به گزارش پارس به نقل از فرهنگ نیوز، وقتی اینترنت وارد زندگی ایرانی ها شد (۱) ، کمتر کسی فکر می کرد روزی و روزگاری برسد که عموم مردم از بچه مدرسه ای ها گرفته تا خود پدربزرگ هایی که تازگی وارد دوره بازنشستگی شده اند، برای سرگرمی یا گذراندن وقت یا هر انگیزه دیگری با گوشی های هوشمندشان که نهایتاً چندصدگرم بیشتر وزن ندارد، وارد دنیایی مجازی و سراسر حرف وحدیث شوند.

فیس بوک دقیقاً چیست؟

فیس بوک (Facebook) یک سایت اینترنتی با رویکرد اجتماعی است. جوانی یهودی با نام مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) به عنوان مالک و ابداع کننده این سایت معرفی شده است. (۲)

در حال حاضر ادعا می شود که نزدیک به یک هفتم مردم جهان عضو شبکه اجتماعی « فیس بوک» هستند یعنی رقمی نزدیک به یک میلیارد کاربر! با این شرایط اگر « فیس بوک» را یک کشور فرض کنیم، پس از چین و هند، این شبکه اجتماعی، سومین کشوردنیاست! (۳)

البته کمتر به این نکته در رسانه ها اشاره می شود که « فیس بوک» روی انگشت رژیم اشغالگر قدس می چرخد و « زاکربرگ» عامل رژیم غیر قانونی صهیونیستی است. عکسهایی که از « مارک زاکربرگ» وجود دارد، تعلق خاطر وی به آرمان صهیونیسم را اثبات و البته شائبه ماسونی بودن آن را شدیداً تقویت می کند.

جالب است بدانیم که در فهرست ۱۰ صهیونیست تأثیرگذار جهان، نام « مارک زاکربرگ» در رده اول قرار دارد و پس از او بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در رده دوم است و البته « شرلی سندبرگ» مدیر اجرایی شبکه اجتماعی فیس بوک نیز، سومین صهیونیست تأثیرگذار جهان نام گرفته است! (۴)

دقیقاً به همین دلیل است که بعضی مدعی می شوند « فیس بوک» به طور تمام عیار، متعلق به صهیونیسم جهانی است. هرچند این اشخاص ممکن است به دلیل بیان این حرف از سوی بعضی افراد به « افراطی گری» متهم شوند اما حقیقت این امر غیرقابل انکار است.

بدیهی است که همه ابزارهای صهیونیسم جهانی برای ایجاد مقدمات سیطره صهیونیست ها بر کل جهان، طراحی و ساخته می شود و دقیقاً از همین روست که باید در برخورد با « فیس بوک» ، کاملاً هوشیارانه عمل کرد.

عضویت آسان در « فیس بوک»

گفته می شود « مارک زاکربرگ» سایت « فیس بوک» را در اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۴ آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی مخصوص دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن و به سرعت مورد توجه همگانی قرار گرفت و تا هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کرده بودند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کردند و در کوتاه مدت، میلیونها نفر در همان چند ماه نخست، به عضویت آن در آمدند و یک شبکه اجتماعی بسیار گسترده، وسیع و با نفوذ و تأثیر گذار ایجاد کردند.

هم اکنون « فیس بوک» تشکیلات اداری مجهزی، شامل ۷ ساختمان در پالوآلتو و صدها نفر کارمند دارد و « زاکربرگ» آن را یک اردوگاه شهری می نامد!

برای عضویت در این اردوگاه شهری کافیست وارد سایت شده و بخضی از اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. سپس یک ایمیل برایتان ارسال می شود و… اکنون عضو اردوگاه شهری تأثیرگذارترین صهیونیست جهان هستید!

فیس بوک « خوب»

این شبکه اجتماعی همچون سایر پدیده های بشری می تواند صاحب جنبه های مثبت و منفی باشد. در این بین مدافعان استفاده از فیس بوک که عموماً بیشترین انتقادات را به فیلترینگ اعمال شده بر آن مطرح می کنند، غیرقابل هک و یا به بیان بهتر، غیرقابل نفوذ بودن این شبکه و در نتیجه دست نخورده ماندن اطلاعات شخصی افراد در آن را از نکات مثبت این شبکه اعلام می کنند حال آنکه بارها از سوی افراد مختلف و مشهور ایرانی، رسماً و علناً اعلام شده است که صفحه آنها هک شده است.

