به گزارش پارس به نقل از مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز یکشنبه در حاشیه دیدار با رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر ایتالیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کشور علاقه مبارزه با جرایم سازمان یافته را دارد و به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در این عرصه شناخته می شود. در گذشته این کشور میزبان هیاتهای ایرانی بود که با استقبال خوبی همراه شدیم و افسران رابط در دو کشور مستقر هستند.

وی ادامه داد: هردو کشور برای مقابله با مواد مخدر و تبادل تجربیات و تجهیزات اظهار آمادگی کردند.

همچنین هیات ایتالیا معترف شده که اقدامات ایران بسیار مهم و تا حدی شگفت انگیز است به گفته رئیس پلیس کشور آنها از ما سوال کردند که چگونه کشفهای بزرگ و چندین تنی مواد مخدر را انجام می دهیم که در پاسخ گفتیم علاوه بر اقدامات فنی و عملیاتی و استفاده از تجهیزات بروز فساد در درون پلیس مبارزه با مواد مخدر کم است و در چند سال اخیر حتی یک مورد فساد در رده های میانی و بالایی نداشتیم. اگرهم آلودگی وجود دارد در سطوح پایین و بسیار کمرنگ است.

احمدی مقدم از کشف ۳۰۰ تن انواع مواد مخدر در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان کشفیات رشد ۲۰ درصدی را نشان می دهد ضمن اینکه اگر کشفیات سایر دستگاهها را حساب کنیم تا کنون ۳۵۰ تن مواد مخدر کشف شده است.

وی ادامه داد: در حالی که مرز را بسته ایم اما نسبت کشف مواد افزایش یافته است و بیشتر مواد کشف شده در مرز استانهای مرزی و آبهای ساحلی است چرا که با اقدامات پلیس ریسک انتقال مواد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۰۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است تاکید کرد: بر اساس آمارهای دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل چندی قبل سالانه ۸۰۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید می شد که ۶۲درصد آن از مسیر ایران منتقل می شود این در حالی است که امروز با اقدامات ایران سالانه ۱۷۰۰ تن تریاک از مسیر ایران ترانزیت می شود که ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن آن توسط پلیس کشف و ضبط می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد مخدر در آن سوی مرزهای ایران تاکید کرد: همزمان با بستن مرزهای کشور قاچاقچیان به صورت دزدانه و از مسیرهای سخت اقدام به ترانزیت می کنند. هم اکنون قیمت هر کیلو تریاک در مرز افغانستان ۲۰۰ دلار است که این قیمت در مرز ما با ترکیه به ۲۲۰۰ دلار می رسد.

امروز قیمت مواد مخدر در تهران ۶ برابر شده است که بخشی از آن ناشی از ارزش پول ملی و بخشی از آن نیز ناشی از برخوردهای پلیس است.

به گفته احمد مقدم هر زمان مبارزات پلیس افزایش پیدا می کند استفاده از مواد صنعتی نیز رونق می گیرد امروز در حالی که مشروبات الکلی در کشور به سختی وارد می شود عده ای سودجو اقدام به تولید این مواد در داخل کشور می کنند که همین امر موجب شده است مسمومیتها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه روشهای درمانی امروز باعث کاهش مصرف مواد مخدر در کشور شده است افزود: تا چندی قبل ایتالیا کشوراول دنیا در تحت پوشش قرار دادن معتادانش بود اما این رتبه امروز در اختیار ایران است ۲۰ درصد معتادانی که مواد مخدر را ترک می کنند دیگر پس از درمان به سمت آن نرفته اما ۸۰ درصد معتادان بازگشت دارند. اگر یک سوم معتادان کشور تحت درمان قرار گیرند اپیدمیها کنترل می شود.

رئیس پلیس کشور در خصوص تجهیزات پلیس در کشف مواد مخدر اظهار داشت: کشورهای اروپایی تا چند سال گذشته سگهای مواد یاب به سختی در اختیار ما قرار می دادند و اندک کشورهای صدقه دهنده اروپایی مقدار بسیار کمی پول به ما می دادند که بگویند ما در امر مبارزه شریک هستیم.

در حالی که از ما می خواستند به جای همین پول تجهیزات دریافت کنیم اما به جرئت امروز می گویم طی ۶ سال گذشته تمام تجهیزات برای کنترل مرزها و حتی سگهای مواد یاب در کشور وجود دارد.

خبرنگاری از احمدی مقدم در مورد لباس سربازان پرسید که وی در پاسخ گفت: به نظرم لباس سربازان اکنون زیبا نیست. در حال مطالعه هستیم تا لباس متناسب با سربازان طراحی کنیم در طول خدمت سه دست لباس در اختیار سربازان قرار می گیرد که با گذشت زمان این لباسها مندرس می شود البته باید بگویم لباس باید راحت و دلچسب باشد چندی قبل اورکتی را در اختیار نیروها قرار دادیم که هیچ یگانی جز یگان امداد آن را بر تن نکرد و بعد از آن کاپشن مشکی رنگی را طراحی کردیم و به صورت آزمایش در استان سمنان در اختیار پلیس راهور قرار دادیم که استقبال بسیار خوبی از آن شد که اکنون نیز از این لباسها استفاده می شود ما معتقدیم جوانان در دنیای مد هستند و دوست دارند لباس کنونی تغییر کند اما از هر زمانی که شروع به تعویض لباس سربازان کنیم ۲۰ ماه زمان نیاز است.

رئیس پلیس کشور در خصوص آخرین وضعیت خاوری گفت: فقط می دانیم او در کانادا است دولت و پلیس این کشور با ما همکاری نمی کنند.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه از معتادان جرم زدایی شده است به همین دلیل باید شهرداری آنها را جمع آوری و به مراکز بازپرروی منتقل کند افزود: امروز یگان انتظامی شهرداری تهران راه اندازی شده است و به زودی در شهرهای بزرگ از جمله مشهد راه اندازی می شود. یگان انتظامی وظیفه جمع آوری معتادان و پاکسازی ظاهر جامعه را دارد.

وی در خصوص فروش سیگار در کیوسکهای مطبوعات اظهار داشت: این موضوع صنفی است و اگر اتحادیه در این خصوص برخوردهای لازم را انجام نداده است. یا اینکه نامه ای را به ما ارسال کنند پلیس وارد عمل شده و در این خصوص اقدام می کند اما این موضوعات بیشتر جنبه صنفی دارد.