به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی اظهار داشت: با وجودی که بخشی از عملکرد ۱۰۰ روزه آموزش و پرورش از جمله بازگشایی مدارس قابل رویت است، در مدت بیش از یک ماهی که سرپرست این وزارتخانه بوده ام تمام توان خود را برای بازگشایی هرچه بهتر مدارس به کار بسته ام.

وی با بیان آنکه گزارشات حاکی از آن است که بازگشایی مدارس به خوبی انجام شده است، گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دوره برنامه ریزی برای سال تحصیلی ۹۳-۹۴ است.

فانی اضافه کرد: در راستای برنامه ریزی برای سال تحصیلی آینده باید یکسری اصلاحات صورت گیرد برای مثال نسبت به عملکرد مجتمع های آموزشی و پرورشی که در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده، انتقادات زیادی وجود دارد که باید این موارد بررسی و برنامه ریزی های لازم درباره آن صورت گیرد تا بتوانیم اصلاحات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی درباره برخی از اصلاحات مورد نظردر این مجتمع ها گفت: مشکل عمده این مجتمع ها این است رئیس مدرسه ای که زیر نظر مجتمع قرار دارد به واسطه رئیس مجتمع باید با رئیس آموزش و پرورش ارتباط برقرار کند لذا ممکن است لایه میانی حذف شود تا روسای مدارس مستقیما با روسای آموزش و پرورش مرتبط شوند، از سوی دیگر تفاوت هایی بین مجتمع های شهری و روستایی دیده می شود که تمام این موارد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

فانی از دیگر اقدامات لازم در ۱۰۰ روز کاری را برنامه ریزی لازم برای بودجه آموزش و پرورش برشمرد و گفت: بودجه دولت در آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود اما قبل از آنکه وارد مجلس شود، فرآیندی را در دولت و سازمان مدیریت طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی نیز به صورت جدی پیگیری می شود، گفت: بزرگترین مشکلاتی که هم اکنون در وزارت آموزش و پرورش با آن دست به گریبان هستیم، توزیع نامناسب نیروی انسانی در این وزارتخانه است چرا که در بسیاری از مناطق با تورم نیروی انسانی و در برخی دیگر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: از دیگر مشکلات در زمینه ساماندهی نیروی انسانی این است که برخی از همکاران فرهنگی که در مقطع متوسطه شاغل بودند را بدون طی دوره های خاص و کسب تجربه به مقطع ابتدایی فرستاده اند که این امر مشکلاتی را برای این گروه سنی ایجاد کرده است.

فانی اضافه کرد: برای حل مشکل کمیته ای تشکیل شده تا پس از بررسی راه حل های مناسب اتخاذ شود تا نابسامانی ها در توزیع نیروی انسانی کاهش یابد، هرچند ممکن است راه حل هایی در این کمیته ارایه شود که نیاز به قانون داشته باشد یا در بودجه ۹۳ دیده شود، براین اساس در ظرف ۱۰۰ روز تکلیف خود را در این زمینه روشن می کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از دیگر اولویت های جدی در این وزارتخانه را توسعه مشارکت در بخش های مختلف این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این امور شامل مشارکت معلمان در امور مدرسه، دانش آموزان و اولیا در اداره مدرسه و مردم در امور آموزش و پرورش می شود.

فانی اضافه کرد: هم اکنون تنها ۸.۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که البته این رقم با مشارکت مردم افزایش خواهد یافت، هرچند تحصیل رایگان در مدارس دولتی یکی از وظایف قانونی ما است و از آن تبعیت می کنیم اما باید به مدارس غیردولتی نیز توجه شود و از ظرفیت های خالی آن ها استفاده کرد که کمیته ای برای بررسی آن تشکیل شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان رئیس جمهور در بازگشایی مدارس گفت: ۲۱ محور از سخنان رئیس جمهور احصاء و کمیته ای به منظور عملیاتی کردن پیشنهادات ایشان تشکیل شده که تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده است.

فانی اضافه کرد: یکی از محورهای سخنان رئیس جمهوری درباره کتاب و گفت و گو بود که در این زمینه به نتایج خوبی رسیده ایم و در این زمینه کمیته فرعی فعال شده تا دستورالعمل آن را آماده و هرچه زودتر ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه نتایج این کمیته ها ظرف ۱۰۰ روز کاری اول دولت جدید اعلام می شود، گفت: زنگ انشاء نیز در این کمیته فرعی مورد بررسی قرار می گیرد اما تاکنون در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده ایم که امیدواریم ظرف ۱۰۰ روز به نتیجه رسیده و نتایج آن ابلاغ شود.