به گزارش پارس به نقل از مهر، معصومه ابتکار عصر امروز دوشنبه در جلسه شورای کیفی رودخانه کارون، کارگروه آلودگی اهواز و مدیریت پسماند در اهواز اظهار کرد: برای اعلام اینکه یک اراده ملی در خصوص توجه جدی به معضلات استان خوزستان وجود دارد به این استان سفر کرده ام.

وی افزود: دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار نسبت به مسائل زیست محیطی توجه جدی داشته و در منشور و میثاق ۱۱ محوری دولت نیز توجه خاص به سرمایه های ملی از جمله مسائل زیست محیطی در اولویت کاری دولت قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات رودخانه کارون را فردا (سه شنبه) در شورای عالی آب مطرح می کند، عنوان کرد: البته معضلات و محدودیتهایی وجود دارد که مانع از پیشبرد برنامه های دولت می شود. سیاستها باید واقع بینانه و وعده ها باید قابل تحقق باشد.

تنوع مشکلات زیست محیطی خوزستان

ابتکار با اشاره به بازدید هوایی خود از تالابهای خوزستان و رودخانه کارون تصریح کرد: تنوع معضلات زیست محیطی را در این سفر مشاهده کردم که باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: شورای حفاظت کیفی از رودخانه کارون که از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار کرده است باید با حضور استاندار جدید خوزستان ادامه یابد زیرا اجرای بسیاری از برنامه ها در خوزستان ضروری است.

وی اضافه کرد: در صورت بهبود شرایط بین المللی و منطقه، برخی طرحها مانند شرایط تالابها، رودخانه ها و آلودگی هوا در خوزستان و دیگر مناطق کشور با استفاده از اعتبارات بین المللی قابل اجرا است.

ابتکار با اشاره به مذاکراتش با وزیر نفت اظهار کرد: وزیر نفت در دوره گذشته وزارت خود موفق شد جایزه ملی محیط زیست را دریافت کند. وی اکنون نیز وعده داده که برخی طرح های زیست محیطی از جمله طرح آماک (جمع آوری گازهای همراه نفت) را دنبال کند.

جاری شدن آب در تالابهای عراق

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه طرح کاهش ریزگردها را در سازمانهای بین المللی مطرح کرده ایم، گفت: گزارشهای اداره کل محیط زیست خوزستان نشان می دهد که برگشت آب به تالابهای کشور عراق باعث شده، شدت ریزگردها در سال جاری در منطقه به خصوص در استان خوستان کاهش یابد و این مسئله اهمیت مدیریت سرزمینی و مدیریت تالابها را نشان می دهد.

ابتکار بر حفظ محیط طبیعی ارزشمند خوزستان از جمله تالابهای هورالعظیم و شادگان و منطقه کرخه تاکید کرد و افزود: قرار است برای این کار توسط برنامه محیط زیست سازمان بین الملل صندوقی تشکیل شود. ضمن اینکه در سفر آتی نوری مالکی نخست وزیر عراق به ایران مدیریت تالابها و کاهش ریزگردها در فهرست مذاکرات قرار بگیرد.

وی با اشاره به رویکرد سازمان حفاظت از محیط زیستی برای حل و فصل مشکلات زیست محیطی خوزستان عنوان کرد: اولین رویکرد پیشگیری است به این ترتیب که هر طرح و پروژه ای دارای مطالعات جامع و راهبردی زیست محیطی باشد. رویکرد دوم هم تدوین سندی برای ارزیابی زیست محیطی طرح ها و پروژه های فعلی است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: اگر قرار باشد تغییراتی در سد گتوند و کشت و صنعت های موجود در خوزستان صورت بگیرد باید مبتنی بر مطالعات جامع زیست محیطی باشد.

نبود مطالعات زیست محیطی در پروژه نیشکر خوزستان

ابتکار عنوان کرد: اگر طرح عظیم نیشکر که به صورت گسترده ای در خوزستان اجرا شد از همان ابتدا مطالعات زیست محیطی داشت راه حل هایی برای مشکلات فعلی پیش بینی می شد و اکنون می توانستیم راهکاری برای جلوگیری از آنها اتخاذ کنیم.

معاون رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: باید از اینکه وارد مباحث حساس شویم یا دیدگاه خاص قومی و منطقه ای را تقویت کنیم پرهیز کرد زیرا دیدگاه ها باید ملی باشد و نباید به قیمت آباد کردن یک منطقه، منطقه ای دیگر از کشور را ویران کنیم.