به گزارش پارس نیوز، 

رویداد مسجدمحور اشتراک گذاری تجربیات رسانه‌ای فعالان مردمی اربعین با نام «اربعینی‌ها» در مسجد شهدای ۷۲ تن انقلاب اسلامی مجموعه فرهنگی سرچشمه در حال برگزاری است. در این برنامه اهالی رسانه تجربه‌های خود را در دو دقیقه ارائه می‌کنند. تجربه‌ها در ۱۲ بخش دسته بندی می‌شوند که شامل:

رسانه‌های اجتماعی (پیام‌رسان‌ها، اینستاگرام و توییتر و ...)
- نرم افزار‌های تلفن همراه (اپ‌ها)
- بازی و پویانمایی (بازی‌های کوچک و بزرگ، انیمیشن‌های کوتاه و بلند، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده)
- رسانه‌های موکب (مجموعه کار‌هایی که برای تبلیغ و خبررسانی در یک موکب انجام می شود)
- خبرنگاران (منظور خبرنگار‌ سایت‌های خبری و خبرگزاری‌هاست)
- مدیران سایت‌ها (مدیران خبرگزاری‎ها، سایت‌های خبری و غیرخبری)
- رسانه‌های بین‌المللی (صفحات اجتماعی و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها با مخاطب غیر ایرانی)
- گزارشگران صدا و سیما (و البته مجریان و عوامل تولید)
- عکاسان (که همه جا هستند! از مبتدی تا عکاس‎‌ حرفه‌ای)
- مستندسازان (مستند‌های کوتاه و بلند، رسمی و غیررسمی)
- تولیدکنندگان محتوای چندرسانه‌ای (کلیپ، پادکست، پوستر، عکس‌نوشت، استوری و ...)
- رسانه‌های مکتوب (روزنامه‌ها و مجلات و نشریات)

برنامه از ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۲۶ مهر آغاز شد.

محمد خراسانی زاده دبیر رویداد اربعینی درباره این رویداد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این رویداد برای اشتراک گذاری تجربیات رسانه است که در حوزه‌های ۱۲گانه با محوریت آداب مسجد برگزار می‌شود. ما از اهالی رسانه دعوت می‌کنیم که تجربیات خود را برای ما بیان کنند. اگر هر دوره تعداد تجربه‌ها بیش از پنج عدد بود به دست حضار ارزیابی و رای گیری می‌شود و به افراد برگزیده لوح تقدیر اهدا می‌شود.

در این برنامه، چند تن از اهالی رسانه تجربیات خود را بیان کردند و لوح تقدیر گرفتند. سپس نوبت به مداحی حاج امیر عباسی رسید. پس از آن یامین پور مجری تلویزیون در خصوص فضای هویتی جهان گفت: ما در یک جهان اطلاعاتی و شبکه‌ای زندگی می‌کنیم که اختلاف جدی با دوران گذشته دارد. جهان نوین قابل کنترل دولت‌های امروزی نیست. این به معنای متفاوت شدن مرز‌ها و معناهاست. مرز‌های فرهنگی دیگر مبتنی بر مرز‌های سیاسی نیست. مثلاً ایران ضرورتا داخل مرز‌ها و خارج مرز‌هاست. فرهنگ ایرانی می‌تواند در آمریکا حاکم باشد و می‌تواند در خود ایران تضعیف شده باشد.

وی افزود: ابزار این توزیع قدرت رسانه‌ها هستند. با این تصور دیگر موشک و جنگ مرزبندی‌ها را انجام نمی‌دهد. دیگر موشک‌ها نمی‌توانند به تنهایی این مرز‌ها را تغییر دهد. باید از مباحث رسانه‌ای نیز بهره گرفت تا بتوان هویتی را جهانی کرد.

یامین پور خاطرنشان کرد: تمام تحولات هویتی در گرو جهانی شدن و هویت یابی است. آمریکا در برنامه اش هویت سازی نیست؛ برنامه اش آمریکایی سازی مردم دنیاست. کاری می‌کند که انسان‌ها تمام خصیصه‌های معانی خود را فراموش کنند و نگذارند کسی جرات کند بگوید که مثلاً شیعه است.

مجری برنامه جهان آرا سپس به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت: در مقابل الگوی جهانی شدن آمریکایی الگوی هویت معنوی است. همه برای پیدا کردن یک پناهگاه به هویت معنوی روی می‌آورند. هویت شیعه اربعینی آن چیزی است که در مقابل الگوی جهانی آمریکایی است. این هویت هم جمع گرایانه است، هم تمامی مردم را زیر پرچم خود می‌آورد. اگر این نوع از هویت نبود، چیزی از هویت شیعی باقی نمی‌ماند. با این هویت خصیصه‌های شیعی دوباره زنده شد. انقلاب اسلامی به هویت شیعی حیات داد. ابزار جهان برای تولید هویت، رسانه‌ها هستند. باید به شدت نسبت به دیگری خود حساس باشیم. ما باید نسبت به دیگری موضع داشته باشیم. در عین حال که به دنبال جذب جهانیان هستیم، باید مقابل دشمنان هویت اربعینی بایستیم. ممکن است که یک فرد داخلی اختلال در کار‌های هویتی اربعینی ایجاد کند. باید با آن‌ها برخورد کرد. ما مرزداران رسانه‌ای هستیم. باید مقاومت کنیم، چون چاره‌ای جز این نداریم.

پس از صحبت‌های یامین پور مجدد چند تن از فعالان رسانه از تجربیات خود گفتند و با اقامه نماز جماعت ظهر، بخش ابتدایی برنامه اربعینی‌ها به پایان رسید. بخش دوم برنامه پس از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود.