به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، سمت و سوی تازه مدیریت شهری برای پنج سال آینده شهر تهران چه خواهد بود؟ محمدباقر قالیباف چند ساعت بعد از انتخاب دوباره اش به عنوان شهردار تهران اعلام کرد که به زودی پیش نویس برنامه پنج ساله شهر تهران را در قالبی نوین به شورای شهر ارائه می کند تا شهر تهران با سرعت بیشتری مسیر توسعه را طی کند. هر چند هنوز پیش نویسی با این عنوان به شورای شهر تهران ارائه نشده است اما در نشست های غیررسمی عنوان شده که شهرداری تهران بنا دارد همچون دوره گذشته اجرای پروژه های وسیع عمرانی را دوباره در اولویت کاری برنامه های خود قرار دهد.


البته اجرای پروژه های عمرانی فقط به معنای اتمام پروژه های در دست اجرا نیست بلکه شهردار تهران تصمیم دارد پروژه های عمرانی تازه ای را کلید بزند.
اگرچه اجرای پروژه های عمرانی برای توسعه حمل و نقل شهری تهران از اولویت های مدیریت شهری تلقی می شود اما سوال اینجا است که اجرای پروژه های عظیم عمرانی همچون پروژه صدر- نیایش در میان پروژه های اولویت دار شهر تهران در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا اینگونه پروژه های عمرانی گره کور حمل و نقل شهری را باز می کند؟

برخلاف دیدگاه شهردار تهران که معتقد است اجرای پروژه های عمرانی از اولویت های کاری مدیریت شهری تهران در شرایط فعلی است؛ اعضای شورای شهر تهران پایش سایر حوزه های مدیریت شهری را جزو اولویت های مهم کاری شهردار تهران عنوان می کنند و در عین حال اجرای پروژه های جدید عمرانی را در شرایطی مطلوب تلقی می کنند که دولت سهم خود را در بودجه اداره شهر تهران پرداخت کند تا شهرداری مجبور نباشد درآمدهای سال های آینده شهر تهران را در جریان اجرای این پروژه ها پیش خور کند.

موافقت مشروط!
محسن سرخو عضو شورای شهر چهارم اولویت های برنامه پنج ساله آینده شهر تهران را انجام مطالعات کارشناسی در حوزه های حمل و نقل و ترافیک شهر تهران عنوان کرد و در این باره به « دنیای اقتصاد» گفت: در این برنامه قطعا اولویت های مدیریت شهری تهران در شش ماهه دوم امسال مورد مطالعه و پایش دقیق قرار می گیرد علاوه بر اینها پیش بینی نحوه درآمدها و هزینه ها به طور کامل ارائه می شود و متناسب با حجم بودجه اولویت های کاری اداره شهر تهران مشخص خواهد شد.


او ادامه داد: حوزه های ترافیک و حمل و نقل شهری، پروژه های عمرانی، حوزه فرهنگی و اجتماعی در بخش نرم افزاری از جمله این اولویت ها است. البته بحث خدمات شهری و گسترش نظارت مردمی و توسعه شورایاری ها نیز از جمله حوزه هایی است که به نظر می رسد نیازمند توجه ویژه مدیریت شهری است.


سرخو دومین اولویت برنامه پنج ساله شهر تهران را پرداخت به برنامه های جزئی تر همچون نمادهای شهر تهران دانست و افزود: تهران یک شهر اسلامی است که نمادهای آن باید هم راستا با این ویژگی طراحی شود.


پروژه های زیر سطحی در اولویت باشد
او در پاسخ به این سوال که آیا شروع پروژه های جدید عمرانی نیز جزو اولویت های کاری شهرداری تهران در نظر گرفته می شود یا خیر؟ اظهار کرد: ممکن است قرار گیرد اما اعتقاد داریم پیش از آغاز، با پایش دقیق و تشخیص گره های ترافیکی، باید پروژه های عمرانی متناسب با آنها طراحی شود. از سوی دیگر بهتر است به جای آنکه برای حل معضل ترافیک به دنبال حجم خودروهای شخصی موجود در خیابان ها باشیم مکان یابی خدمات شهری را در سطح شهر به گونه ای تعریف کنیم که میزان دسترسی همه شهروندان به خدمات شهری در همه شهر آسان باشد و از این طریق میزان سفرهای دورن شهری را کاهش دهیم.


او اضافه کرد: در این راه نیز به نظر می رسد پیش از اجرای پروژه های عظیم عمرانی، توسعه خطوط مترو در نواحی پرجمعیت شهر پیش از توسعه معابر سطحی روی زمین باید مورد توجه قرار گیرد.


تحقق شعار نشاط اجتماعی
غلامرضا انصاری دیگر عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران آلودگی هوا و حمل و نقل شهری را دو اولویت مهم در تدوین برنامه پنج ساله شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: در شرایطی که در سال گذشته تنها یک روز هوای سالم در شهر تهران داشتیم توسعه حمل ونقل عمومی و مترو از مهم ترین اولویت های کاری شهرداری تهران خواهند بود.
انصاری توجه به بحث اجتماعی را از دیگر مسائل مهم حوزه مدیریت شهری در دوره فعلی خواند و در این باره به « دنیای اقتصاد» گفت: یکی از شعارهای مدیریت شهری فعلی تحقق نشاط اجتماعی است که در دوره گذشته کمتر به آن توجه شد، بنابراین توجه به آن در این دوره ضروری به نظر می رسد.


او در بخش دیگری از صحبت های خود به احتمال شروع پروژه های عمرانی جدید در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: قطعا اتمام پروژه های عمرانی در دست اجرا اولویت برنامه ما در شورا خواهد بود اما اگر منابع اجرای پروژه های جدید از طریق ایجاد عوارض پایدار شهری نه از طریق تراکم تامین شود و گشایش سیاسی در پیش باشد چه اشکالی دارد که پروژه های عمرانی جدید در دستور کار و مطالعه قرار گیرد.
او تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم بخش زیادی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران به دلیل مشکلات زیرساختی شهر است.