به گزارش اخبار سیاسی شهر خبر و بر اساس آخرین خبر شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام، با اشاره به اینکه ایران در طول یکسال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده تاکید کرد: ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

بر اساس این خبر این بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، طی نامه های جداگانه نیز از سوی حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده و به انها فرصت دو ماهه داده شده است؛ به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده، و تاکید شده است: 'در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در بخشی از سخنرانی خود درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اعلام که ایران 60 روز به کشورهای طرف برجام فرصت می‌دهد. طبق این خبر روحانی گفت: قرار بود چند هفته صبر کنیم که چند ماه مهلت دادیم و ۴ نوبت با کشورهای باقی مانده در برجام مذاکره کردیم.

 بر اساس این خبر رئیس جمهور کشورمان با برشمردن اقدامات برجامی ایران افزود: اگر طی 60 روز آینده به نتیجه نرسیم دو اقدام دیگر را آغاز می کنیم.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر رئیس جمهور گفت: امروز نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم و امروز روز پایان برجام نیست، ولی گام جدید طبق برجام و در چارچوب برجام است.

بر اساس این خبردکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه است و درست یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق «برجام» و همچنین زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، ادامه داد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.

 به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اساس برجام، یک تصمیم ملی و راهبردی بود، تصریح کرد: به این معنا که برجام تصمیم فردی، جناحی و دولتی نبود بلکه تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

 بنا بر این خبر رئیس جمهور گفت: در تمام این مراحل دچار شکست شدند،آمریکا ابتدا می‌خواست با خروج از برجام، ایران را وادار کند تا روز بعد از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد تا بار از دوش آمریکا برداشته شده و فشار بر ایران تشدید شود.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبردکتر روحانی اظهار داشت: هنر نظام ایران و تدبیر و هوشمندی ما این بود که در این دام نیفتادیم و در زمین آمریکا بازی نکردیم.

طبق این خبر روحانی با بیان اینکه در چارچوب برجام اولین قدم قاطع خودمان را برمی‌داریم، اظهار داشت: ۱۴ نوبت از سال ۹۴ تا امروز آژانس بین المللی اعلام کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده و از سوی دیگر نیز ۵ کشور اعتراف کردند ایران از همه منافع نمی‌تواند استفاده کند؛ پس عدم توازن را همه قبول دارند

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر روحانی تاکید کرد: آن‌ها در پایان دی ماه ۹۶ گفتند از برجام خارج می‌شویم و در هجدهم اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شدند به امید اینکه تابستان آنچنانی را به قول خودشان برای ایران پیش بینی کردند و ۱۸ آبان را به عنوان نقطه عطف دانستند تا کریسمس را در تهران جشن بگیرند و بدون اینکه جشن ۴۰ سالگی انقلاب در ایران وجود داشته باشد، اما در تمامی این مراحل شکست خوردند.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبردکتر روحانیبیان داشت: من در سازمان ملل بیش از ۷ ماه پیش اعلام کردم استراتژی نظام مبنی بر تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و اقدام در برابر اقدام است و امروز می‌خواهیم به آن سخنان عمل کنیم و بگوییم در چارچوب برجام امروز، اولین قدم قاطع خود را برمی داریم.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر روحانی گفت: ما از امروز دو اقدام خود در برجام را متوقف می‌کنیم و این امر در توقف دو فروش است؛ یعنی نه اورانیوم غنی شده خود و نه آب سنگین خود را از امروز نمی‌فروشیم؛ البته این اعلام برای ۶۰ روز است.

 طبق این خبردکتر روحانی گفت: به طرف مقابل اعلام کردیم که اگر ظرف ۶۰ روز پای میز مذاکره آمدند و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما مخصوصا نفت و بانک تامین شد، به نقطه اول برمی‌گردیم.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبردکتر روحانیاضافه کرد: البته این اعلام ما برای 60 روز است؛ به طرف مقابل اعلام کردیم که ظرف 60 روز اگر آنها یعنی 5 کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی‌مان به ویژه نفت و بانک به عنوان دو مورد از منابع مهم اگر به آنها دست یافتیم به نقطه اول برمی‌گردیم.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر روحانی گفت: یعنی این اقدام امروز تا یک ماه، 35 روز و 60روز دیگر که جلو می‌رویم، اگر آنها جبران کردند ما به شرایط دیروز بازمی‌گردیم یعنی شرایط 17 اردیبهشت سال 1397، ولی اگر در پایان 60 روز ما به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد و آن دو اقدام این است که ما در برجام توافق‌مان بر این بود که غنی‌سازی را در سطح 3.67 نگه داریم؛ از این اقدام خودداری می‌کنیم یعنی دیگر سطحی برای ما مطرح نیست و دوم اینکه رآکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای 5+1 در برجام نوسازی شود و در مسیر نهایی شدن بود بعد از 60 روز نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه قبل از توافق برجام‌مان را ادامه دهیم.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر  روحانی گفت: به یک زبان ساده‌تر، ما احساس کردیم که برجام نیاز به یک جراحی دارد و قرص‌های مُسکن یک‌ساله کافی نبوده است؛ این جراحی برای نجات برجام است نه برای نابودی آن و معتقدیم اگر ملت و نظام ما یکپارچه در این مسیر حرکت کند دنیا پیام ملت ایران را به خوبی دریافت می‌کند.

طبق این خبر روحانی تصریح کرد: ما همچنان مرد صلح هستیم، ما همچنان مرد اعتدال هستیم، ما آغازگر نقض تعهدات نبودیم، ما آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما هیچ‌گاه تسلیم قلدری نشدیم و نخواهیم شد و در برابر هر متجاوزی پاسخ قاطع خواهیم داد، این فرهنگ ما ایرانیان است، این راه پیامبر و ائمه ما است و راه شهیدان ما است.

به گزارش اخبار شهر خبر و بر اساس آخرین خبر روحانی اظهار کرد: قاعدتا همه شما به نقش ایران در امنیت منطقه از خلیج فارس تا مدیترانه، از دریای خزر تا دریای سرخ، مطلع هستید و می دانید که نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تا چه حد بوده و گر نقش ما نبود، تروریسم ها در پایخت های کشورهای اروپایی جولان می دادند.

 طبق این خبردکتر روحانی ادامه داد: شما می دانید انجام این اقدامات میلیاردها دلار مخارج دارد و با شرایطی که آمریکا به وجود آورده است، قادر به پرداخت این شرایط نیستیم.

اخبار سیاسی را از سایت شهر خبر دنبال کنید.