به گزارش پارس ، حسین احمدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی مقام مسوولی از ایران به کشور دیگری می رود و می خواهد درباره ی موضوع میراث فرهنگی و گردشگری صحبت کند، بهتر است دو مخاطب را بیش از هر چیز در نظر داشته باشد؛ مردم و مطبوعات آن کشور.

وی با اشاره به برنامه ی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای دیدار با ایرانیان بانفوذ مقیم آمریکا، گفت: وقتی درباره ی ایرانی های مقیم در آن کشور صحبت می شود، منظور عده ای هستند که پاسپورت آمریکایی دارند، یعنی به نوعی مخاطبان آقای نجفی - معاون رییس جمهور - شهروندان آمریکایی می شوند. پس باید امکاناتی را برای آن ها فراهم کرد تا برای سفر به ایران تمایل بیشتری نشان دهند و چه بهتر که در این جمع، آژانس داران آمریکایی هم که ارتباط های گردشگران با ایران دارند، حضور داشته باشند.

احمدی در ادامه به دردسرهای سفر آمریکایی ها به ایران اشاره و بیان کرد: ما تابع سیاست های کلان دولت در حوزه ی گردشگری هستیم؛ ولی آمدن گردشگران آمریکایی به ایران واقعا سخت است، چون برای گرفتن ویزای آن ها، ابتدا باید از طریق دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام کرد که معمولا پاسخ دادن آن ها حدود یک ماه طول می کشد، بعد نامه شان را به وزارت امور خارجه برای صدور ویزا می دهیم که این پروسه هم بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد، یعنی گرفتن ویزای گردشگری برای یک آمریکایی دوماه وقت لازم دارد، در حالی که فرآیند گرفتن ویزا برای یک اروپایی حداکثر ۱۰ روز طول می کشد و به تأیید دفتر هماهنگی هم نیاز ندارد.

وی ادامه داد: طبق بخشنامه های دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تورهای آمریکایی، از راهنمای توری که مورد تأیید این دفتر است باید استفاده کرد، شاید بهترین راهنماهای تور هنوز چنین مجوزی نداشته باشند. با این شرایط، نمی دانیم گردشگر آمریکایی را باید به ایران بیاوریم یا نیاوریم! نمی توان گفت از آمریکا گردشگر و مسافر بیاید، ولی از هر ۱۰ درخواستی که برای ویزای ایران از سوی اتباع آمریکایی داده می شود، پنج درخواست رد شود.

او با اشاره به چالش های صدور ویزا برای اتباع آمریکایی، بویژه ایرانی های مقیم که پاسپورت این کشور را دارند، افزود: زمانی می گفتند می خواهیم هفت میلیون گردشگر بیاوریم، اما وقتی صدور ویزا مشکلات خاص خود را دارد، چگونه می توان این کار را انجام داد؟

وی همچنین اظهار کرد: دیدارهای آقای نجفی، زمانی موفق خواهد بود که او مخاطبان خود را شناسایی کند و از کانال های مناسبی برای متقاعد کردن مخاطبان استفاده کند. در نیویورک، مجلات گردشگری پرتیراژ خوبی وجود دارد که برخی از آن ها تمایل زیادی برای مصاحبه با یک مقام ایرانی در جایگاه آقای نجفی و حتی تبلیغات ایران را دارند.

احمدی در ادامه پیشنهاد کرد: ما به جای یک هفته تبلیغ در رسانه های این کشور و پرداخت هزاران دلار، می توانیم برخی از این رسانه ها و حتی آژانس های گردشگری این کشور را که با ایران ارتباط دارند و تور برای ما می فرستند، به ایران دعوت کنیم تا واقعیت کشور ما را ببینند و در کشورشان آن را نشان دهند، این تجربه ای است که همیشه پاسخ مثبتی داشته است.

وی با بیان این که تبلیغ جاذبه های گردشگری یک کشور نشان از صلح طلبی و امنیت آن دارد، گفت: تا پیش از سال ۸۸، تعدادی از آژانس های گردشگری آمریکایی با وجود تمام محدودیت ها، با آژانس های ایرانی ارتباط داشتند و گردشگر به ایران می فرستادند ؛ اما پس از وقایع آن سال و سیاه نمایی مطبوعات و رسانه های غربی، استقبال از سفر به ایران کم شد. در حالی که امنیت ما نسبت به گذشته تغییر نکرده بود و قیمت ها هم برای خارجی ها بهتر شده بود. حالا پس از چند سال عقب نشینی، انتخابات ریاست جمهوری اوضاع را در جهت مثبتی تغییر داده است و اکنون همان آژانس های گردشگری برای برقراری ارتباط دوباره با ایران تمایل نشان داده اند و تماس می گیرند حتی برخی مجلات گردشگری آمریکا برای تبلیغ و گفت وگو با مقامات گردشگری ایران درخواست هایی دارند.

این تورگردان افزود: بعد از آن تبلیغات مسموم در چند سال گذشته، جامعه ی آمریکا تشنه ی شنیدن صحبت هایی متفاوت از ایران است که جهانگردی می تواند چاره ی این کار باشد.

او ضمن این که مصاحبه ی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را با رسانه های گردشگری آمریکا حرکتی هدفمند و موثر دانست، ادامه داد: گفت وگو با اتحادیه های گردشگری هر کشوری بهترین راه برای مقابله با تبلیغات مسموم است. اگر ضوابط و شرایط به آقای نجفی اجازه دهد، دیدار با اتحادیه های صنفی گردشگری این کشور با هدف نشان دادن چهره ای صلح طلب و امن از ایران می تواند خیلی موثر باشد.

احمدی اضافه کرد: سفر آقای نجفی همراه با هیأت دولت به آمریکا و برنامه های ایشان را که نمونه ی آن، پیش از این در سفر مقامات قبلی کشور دیده نشده است، به فال نیک می گیریم و می توان امیدوار بود در شرایطی که آقای نجفی با مخاطبان واقعی خود دیدار و گفت وگو داشته باشد، به مسیر روشنی برسیم.