به گزارش پارس به نقل از مهر، معصومه ابتکار در اولین کارگروه آلودگی هوای شهر تهران که بعد از ظهر سه شنبه در پارک پردیسان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: کارگروه آلودگی هوای تهران پنجمین کارگروهی است که در دوره مدیریت من تشکیل می شود پیش از این کارگروه آلودگی هوا در شهرهای البرز، اراک، اصفهان و اهواز کلید خورده است.

به گفته وی، این کارگروه در دوره پیشین نیز با عنوان کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا دستاوردهای بسیار خوبی داشت. خوشبختانه موضوع محیط زیست برای رئیس جمهور دولت تدبیر و امید نیز از اولویت بسیار زیادی برخوردار است لذا پس از این کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با جدیت برگزار و محورهای طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در رده بندی های جهانی وضعیت خوبی نداریم اظهار داشت: اهواز رتبه آلوده ترین شهر جهان را بر اساس آخرین رده بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که در سال های گذشته از طریق شورای شهر بدست اوردیم در حال حاضر ترکیب آلاینده ها در کلانشهرها در حال تغییر است به گونه ای که در طی چند سال گذشته ترکیبات آروماتیک و آزبست به آلاینده های شهر تهران افزوده و ریزگردها نیز به تهران کشیده شده اند.

ابتکار با بیان اینکه ریزگردها پیش از این جزو آلاینده های شهر تهران نبوده اند، افزود: در سال های اخیر یکی از مهمترین آلاینده های پایتخت ریزگردها هستند که متاسفانه علاوه بر منشاء بین المللی و منشاء برون استانی در بسیاری موارد منشاء داخلی دارند و ناشی از فعالیت های کانون های داخل استان هستند، لذا ضرورت مدیریت سرزمین در داخل استان و بازنگری پوشش گیاهی، فعالیت های صنعتی، معدنی و فعالیت های آبخیزداری در درون استان بشدت احساس می شود.

به اعتقاد ابتکار در حال حاضر طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها نیاز برای اجرایی شدن نیاز به هماهنگی و انسجام دستگاه های مختلف مسئول در این طرح دارد و زمان آنکه دستگاه های مختلف مسئولیت را به گردن یکدیگر بیاندازند، گذشته است.

وی یکی دیگر از ضرورت های بهبود آلودگی هوای کلانشهرها را شفاف سازی دستگاه ها، اطلاعات درست و تدوین شاخص هایی برای ارزیابی اقدامات هر یک از دستگاه های مسئول در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

وی افزود: کاهش آلودگی هوا یک فعالیت تدریجی است و مسئولان دستگاه های مختلف باید از ارائه راهکارهای خلق الساعه که تنها جنبه تبلیغاتی دارند بپرهیزند.