از سوی دیگر ارائه مشخصات و اطلاعات افراد به دولت های غربی خصوصاً آمریکا نیز از معضلات پیش روی کاربران « فیس بوک» است.

از دیگر جنبه های مثبت « فیس بوک» که از سوی موافقان آن مطرح شده است، شامل موارد دیگری نیز می شود. مثلاً اینکه « فیس بوک» به موفقیت کاری افراد کمک می کند! ! ! سازوکار این کمک هم جالب است! مدافعان این شبکه اجتماعی مجازی مدعی هستند تحقیقات نشان می دهد خلاقیت کسانی که در محل کار خود از « فیس بوک» استفاده می کنند، تا حد معناداری بیشتر از کسانی است که از « فیس بوک» استفاده نمی کنند. اگر افراد در محل کار خود استراحت های کوتاهی داشته باشند و بتوانند آنچه را دوست دارند در اینترنت انجام دهند، مغزشان استراحت می کند و تمرکزشان بیشتر می شود! ! !

فیس بوک « بد»

« فیس بوک» می تواند برای هر فردی اعتیادآور باشد. بهتر است با هم صادق باشیم! اگر شما عضو فعال « فیس بوک» باشید، آیا می توانید برای مدت یک هفته یا حتی ۲۴ ساعت صفحه خود را چک نکنید؟

شاید باورش سخت باشد اما اعتیاد به « فیس بوک» از اعتیاد به الکل یا سیگار هم عمیق تر است. البته معضل از این هم عمیق تر بوده و بعضی از روانکاوان این نوع اعتیاد را نوعی اختلال روانی عنوان می کنند. فرد دچار این اختلال بیش از یک ساعت در روز را به « فیس بوک» اختصاص می دهد و در نتیجه به خواب یا کارش لطمه وارد می شود، و از تصور حذف کردن صفحه اش در « فیس بوک» به ترس گرفتار شده و یا حتی به گریه می افتد.

عموم کاربران اینترنت، از شبکه های اجتماعی مانند « فیس بوک» در جهت ابراز اتفاقات خوب و مثبت زندگی خود استفاده می کنند و این باعث می شود واقعیت های زندگی آنها که شاید چندان خوب وشیرین نباشد، از چشم دیگران پنهان بماند. کاربران « فیس بوک» همه را شاد و خندان می بینند و احساس می کنند زندگی دیگران همیشه شاد و رو به راه است و مشکلات زندگی فقط برای خود آنهاست و این موضوع باعث می شود تا آنها به غم وسرخوردگی دچار شوند و به افسردگی مبتلا گردند. (۵)

این یک حقیقت است که حضور در « فیس بوک» به شما استرس وارد می کند. اگر چه هدف از تأسیس « فیس بوک» برقراری ارتباط و دوستی با دیگران عنوان شده است، اما گاهی این فضا باعث ایجاد اضطراب می‎ شود. در این شبکه اجتماعی، گاهی افراد بدون هیچ دلیل خاصی پاسخ به درخواست دوستان صفحه را به تاخیر می اندازند و یا درخواست دوستی دیگران را رد می کنند و این موضوع به عذاب وجدان! منجر می شود و البته کم نیستند کسانی که اصولاً نمی خواهند درخواستی این چنینی دریافت کنند اما به دلیل ساختار و ماهیت خاص « فیس بوک» ، نمی توانند مانع این اتفاق شوند.

از سوی دیگر، کسانی که درخواست دوستی شان با دیگران در « فیس بوک» رد می شود، همانقدر ناراحت و آزرده می شوند که رد شدن در زندگی حقیقی آنها را ناراحت می کند!

