به گزارش پارس به نقل از فارس، علی محمد ذوالفقاری در همایش ملی تجلیل از سالمندان که صبح امروز با حضور مسئولان کمیته امداد و همچنین عبدالرضا عزیزی رئیس، کمیسیون اجتماعی مجلس در سالن غدیر کمیته امداد برگزار شد، اظهار داشت: کمیته امداد یکی از بزرگترین نهادهای حمایتی در حوزه سالمندی در کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سالمند تحت پوشش، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که بعضاً به دلیل محدودیت نمی توان خدمات قابل توجهی را به آنها داد.

وی تصریح کرد: هم اکنون از یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد، ۶۰ درصد زنان و ۴۰ درصد مردان سالمند هستند. بر اساس آمار بیش از ۶۰ درصد از سالمندان در مناطق روستایی محروم زندگی می کنند که از این تعداد ۶۰ درصد سالمندان نیز به طور انفرادی و تنها زندگی می کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: برخی سالمندان به دلیل اینکه در دوران نوجوانی و جوانی از امکانات مناسبی بهره مند نبودند در سنین سالمندی دچار بیماری های متعددی می شوند که نیاز به مراقبت خاص دارند.

ذوالفقاری ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد بی سواد و کم سواد هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: مجموعه امداد بسته ای معیشتی و تشویقی را در قالب طرح شهید رجایی برای سالمندان تحت پوشش درنظر گرفته شده است که این بسته شامل بخش های مختلفی چون اردوهای سالمندی، اشتغال، کمک به تامین مسکن سالمندان، معیشت، بهداشت و… است.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: هر ساله تعدادی از سالمندان با حمایت مجموعه کمیته امداد به مشهد اعزام می شوند که البته به دلیل محدودیت نمی توان تعداد بیشتری از این افراد را به مشهد اعزام کرد.

وی افزود: از سال ۸۲ تا امروز ۲۰۰ هزار نفر از سالمندان در قالب طرح شهید رجایی از وام اشتغال امداد استفاده کرده اند.

وی در ادامه مراسم با اشاره به برخی از مشکلات مددجویان و به ویژه سالمندان تحت پوشش کمیته گفت: امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس مشکلاتی که رد حال حاضر وجود دارد برطرف شود.

ذوالفقاری تأکید کرد: مشکلات سالمندان در بخش های مختلفی چون عدم پوشش بیمه های درمانی، بیمه مکمل، هزینه فرانشیز و هزینه های خدمات پرستاری در منزل است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: در حال حاضر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد، ۴۲ هزار سالمند و زمین گیر، معلول و ناتوان هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان به صورت رایگان شود تا بخشی از مشکلات این قشر از جامعه برطرف شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه در خصوص بسته تشویقی کمیته امداد به مناسبت روز سالمند، گفت: بخشنامه ای از سوی کمیته امداد مرکز به استان های مختلف در خصوص ارائه تسهیلات ویژه برای ازدواج سالمندان مجرد ابلاغ شده است که در این بسته تشویقی تسهیلاتی از جمله پرداخت وام اشتغال برای سالمندانی که ازدواج کنند، در نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری تأکید کرد: بسیاری از سالمندان اعم از زنان و مردان دور از خانواده های خود زندگی می کنند و با مشکلاتی روبه رو هستند که با ازدواج مشکلات این قشر از جامعه برطرف خواهد شد و کمیته امداد تسهیلات ویژه ای را به آنها می دهد.