به گزارش پارس به نقل از تسنیم، زهرا عبدالهی در نشست خبری سیاست گذاری سلامت زنان که در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: اولین روز هفته سلامت زنان روز جهانی غذا نام گرفته است. زنان نقش مهمی در خانواده بر عهده دارند و همچنین نقش مهمی در سفره خانواده ایفا می کنند. اهمیت غذا در خانواده زیاد است آگاهی و سواد کافی تغذیه اگر وجود داشته باشد برای انتخاب آگاهانه در سبد غذایی خانوار و تامین سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی با مراقبت های کافی برای تامین امنیت غذایی می توان سلامت خانواده را تضمین کرد. عادات و رفتارهای غذایی غلط در میان خانواده ها وجود دارد مصرف غذاهای چرب، پرنمک، استفاده کم از سبزی ها و میوه ها دریافت ناکافی ریزمغذی ها از مواردی است که باید به آن توجه کافی شود. حدود ۵۵ درصد خانواده ها دچار کمبود ویتامین A و ۶۵ درصد آنها کمبود ویتامین B۲ دارند. استفاده نادرست و روش های غلط در طبخ غذا عاملی برای بروز بیماری ها است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر به دلیل افزایش رفتارهای غلط الگوهای غذایی تغییر پیدا کرده است. همچنین مصرف میوه ها و سبزی ها کاهش پیدا کرده است. ۵۰ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اضافه وزن هستند و در زنان ۴۵ تا ۶۴ سال ۸۰ درصد آنها دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

عبداللهی ادامه داد: ۸۰ درصد از زنان میوه و سبزی مصرف نمی کنند. زنان مسئول تهیه طبخ غذا هستند و در حفظ سلامت خود و خانواده نقش اساسی ایفا می کنند. بروز چاقی در کودکان حدود ۲ برابر گزارش شده که کودکان چاق امروز به بزرگسالان چاق آینده تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: بیماری های قلبی، عروقی، بیماری های دیابت تنفسی در کودکان چاق افزایش پیدا کرده است. زنان می توانند با اصلاح شیوه پخت غذا و خرید مواد غذایی مفید بروز بیماری ها را کاهش دهد. به جای شیر و لبنیات پرچرب از لبنیات کمتری استفاده کنند به جای مصرف نوشابه ها از دوغ بدون گاز استفاده کنند یا شربت های سنتی کم شیرین را جایگزین نوشابه های نا سالم کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیان داشت: افراد نان های سبوس دار را در رژیم غذایی خودشان وارد کنند؛ فیبر موجود در میوه ها و سبزی ها از بروز چاقی، سرطان کولون پیشگیری می کند. مصرف شیر و لبنیات فیبر در رژیم غذایی افراد کم است.

عبداللهی ادامه داد: اصلاح وضیعت تغذیه خانواده ترویج غذاهای سنتی از راههای اصلاح وضعیت تغذیه خانواده ها است غذاهای سنتی را جانشین غذاهای آماده و تنقلات ناسالم کنند خانواده ها الگوی تغذیه کودکان و خانواده های خود هستند جوانان الگوی غذایی خود را از مادرشان می گیرند اگر الگوی غذایی صحیح داشته باشد و آنها نیز یاد می گیرند.

وی بیان داشت: سایت آموزش همگانی تغذیه ایجاد شده که زنان می توانند به آن مراجعه کنندnut. Behdasht. got همکاری شبکه آموزش صداو سیما درباره تغذیه در ماه رمضان و فشار خون بالا به صورت یک آموزش الکترونیکی داریم حفظ سلامت زنان مکمل یاری با ریزمغذی ها در زنان شیرده و باردار صورت میگیرد و خانم های باردار قبل از بارداری و در حین بارداری آموزش تغذیه می بینند برنامه غنی سازی آرد با اسیدفولیک یک برنامه مهم برای ارتقای سلامت زنان است مصرف اسیدفولیک در میان زنان موجب کاهش نقایص لوله عصبی می شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد: برنامه آهن یاری در مدارس صورت می گیرد و مکمل ها به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. فرهنگ، افزایش سواد زنان و انتخاب درست غذا با حداقل بودجه به کارگیری روش های مناسب در تهیه و طبخ غذا تضمین کننده سلامت خانواده است.