به گزارش پارس ، حجت الله روستا رئیس بیمارستان مدینه مرکز پزشکی حج هلال احمر ایران در گفت وگو با تسنیم، در تشریح آخرین وضعیت سلامت حجاج کشورمان در عربستان علی الخصوص حجاج مستقر در شهر مدینه اظهار داشت: وضعیت سلامت حجاج کشورمان در حال حاضر بسیار خوب است و زائران کشورمان در سلامت کامل بسر می برند، تیم پزشکی حج و زیارت هلال احمر نیز از ۱۳ ذی الحجه مجدداً بعد از مراسم عرفه وارد شهر مدینه شدند و از ۱۴ ذی الحجه نیز حجاج وارد مدینه شدند.

 

وی درباره تعداد بستری های کنونی حجاج کشورمان در بیمارستان مدینه مرکز پزشکی حج هلال احمر ایران افزود: در حال حاضر ۲ نفر تحت بستری هستند که بیماری شان نیز به دلیل عفونت های ریوی است ولی مشکل خاصی وجود ندارد.

 

روستا درباره ورود حجاج کشورمان به میهن و اینکه آیا باید مراقبت های خاصی برای ورود حجاج به کشور صورت پذیرد، ادامه داد: خوشبختانه وضعیت جسمی حجاج کشورمان بسیار مساعد است و حجاج کشورمان بدون هیچ بیماری به میهن باز می گردند.

 

رئیس بیمارستان مدینه مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران در توصیه بهداشتی به حجاج ادامه داد: بیشترین توصیه ما رعایت بهداشت فردی است و حتی المقدور نیز حجاج از روبوسی های مکرر خودداری کنند.

 

وی درباره چگونگی تغییرات جسمی حجاج به محض ورود به ایران با توجه به تغییرات آب و هوایی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در این مواقع کاهش دمای هوا است که باید حجاج به این مسئله بیشتر توجه کنند و باید حجاج به زمان استراحت خودشان نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

 

تیم های بهداشتی ویژه حجاج در فرودگاه زاهدان مستقر شدند

 

در این راستا محمدی معاون فنی مرکز بهداشت استان زاهدان عنوان کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و تنفسی تیم های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ویژه حجاج در فرودگاه زاهدان مستقر شده اند.

 

  وی گفت: برای جلوگیری از انتقال بیماری های ویروسی و تنفسی شامل آنفلوآنزا، سارس وکورونا، لازم است که حجاج و استقبال کنندگان از آنان، توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

 

محمدی از اقدام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه استقرار تیم های بهداشتی ویژه حجاج در فرودگاه زاهدان خبر داد و بیان کرد: در این پایگاه، مراقبت های بهداشتی ویژه ای جهت حجاج صورت خواهد گرفت.

 

وی بیان داشت: تیم های بهداشتی دانشگاه شامل پزشک، کارشناس بیماریها، بهداشت محیط در آنجا مستقر خواهند بود و خدمات آموزشی و بهداشتی به حجاج و حتی استقبال کنندگان نیز ارائه خواهند کرد.

 

محمدی تاکید کرد: در صورت ابتلا حجاج یا نزدیکان آنها تا ۱۴ روز پس از بازگشت به بیماریهای تنفسی و ویروسی ضمن استفاده از ماسک لازم است مراسم پذیرایی خود را تا بهبودی کامل به تاخیر اندازند و به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

معاون فنی مرکز بهداشت استان زاهدان توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای ویروسی و تنفسی از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن حجاج حتی الامکان پرهیز شود.