به گزارش پارس به نقل از مهر، این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای متعددی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

معادن و جاده ها بلای جان سومین گربه سان نادر دنیا /تعداد محیط بانان زیستگاه یور ۳۲ درصد کمتر از استاندارد جهانی

مدیر انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی معادن و جاده ها را تیر خلاص برای زیستگاه یوزپلنگ آسیایی که پس از پلنگ آمور و سیاه گوش سومین گربه سان نادر دنیاست عنوان کرد.
مرتضی اسلامی درهمایش تقدیر از حامیان و محیطبانان زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی که روز شنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی سومین گربه سان نادر دنیا پس از پلنگ آمور و سیاه گوش است، افزود: تخریب زیستگاه ها و شکار مهمترین عامل کاهش تعداد این گونه در معرض خطر انقراض است.
به گفته وی، در دهه ۷۰ بر اساس آمارهای رسمی حداقل دو یوزپلنگ آسیایی توسط انسان از پای درآمده اند که آمارهای غیررسمی بسیار بیش از این تعداد است. همچنین در طی دهه ۸۰، این تعداد به ۲۴ یوز و در دو سال اول دهه ۹۰ نیز پنج یوز توسط انسان ها کشته شده اند که نشان می دهد آمارنابودی یوزپلنگ آسیایی بسیارنگران کننده است.

هشدار در مورد افزایش شکارچیان یوزپلنگ / کمبود شدید محیط بان در ۶ هزار هکتار زیستگاه یوزپلنگ

در این همایش مدیر پروژه یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه هر سال تعداد شکارچی های یوزپلنگ افزایش می یابد، گفت: در حال حاضر با کمبود محیط بان برای حفاظت از ایستگاه های یوزپلنگ مواجه هستیم.
هومن جوکار اظهارداشت: محیط بانان حافظ منافع و محیط زیست هستند ولی متاسفانه ما شاهد کاهش محیط بانان هستیم بطوریکه در ۶ هزار هکتار اراضی زیستگاه یوزپلنگ تعداد محیط بانان بسیار اندک است.
مدیر پروژه یوزپلنگ ایرانی افزود: حمایت از محیط بانان ضروری بوده، موضوع مشکل مالی و معیشتی محیط بانان باید حل شود و ارزش کار محیط بانان دیده شود.
جوکار در ادامه با اشاره به فاز جدید پروژه یوز، تصریح کرد: فاز جدید پروژه یوزپلنگ در حال انجام است و هدف گیری این پروژه به سوی مشارکت مردم بوده است.

حمایت قاطع سازمان محیط زیست از محیط بانان /همین تعداد اندک یوزپلنگ توسط مردم حفظ شده اند

دراین روزمعاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خلاء قانونی و درک حداقلی از ضرورت و اهمیت منابع طبیعی را عامل اصلی تخریب های محیط زیست عنوان کرد و گفت: با توجه به تعداد کم نیروهای محیط زیست مردم باید دیده بان محیط زیست باشند.
احمدعلی کیخا در همایش یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه آنچه باعث کاهش یوزپلنگ در کشور شده دخالت بشر و یا تخریب زیستگاه ها توسط دولت و مردم است، افزود: سایر ارکان دولت حوزه ای است که تخریب ها را انجام می دهد و باید رفتارهای خود را اصلاح کند.
وی با بیان اینکه مسئولان سازمان محیط زیست تا جایی که بتوانند حفاظت از محیط زیست را با تمام توان انجام می دهند اظهار داشت: این مردم هستند که باید دیده بان محیط زیست بوده و اندیشه هایی را که در جهت حفاظت از محیط زیست عمل نمی کند در دست بگیرند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد کسانی که وظیفه خود را به درستی انجام می دهند در برخورد با متخلفینی که قدرت و ثروت را در دست دارند مورد هجمه و حمله این افراد قرار گرفته و یا اخراج شوند که در این صورت اگر لازم باشد تیم های ویژه ای را می فرستیم تا مسائل به وجود آمده حل شود.

