه‌ها را به رسمیت نمی‌شناختیم و برنامه هسته‌ای را گسترش می‌دادیم چرا که اگر ما به رسمیت می‌شناختیم دیگر ۱۶۴ سانتریفیوژ به ۱۹ هزار تا نمی‌رسد تا دوستان بتوانند بر سر آن معامله کنند.

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: حال امروز دوستانمان نه فقط قطعنامه‌های قبلی را به رسمیت شناختند بلکه خودشان داوطلبانه می‌خواهند ذیل قطعنامه‌ای بروند که یکی از بی‌سابقه‌ترین رژیم‌های عدم اشاعه را در یک کشور خاص تحمیل می‌کند.

محمدی پیرامون مذاکرات هسته‌ای تیم سابق گفت: برخی می‌‌گویند که در دوره قبل در مذاکرات فقط مواضع بیان می‌شد و مذاکره‌ای صورت نمی‌گرفت که این منصفانه نیست اگر ما فقط موضع اعلام می‌کردیم چگونه پیشنهاد بغداد به پیشنهاد آلماتی تبدیل شد، آیا اعلام موضع می‌تواند این وضعیت را به وجود بیاورد؟ خوب است دوستان متن پیشنهاد آلماتی را با ژنو منتشر و مقایسه کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک توافق خوب گفت: توافق خوب توافقی است که حق غنی‌سازی صنعتی و اعمال حق ما را همین حالا به رسمیت بشناسد. در کنار آن زیرساخت حقوقی تحریم‌ها همین حالا به طور یکپارچه لغو شد و تعلیق. البته این را قبول داریم که نمی‌توان صد در صد آن را محقق کرد اما صفر درصد هم نباشد.

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه جنگ محاسبات بین ایران و آمریکا در جریان است گفت: مهمترین کاری که آمریکایی‌ها سعی در انجام آن دارند این است که محاسبات ما را در تصمیمات استراتژیک تغییر دهند. از سال ۸۹ به بعد آمریکا تلاش کرد به ما این موضوع را تحمیل کند که محاسباتمان در حوزه هسته‌ای اشتباه است و ضرر آن بیش از سود آن است.

محمدی خاطرنشان کرد: حال اصلی‌ترین عاملی که باعث شد آمریکا پای میز مذاکره بیاید پیشرفت‌های هسته‌ای ما بود ما به دوستان گفتیم در مذاکرات بخش فنی را تعطیل نکنید چرا در طول مذاکرات باید پیشرفت برنامه هسته‌ای تعطیل شود؟ چرا که اگر این گونه نباشد می‌توان در مذاکرات امتیاز بیشتری گرفت.

وی افزود: اصلی‌ترین نگرانی طرف غربی غنی‌سازی ۲۰ درصد و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد است و نگرانی ما نیز تحریم نفت و بانک است اما این تحریم‌ها باقی ماند ولی نگرانی فوری طرف مقابل رفع شد. با این وضعیت آیا این مذاکرات متوازنی است؟ بر همین اساس است که به وضعیت فعلی می‌رسیم که دشمن بر سر جزئی‌ترین مسائل با ما چانه می‌زنند و دوستان هم به خاطر اینکه بتوانند نگرانی ما را برطرف کنند امتیازات بیشتری می‌دهند.

محمدی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها وقتی با ما مذاکره می‌کنند مبنای هر گونه توافقی را راستی‌آزمایی می‌گذارند اما دوستان ما با آمریکا مبتنی بر اعتماد مذاکره کردند.کدام کشور از مدل اعتمادسازی به هسته‌ای شدن رسیده است، کجا از مدل اعتمادسازی به غنی‌سازی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه جایگاه ایران و آمریکا در حقوق بین‌الملل متوازن نیست گفت: حالا اگر توافقات هسته‌ای را ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل و بین‌المللی اگر آمریکا تخطی کند دستمان به جایی نمی‌رسد اما اگر ما کوچکترین تخطی انجام دهیم مشکلات بسیاری را برای ما به وجود می‌آورد.

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: یکی از کارشناسان آمریکایی گفت: ما یک توافقی انجام دادیم که یک برنامه هسته‌ای ایران را ۱۰ سال به عقب می‌اندازد اما با حمله نظامی تنها ۳ تا ۴ سال برنامه هسته‌ای به عقب می‌افتد.

محمدی تأکید کرد: دوستان از شکست مذاکرات و قهر کردن طرف مقابل نترسند. دوستان از این نترسند که رژیم دور زدن تحریم‌ها را دوباره احیا کنند. این درست نیست که اسم هر نوع دور زدن تحریم‌ها را فساد بگذارند ما تنها تحریم بنزین را ملغی کردیم که آن هم بر روی کاغذ تحریم هستیم اما توانستیم آن را دور بزنیم در حال حاضر توقف تدریجی برنامه هسته‌ای و دلخوش کردن به اینکه ۱۰ سال دیگر بتوانیم مشکلات را حل کنیم وجود دارد.

عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان گفت: شما قضاوت کنید کدام یک از این دو تفکر در مقابل آمریکا جواب می‌دهد یک تفکر که می‌گوید قدرتمند شو چرا که آمریکا آنقدر هم که ادعا می‌کند قوی نیست و می‌شود آمریکا را شکست داد و تفکری که می‌گوید یکسری سوءتفاهم‌ها وجود دارد و می‌رویم و صحبت می‌کنیم و موضوع را حل می‌کنیم. کدام کشور از مدل اعتمادسازی به هسته‌ای شدن رسیده است؟