به گزارش پارس به نقل از مهر، مراسم تقدیر از خادمان و فعالان گردشگری پیش از ظهر روز یکشنبه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور ۴۸ سفیر و فعالان عرصه صنعت گردشگری برگزار شد.

در این مراسم محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: دست اندرکاران صنعت گردشگری هنوز شناخت عمیقی از این حوزه ندارند، حتی در ارتباط با استاندارد سازی تاسیسات با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و سامانه های الکترونیک در این بخش بسیار ضعیف است و سیستم های نوین مدیریتی در واحدهای گردشگری به ندرت دیده شده است. همچنین ساز و کارهای نو برای خدمت به گردشگران دیده نشده است.

وی گفت: باید تحولی در رویکردمان و در بین مدیران و دست اندرکاران شاهد باشیم. مردم آمادگی لازم را برای توسعه گردشگری پیدا نکرده اند، این مردم می تواند شامل عوام و یا خواص باشد. حتی اگر صنعت گردشگری را یک صنعت سودآور تلقی کنند اما باز هم ابهاماتی برایشان در این حوزه وجود دارد.

نجفی گفت: باید به یک تقسیم کار ملی در زمینه گردشگری بیندیشیم، محور اول بین سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای دولتی و حکومتی است که در این مورد فضای عمومی دولت و بخش هایی از نهادهای حکومتی بسیار مثبت است.

وی ادامه داد: سیاست کلی سازمان میراث فرهنگی این است که تا جای ممکن مسائل مربوط به گردشگری را در بحث تصدی گری و تصمیم سازی به بخش خصوصی واگذار کند همچنین از بخش خصوصی نیز انتظار داریم ظرفیت لازم را برای قبول این مسئولیت در خود ایجاد کرده و نگاهش را به یک نگاه ملی تبدیل کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مسئولان سازمان موظفند از هر پیشنهاد و انتقادی که از سوی فعالان بخش خصوصی می شود، استفاده کنند. برنامه تجلیل امروز نیز یک برنامه سمبولیک است.

نجفی خطاب به ۴۸ سفیر کشورهای خارجی که در این مراسم حضور پیدا کرده بودند، گفت: از حضور تک تک شما بابت مشکلی که در سیستم های ترجمه سخنرانی ها به وجود آمده عذرخواهی کرده و اعلام می کنم مهمترین ماموریت شما در ایران ایجاد زمینه و بستری برای درک متقابل دو کشور است. شما و ملت تان باید به کمک ما ایران را بهتر بشناسید و همین طور برعکس. در این زمینه آماده هر گونه همکاری برای توسعه گردشگری بین دو کشور هستیم، امیدوارم شما هم در این زمینه با مسئولان امور خارجه صحبت کنید.

در ادامه این مراسم از محمد حسن سمسارزاده باستان شناس و مدیر بخش معماری دایره المعارف تاریخ، ابوالقاسم ساسان راهنمای گردشگری، نصرالله کسرائیان عکاس پیشکسوت، حمید مجتهدی بیدآبادی کارگردان مستند ایران، محمد رضا سحاب پژوهشگر ایرانی، عباس برزگر کارآفرین گردشگری در روستای بوانات فارس، سید علی آل داوود ادیب محقق و حامی نسخ خطی، علی اصغر امیری مدیرعامل شرکت هتل های اسپیناس و جواد نظام دوست رئیس هیات مدیره تنها انجمن غارشناسی ایران تجلیل شد.

در پایان این مراسم برخی از تورگردانان به محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کردند که در گروه تجلیل شدگان از صنعت گردشگری حضور فعالان گردشگری بسیار کمرنگ بود.

همچنین در این مراسم قرار بود ۴ وزیر حضور داشته باشند و سامانه گردشگری الکترونیک نیز رونمایی شود اما به دلیل طولانی شدن این برنامه، رونمایی از سامانه گردشگری الکترونیک حذف شد.