فراخوان ملی برای ارائه گزارش از وضعیت محیط زیست کشور

روزشنبه همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اولین فراخوان ملی به سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه های محیط زیست، منابع طبیعی و تنوع زیستی برای دادن گزارش از وضعیت محیط زیست کشور جهت ارائه در گزارش ۱۰۰ روزه دولت خبرداد.
دکتر معصومه ابتکارافزود: سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته شکایت هایی را علیه برخی فعالین مدنی و خبرنگاران منتقد داشته که رسما همه آن شکایت ها پس گرفته خواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست دیگرهرگزعلیه هیچ فعال مدنی و خبرنگار فعال حوزه محیط زیست شکایت نخواهد کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از ارائه لایحه حفاظت از تالابهای کشور در روز های آتی خبر داد و افزود: در این لایحه اقداماتی احیایی برای ۵ تالاب هامون، هورالعظیم، بختگان، پریشان و میقان در نظر گرفته شده است.
ابتکار با بیان اینکه از این پس دوستداران محیط زیست، متخصصین و علاقه مندان می توانند به سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه ها و دیگر اقدامات زیست محیطی کمک کنند افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با روی باز از پیشنهادات کارشناسان و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استقبال می کند.
وی در خصوص احداث جاده بافق در منطقه حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی، اظهار داشت: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم و به محض انجام بررسی های لازم، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

آغاز مرحله دوم همکاری ایران و سازمان ملل برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

روز یکشنبه مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سازمان حفاظت محیط زیست، از اجرایی شدن مرحله دوم همکاری ایران و سازمان ملل برای حفاظت از یوزپلنگ اسیایی خبر داد.
هومن جوکار با اشاره به پایان یافتن مرحله نخست این همکاری در سال ۲۰۱۲ که ده سال به طول انجامید، گفت: سند همکاری ایران و سازمان ملل تا یک ماه آینده برای اجرایی شدن مرحله دوم که به مدت سه سال ادامه دارد، امضا می شود.
وی افزود: در این مرحله سازمان ملل ۳۰۰ هزار دلار و سازمان حفاظت محیط زیست با مشارکت یکی از سازمان های مردم نهاد ۹۰۰ هزار دلار برای حفاظت از یوزپلنگ اسیایی اعتبار اختصاص می دهند.
جوکار، اجرای مرحله نخست حفاظت از یوزپلنگ اسیایی را بدلیل بی توجهی مردم به این گونه مهم جانوری چندان موفقیت آمیز ندانست و گفت: در این مرحله بودجه پیش بینی شده بیشتر صرف حفاظت از زیستگاههای یوزپلنگ به صورت فیزیکی و همچنین طرحهای تحقیقاتی در این خصوص شد.

تأیید وجود ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف دریاچه ارومیه / زنگ خطر جدی برای مسئولان

دوشنبه هفته جاری، مدیر ملی طرح حفاظت از تالابها با تأیید مشاهده ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف ارومیه از روز جمعه گفت: مدیریت آبهای سطحی به سمت دریاچه و زمینهای اطراف سریعترین راهکار جلوگیری از بروز بادهای نمکی است.
محسن سلیمانی روزبهانی با بیان این مطلب افزود: در سفری که روز جمعه به اطراف دریاچه ارومیه داشتم از نزدیک شاهد وزش بادهای شدید و وجود ذرات نمک به همراه گرد و خاک در هوای این منطقه بودم.
به گفته وی، البته این نمک از زمینهای اطراف دریاچه بر خاسته بو و از نمک های بستر دریاچه که همچنان کریستاله هستند ناشی نشده است.
سلیمانی با بیان اینکه به هر حال فرقی نمی کند که منشأ ذرات نمکی کجا باشد اظهار داشت: این باد های نمکی زنگ خطری است که مسئولان باید هر چه سریعتر آن را شنیده و اقدامات لازم را پیش از آنکه انواع بیماری و ضرر و زیان های اقتصادی متوجه مردم این مناطق شود آغاز کنند.
مدیرملی طرح حفاظت از تالابها در پاسخ به اینکه به جز راهکارهای بلند مدت و میان مدتی که در کارگروه احیا دریاچه ارومیه تصویب شده در حال حاضر سریعترین راه حل برای برون رفت از این بحرا چیست تصریح کرد: البته هر راه حل کوتاه مدتی حکم مسکن برای این معضل دارد و در نهایت بی فایده است و بهتر است مسئولان به فکر درمان بحران دریاچه ارومیه باشند و از مرحله حرف وارد عمل شوند.
وی افزود: با این حال سریعترین راه حل ممکن و گام اولیه در حال حاضر مدیریت آبهای سطحی و هدایت آنها به سمت دریاچه و زمینهای اطراف است که لازمه آن در ابتدا لایروبی زهکش های منتهی به دریاچه ارومیه است.

