به گزارش پارس به نقل از   فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.

یادآوری می شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می توانند سئوالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان، بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۱۶۶۷ یا ایمیل moshaversalamat@farsna. net مطرح کنند.

نسخه طب سنتی برای تسکین دردهای مفصلی

سید اسماعیل سعیدی متخصص طب سنتی دردهای مفصلی را به ۵ دسته تقسیم کرد و گفت: دردهای روماتیسم، آرتریت، سیاتیک، دیسک کمر و دردهای مفصلی در این گروه قرار می گیرند که برای هر یک از آنها نسخه متفاوتی باید تجویز کرد.

 

وی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، بیماری های مفصلی را در طب سنتی به پنج گروه تقسیم کرد و گفت: درد مفصل، آرتروز، دیسک کمر بیماری هایی هستند که افراد زیادی را درگیر کرده و بعضی از بیماران از درمان و توصیه های ورزشی که گاهی بی نتیجه است، شکایت می کنند.

وی ادامه داد: در طب سنتی گروه اول بیماری های مفصلی، دردهای دموی است که احساس درد همراه با ورم و تغییر رنگ مفصل از علائم آن است.

سعیدی تصریح کرد: این بیماری در سن نوجوانی و جوانی بیشتر است و در فصل گرم سال نیز بیشتر دیده می شود. بنابراین کاهش غلظت خون و مصرف غذا و دارویی که حرارت بدن را کاهش دهد، توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی دسته دوم بیماری های مفصلی را ناشی از افزایش صفرا دانست و گفت: در این بیماری مفصل کمی ورم می کند و رنگ آن قرمز مایل به زرد است. این بیماری بیشتر در افراد گرم مزاج و در سن جوانی شیوع دارد.

متن کامل خبر

کوری، عاقبت تزریق ژل دور چشم توسط افراد غیر حرفه ای

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم گفت: اگر ژل به شکل غیر حرفه ای در اطراف چشم تزریق شود، می تواند وارد عروق شده و در بسیاری موارد از دست دادن بینایی را رقم بزند.

محمد طاهر رجبی، یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم با هشدار نسبت به عوارض ناشی از تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص گفت: تزریق بوتاکس به ویژه دور چشم اگر غیر تخصصی انجام شود می تواند به سمت چشم گسترش یافته و سبب فلج عضلات و دوبینی بسیار آزاد دهنده برای بیمار شود.

وی گفت: همچنین اگر ژل به شکل غیر حرفه ای تزریق شود، می تواند وارد عروق شده و در بسیاری موارد از دست دادن بینایی را رقم بزند.

استادیار گروه چشم پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بوتاکس دارویی است که سبب فلج عضله می شود، گفت: با این روش چین و چروک صورت که ناشی از عملکرد زیاد و غیر طبیعی عضلات است برطرف شده و در واقع از میزان و عمق چین و چروک ها کاسته می شود.

رجبی ادامه داد: در برخی قسمت ها به دلیل نبود عضله یا پایدار شدن چین و چروک نمی توان از این مواد استفاده کرد. در اینجا از تزریق نوعی ژل به نام هیالورونیک اسید به عنوان جایگزین استفاده می شود و از جمله مزایای آن این است که چون جزو مواد طبیعی تشکیل دهنده پوست و دیگر بافت ها است، بنابراین خطر ایجاد حساسیت بسیار اندک بوده و نیاز به انجام تست قبل از تزریق این گونه ژل ها نیست. ژل تزریق شده پس از مدتی توسط بدن تجزیه و جذب می شود و اثر این مواد دایمی نیست.

متن کامل خبر

خندیدن درد را کاهش می دهد

علی باغبانیان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تاثیر فصل بهار در شادابی روان افراد، باران بهاری را داروی ضد افسردگی عنوان کرد و از مردم خواست تا این فصل را در طبیعت بگذرانند.

  وی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: همان طور که تغییر فصل زمستان به بهار موجب تغییراتی در طبیعت می شود، این موضوع در خلق و خوی افراد نیز موثر است. حضور در طبیعت و شنیدن صدای پرندگان و آوای جوی می تواند در بهبود خلق افراد موثر باشد.

باغبانیان افزود: این موارد به تحریک نوروترنسمیترهایی مانند سروتونین که در افزایش خلق و خو موثر است اثر می گذارد. توصیه می شود افراد در مناطقی که جاذبه های طبیعی و گردشگری دارد حضور پیدا کنند و تصاویر شاد طبیعت را نیز از طریق تلویزیون تماشا کنند چرا که پخش این تصاویر در محیط خانه شادابی را در پی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور در طبیعت می تواند موجب افزایش سروتونین مغز شود، گفت: قطعاً همینطور است لذتی که انسان از حضور در طبیعت، شنیدن موسیقی و حتی نوشیدن یک فنجان قهوه می برد می تواند به تحریک این ناقل عصبی بپردازد.

وی افزود: سروتونین ضد درد است و در برخی عمل های جراحی بیمار را می خندانند تا سروتونین در مغز وی افزایش یافته و درد کمتری را تحمل کند، علاوه بر سروتونین، اندورفین ها که ترکیباتی شبیه تریاک هستند در بدن وجود دارد و موقع درد ترشح می شوند تا آن را کاهش دهند.

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۱۶۶۷ یا ایمیل moshaversalamat@farsna. net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.