گروه اجتماعی : اینجا تهران، صدای ما را از قلب ایران می شنوید. شهری که آسمان آن کمتر زمانی رنگ آبی را به خود دیده است. این معضل تنها مختص تهران صنعتی ما نیست بلکه اکثر شهرهای صنعتی و بزرگ جهان با این مشکل روبرو هستند ولی مشکل بزرگتر برای ما این است که سیاست ثابتی برای حل این مسئله در اختیار نداریم. از سیاست های کارشناسانه تا اقدامات نسنجیده مسئولان گرفته تا طرح هایی مانند طرح ترافیک، زوج و فرد، تغییر ساعات کار مدارس و ادارات وغیره.

به گزارش پارس ، شاید برخی از تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه تا حدی توانست گره مشکلاتی مانند ترافیک وزاییده آن یعنی آلودگی هوا را حل کند ولی کارشناسانه نبوده و بعد از گذشت مدتی بازی از سر گرفته شد. فشار این عدم ثبات تصمیمات مسئولان، علاوه بر آسیب دیدگی هایی که باعث بیماری های جسمی ناشی از آلودگی هوا می شود سبب شده است تا فشار مضاعفی بر روان و ذهن شهروندان تهرانی وارد شود. در همین راستا و بعد از اینکه سخنگوی دولت اعلام کرد ساعات کار ادارات و موسسات دولتی تغییر کرده است، استاندار تهران با بیان اینکه احتمال افزایش شدت آلودگی هوا وجود دارد گفت: در صورتی که روند آلودگی به سمت اضطرار برود تصمیمات جدیدی برای تردد و ساعت های کاری اتخاذ خواهیم کرد.

حسین هاشمی که به تازگی سکان استانداری شهر تهران را در اختیار گرفته است اذعان می کند که تصمیمات براساس سیاست هایی که در گذشته اعمال می شده اتخاذ می شود چرا که موضوعی نیست که هر لحظه بتوان در مورد آن تصمیم گرفت بلکه براساس تجربه ای که در گذشته صورت گرفته تصمیمات اعلام خواهد شد. این در حالی است که سیاست های متغیر دولت های نهم و دهم انتقاد های فراوانی را متوجه ای رئیس این دولت ها یعنی محمود احمدی نژاد می کرد.

در همین زمینه محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به انتقاد های که به سیاست های بی ثبات دولت در کار است گفته است: باید دولت نظر خود را در ارتباط با میزان ساعت کار بیان می کرد و ما نیز نظر قانون را گفتیم. وی گفت: ما تلاش کردیم که برنامه زمانبندی ساعت کار هیچ آشفتگی و اخلالی در برنامه های پیشین ایجاد نکند و همان رویه ای که در گذشته بوده است را مجددا اعلام کرده ایم و در واقع تلاش کرده ایم که شروع کار و پایان کار ادارات موجب تراکم نشود. برنامه زمان بندی این میزان ساعت کار را برعهده خود دستگاه ها گذاشته ایم.

نوبخت همچنین در مورد تغییر ساعات کار ادارات گفت: در جلسه هفته گذشته هیات دولت آن چه که در ارتباط با ساعات کار کارکنان محترم هیات دولت مورد توجه ما بود، تعداد و یا میزان ساعات کاری بود. در قانون مدیریت خدمات کشوری ۴۴ ساعت بیان شده و از ابتدای انقلاب تاکنون ۴۴ ساعت بوده است. در سال های گذشته چندین بار به دلایل وضعیت اقلیمی و جوی بعضا تغییراتی در میزان ساعات کاری ایجاد شده و در راستای کاهش آلودگی هوا تعداد ساعات کار کم شده، ولی بعد از آن که وضعیت اقلیمی به حالت عادی برگشته تعداد ساعت کار به حالت قبل برنگشته است.

این روندی رایج در کشور که هر دولت جدیدی بر سر کار می آید اقدامات و تصمیمات پیشینیان را رد و نقد می کند سبب شده است تا سیاست کلی و جامعی برای رفع مشکلات وجود نداشته باشد.