افزایش دو برابری روزهای ناسالم در هوای پایتخت /هوای امروز تهران در شرایط هشدار

روز سه شنبه، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش ۵۵ درصدی تعداد روزهای ناسالم در نیمه اول مهر ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
دکتر یوسف رشیدی با بیان این مطلب افزود: در ۱۵ روز ابتدای مهر ماه سال جاری هوای پایتخت تنها دو روز در شرایط سالم بود، هوای پاک نداشت و ۱۳ روز را در هوای ناسالم سپری کرد.
به گفته وی، این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته ۹ روز هوای پایتخت در شرایط سالم و ۶ روز در شرایط ناسالم قرار داشت و البته سال گذشته هم در نیمه اول مهر ماه هیچ روزی در شرایط پاک نبود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: از ۲۰۱ روزی که از ابتدای سال جاری تا کنون سپری کرده ایم هوای پایتخت ۲ روز در شرایط پاک، ۱۳۰ روز در شرایط سالم و ۶۹ روز در شرایط ناسالم بوده است.
رشیدی افزود: در همین مدت در سال گذشته هیچ روز پاکی در هوای تهران گزارش نشد و تعداد روز های سالم و ناسالم به ترتیب معادل ۱۳۶ و ۶۵ روز بوده است. بنابراین از ابتدای سال جاری تا امروز تعداد روز های ناسام در تهران ۴ روز بیشتر از سال گذشته بوده است.

بررسی راهکارهای مهار بادهای نمکی این هفته در فراکسیون محیط زیست/ جلسه مشترک با رئیس سازمان محیط زیست

روز چهارشنبه عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از بررسی سریعترین راهکارهای مهار بادهای نمکی در استانهای شمال غربی کشور که از روز جمعه آغاز شده در فراکسیون محیط زیست مجلس طی این هفته خبر داد.
مهرداد بائوج لاهوتی با بیان این مطلب افزود: موضوع طوفانهای نمکی در استانهای شمال غربی و به تدریج در سایر استانها از مدتها قبل پیش بینی شده بود که مستندات امروز آغاز این بحران را نشان می دهد.
به گفته وی، عزم و اراده دولت برای رفع بحران دریاچه ارومیه بسیار جدی است و راه حلهای بلند مدت در کارگروه احیا این دریاچه در دولت تصویب شده است.
لاهوتی اظهار داشت: اما با توجه به مضراتی که بادهای نمکی برای سلامت مردم دارد بایستی هر چه سریعترکارشناسان و متخصصان راهکارهای کوتاه مدت برای مهار فعلی این معضل را اندیشیده و ما نیز در مجلس پیگیر اجرای هر چه سریعتر آن خواهیم بود.
این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: این هفته جلسه ویژه ای با رئیس سازمان محیط زیست برای بررسی این موضوع تشکیل خواهیم داد.

خشکیدگی گریبان تمام گیاهان زاگرس را گرفت/ بلوط تنها قربانی ریزگردها نیست

در این روز اعلام شد: سرانجام خشکیدگی به گیاهان علفی مراتع زاگرس هم رسید و حالا نه تنها درختان بلوط و دیگر گونه های درختی این جنگلها که مراتع زاگرس هم در آستانه نابودی قرار گرفتند.