به گزارش پارس ، علی صابری، وکیل نابینای دادگستری در گفت وگو با تسنیم، در خصوص روز جهانی نابینایان اظهارداشت: بزرگترین مشکل نابینایان و معلولان در جامعه مربوط به دو قطبی نگاه کردن به آنها است به این شکل که یا آنها را تکریم و یا تحقیر می کنند. در واقع نگاه دوقطبی در جامعه به معلولان و نابینایان بسیار عذاب آور بوده که باید این موضوع اصلاح شود.


وی با بیان اینکه معتقدم معلولان و نابینایان مانند تمام انسانها از حق و حقوقی برخوردار هستند که باید متناسب با آنها تسهیلات و امکانات فراهم شود، افزود: زندان ها نیز باید برای معلولان مناسب باشد چرا که ما مجرم معلول نیز داریم بنابراین این امکانات برای آنها باید فراهم شود.


این وکیل دادگستری در ادامه با اشاره به اینکه باید کار فرهنگی و حقوقی و اجرایی برای جایگاه معلولان و نابینایان در جامعه صورت گیرد، گفت: شرایط و تسهیلات و توجه بسیار به نابینایان و معلولان از عوامل مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد و به صورت افراطی در این زمینه گام بر نداریم به این شکل که توجه عجیب و زیاد به آنها نداشته باشیم.


صابری در خصوص بیمارستان ها و فروشگاه ها برای نابینایان و معلولان تاکید کرد: باید فروشگاه های ما به شکلی امکانات و تسهیلات به این معلولان و نابینایان ارائه دهد که آنها دچار مشکل نشود چرا که ممکن است برخی معلولان به دلیل از دست دادن پای خود به دلیل کوتاهی قد برای دسترسی به وسیله مورد نظر دچار مشکل شوند که باید امکانات در این زمینه فراهم شود.


وی با اشاره به اینکه باید همه مکلف شوند به این که امکانات و سرویس دهی برای معلولان و نابینایان صروت گیرد، اظهار داشت: دولت جدید باید در راستای تبدیل لایحه بازنگری حمایت از حقوق معلولان که قبلاً تهیه شده است، به قانون اقدام کند در حقیقت در راستای این لایحه اقدام و ان را به تصویب برساند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه در مسایل شهری نیز شورای چهارم باید کارگروهی برای خدمت رسانی به معلولان و نابینایان تشکیل دهد، افزود: استفاده از کارشناس و افراد دارای اختیار نیز برای نهادینه کردن خدمات معلولان در سطح شهر نیز فراموش شده که باید این امر صورت گیرد.
صابری گفت: لایحه بازنگری حمایت از حقوق معلولان از مواردی است که به معلولان و نابینایان کمک کرده و از آنها حمایت می کنند همچنین امیدواریم در روز جهانی معلولان در این زمینه گام برداشته و برای نابینایان نیز اقداماتی موثر صورت گیرد.