فیس بوک « زشت»

فیس بوک مستقیماً در زندگی خصوصی غربی ها اثر گذاشته است! مثلاً حتی در آمریکا از هر پنج طلاق یکی، و در انگلستان از هر ۳ طلاق یکی به فیس بوک مربوط بوده است و مشخص نیست این آمار در کشور ما چقدر است. (۶)

آمارهای مختلف از ایجاد صفحه های دروغین به نام افراد و انتشار تصاویر خصوصی دیگران و موارد دیگر از همین دست، بخشی از زشتی های فیس بوک است که یک اتفاق غیرقایل انکار در این فضا محسوب می شود. (۷)

کلاهبرداری های مختلف در این شبکه اجتماعی نیز امری عادی بوده و در اقصی نقاط عالم اتفاق می افتد. شاید یکی از دلایلی که این موضوع را تشدید می کند، امکان مخفی کردن همه حقایق زندگی و ابراز اطلاعات دروغین در این شبکه اجتماعی باشد، امکانی که از جنسیت تا چهره و میزان تحصیلات و سطح ثروت و… را در بر می گیرد. (۸)

ترویج معضلات فرهنگی و اخلاقی، از جمله پدیده زشت و نفرت آور بهره کشی جنسی از کودکان و حتی فروش آنها نیز یک واقعیت دیگر در این فضای نامحدود است. (۹)

به این موارد اضافه کنید حمایت گردانندگان « فیس بوک» از صهیونیسم، دولت آمریکا، سرمایه داران و حکومت های فاسد جهان را. (۱۰)

واقعیت چیست و کجاست؟

حقیقت امر آن است که « فیس بوک» مثل هر پدیده ای می تواند دو وجهی باشد. مثل چاقو که هم می تواند آلت قتل باشد و هم وسیله عمل جراحی؛ یا همچون ماده مخدر « تریاک» که هم باعث اعتیاد می شود و هم در صورت استفاده محدود و حساب شده و آگاهانه در بعضی داروهای محدود، سبب تسکین دردهای بسیار شدید.

اما اکنون و در شرایط فعلی که اکثریت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و انگلیسی زبان خارجی درحال تبلیغ و ترویج حضور در « فیس بوک» هستند و متأسفانه بعضی از مسئولان نیز حضور رسمی در این فضا دارند، هرگر نمی توان به ایجاد آگاهی در کاربران با هدف پیشگیری از آسیب های مطرح شده امیدوار بود.

نگاه های محدود و غیرکارشناسی که برگرفته از نظرات ناصحیح برخی افراد است، گاه تا آنجا ادامه می یابد که « فیس بوک» را محل مباحث مفید اخلاقی و حتی دینی معرفی کرده و آن را باعث پیشرفت فکری معرفی می کنند.

کسانی که چنین نظرات عجیبی را بیان می کنند شاید کمپین های غیراخلاقی، ضدانقلاب، ضددین و ضدامنیتی « فیس بوک» (که هرگز از سوی مالکان این شبکه صهیونیستی محدود نمی شوند) را نادیده انگاشته و لب به ستایش آن می گشایند!

این درحالسیت که حضور حساب شده، محدود، هدفمند و آگاهانه می تواند در بعضی موارد، فضای « فیس بوک» را تحت تأثیر قرار دهد اما هرگز نمی تواند ماهیت آن را عوض کند چون مالکان و گردانندگان آن، تحت هیچ شرایطی اجازه تغییر فضا به نفع فرهنگ ما را نداده و در هر موقعیتی، مسایل مورد نظر خود را پیگیری می کنند. (۱۱)

پی نوشت:

۱) گزارشی از اینترنت ملی تا سرعت و تاریخچه فیلترینگ در ایران

۲) مارک الیوت زاکربرگ یک یهودی آتئیست (بی خدا)

۳) گزارش تکان دهنده از کشوری به نام فیس بوک

۴) رئیس فیس‎ بوک در صدر لیست تأثیرگذارترین صهیونیست‎ های جهان

۵) جنبه های تاریک « فیس بوک»

۶) فیس بوک، عامل بزرگ طلاق

نگرانی از تاثیر فیس بوک بر افزایش طلاق

۷) مراقب فیس بوک های جعلی باشید؛ سرقت اطلاعات بانکی با فیس بوک جعلی

افخم در فیسبوک: صفحه دکتر روحانی جعلی است/دولت به دنبال قانونی کردن شبکه های اجتماعی است

۸) کلاهبرداری مرد زن نما از طریق فیسبوک

فیسب بوک و کلاهبرداری از دختران

وقوع ۱۰میلیون کلاهبرداری اینترنتی در فیس بوک

۹) زن آمریکایی فرزندش را در فیس بوک حراج کرد

۱۰) « فیس بوک» بزرگترین صفحه شیعیان بحرین را حذف کرد

۱۱) کنترل گوگل بر جنبش وال استریت