به گزارش پارس به نقل از ایسنا، با شروع فصل سرما چراغ های هشدار روشن می شود و هشدارها شدت می گیرد که در نصب درست وسایل گرمایشی دقت کنید اما، همچنان افرادی هستند که بی توجه به این علائم هشداردهنده حوادث جبران ناپذیری را رقم می زنند.

هرساله شاهد گازگرفتی با مونواکسیدکربن هستیم و اخباری درباره افرادی که با استنشاق این گاز سمی به کام مرگ می روند می شنویم. دستگاه های مختلف اطلاع رسانی خود را شروع می کنند اما افرادی که باید توجه کنند همچنان به روال قبل عمل می کنند. اطلاع رسانی برای این افراد، آب در هاون کوبیدن است و همچنان باید شاهد مرگ خاموش همشهریانمان باشیم.

گاز گرفتگی در زمستان اغلب از طریق مسمومیت با گاز مونواکسید کربن (co) که از محصولات سوختن است اتفاق می افتد؛" عبدالله اسماعیلی" ، مدیرکل آتش نشانی اراک با بیان این مطلب درخصوص گازگرفتگی و آمار و تعداد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به خبرنگار ایسنا، گفت: این گاز با گاز دی اکسید کربن (co۲) متفاوت است.

وی افزود: دی اکسیدکربن سمی نیست و تنها زمانی خطرناک است که میزان زیادی از آن فضا را اشغال کند به نحوی که جا برای اکسیژن باقی نماند و حاصل آن خفگی خواهد بود اما گاز مونواکسید کربن گازی است بی رنگ، بی بو و بی مزه که بسیار سمی و خطرناک است و عملکرد عجیبی دارد.

مدیرکل آتش نشانی اراک، ادامه داد: این گاز میل ترکیبی بالایی با هموگلوبین خون دارد به شکلی که به محض تنفس با آن ترکیب شده و عمل اکسیژن رسانی به بافت های بدن را مختل می کند و اصطلاح گاز خفه کننده خونی مصداق مناسبی برای این گاز است.

وی با بیان اینکه" این نوع گاز به سرعت در فضای اتاق منتشر و پراکنده می شود" ، اضافه کرد: با ورود این گاز به بدن اکسیژن نمی تواند خود را به بافت های بدن و مغز و قلب برساند و دی اکسید کربن که باید از بدن خارج شود در بافت های بدن باقی می ماند و نتیجه آن بعد از مدت زمان کوتاهی، مرگ خواهد بود.

اسماعیلی افزود: اگر به هر دلیلی دودکش منازل دچار نقص فنی باشد این گاز از محل تخلیه نشده و مکان را آلوده می کند. مهمترین عاملی که باعث خروج گازهای سمی از دودکش می شود حرارت است به همین دلیل دودکش باید گرم باشد و یکی از راه های آزمودن کارکرد صحیح دودکش همان گرم بودن آن است.

وی به برخی از موارد ایمنی دودکش ها اشاره کرد و گفت: دودکش هایی که از سوراخ دیوار یا شیشه عبور کرده اند خطرآفرین هستند و اغلب حادثه ساز بوده اند و باید از این کار جداً پرهیز شود. در صورتی که محل زندگی فاقد دودکش استاندارد است می توان مشکل را با استفاده از سیستم های پکیج که بسیار ایمن و کارآمد هستند رفع کرد.

مدیرکل آتش نشانی اراک، اضافه کرد: لوله بخاری نباید افقی کشیده شود و افزودن زانو و ایجاد پیچ های اضافی باعث کاهش مکش می شود. استفاده از لوله بخاری های فنری (آکاردئونی) و آلومینیومی برای بخاری ها و آبگرمکن ها مجاز نیست و باید از لوله های گالوانیزه که از مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند استفاده شود.

وی در ادامه در خصوص آمار حوادث گازگرفتی که آتش نشانی در صحنه حضور داشته است، گفت: طی شش ماهه اول سال سه حادثه رخ داده است که متأسفانه از این حوادث دو کشته برجای مانده است.

اسماعیلی درخصوص این آمار در سال گذشته، گفت: در سال قبل ۲۱ مورد حادثه رخ داد که در این حوادث فقط چهار نفر مجروح شدند و خوشبختانه آماری مبنی بر فوت گزارش نشده است البته برای کسب اطلاعات دقیق باید به پزشکی قانونی مراجعه شود چراکه برخی از حوادث به آتش نشانی گزارش نمی شود و به همین دلیل اطلاعات کافی در اختیار نیست و پزشکی قانونی در برخی حوادث خود اقدام می کند.

" جلیل منبتی" ، مدیر کل پزشکی قانونی استان مرکزی در خصوص آمار و تعداد گازگرفتگی ها در سال جاری گفت: در پنج ماهه نخست سال ۱۵ مورد گازگرفتی رخ داده است که نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته در کل هشت مورد گازگرفتگی در استان رخ داده است که در این حوادث دو زن و شش مرد دچار گازگرفتگی شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزیف اضافه کرد: البته برخی حوادث و پرونده ها برای پایش شود و در نتیجه تشخیص ها به تهران ارجاع داده می شوند به همین دلیل برخی آمار و اطلاعات درحال حاضر کامل نیست و به همین دلیل تاکنون آمار پنج ماهه اول سال را در اختیار داریم.

به منظور اطلاع از آمار کامل تعداد حوادث گازگرفتگی در استان از قنبر فراهانی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مرکزی سؤال کردیم، وی اظهار کرد: در مهرماه سال جاری تعداد حوادث گزارش شده به اورژانس در خصوص گازگرفتی هفت مورد بوده است که تعداد ۲۱ نفر در این تعداد حادثه دچار گازگرفتگی شدند البته مورد فوتی نداشتیم اما این رقم نسبت به مهرماه سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در آبان ماه امسال نیز تعداد مأموریت های اورژانس در این خصوص ۱۵ مورد بوده است که جمعا ۵۲ نفر دچار گازگرفتگی شدند و دو نفر جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به آبان ۹۱ در حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش به نظر می رسد، افزایش موارد گازگرفتگی در سال جاری نسبت به سال گذشته شاید نشانگر بی اثر بودن آموزش ها یا زنگ هشداری برای تغییر در سبک ارائه آموزش ها در اینخصوص توسط مسوولان ذی ربط بویژه رسانه ملی و در کنار آن توجه بیشتر به بررسی موارد ایمنی به کار رفته در وسایل گرمایشی در هنگام خرید است.