به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، به یقین می توان گفت که اغلب سینماگران و همه اهالی رسانه بلافاصله پس از معرفی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی منتظر بودند تا ببینند موضع او درباره « خانه سینما» چیست؛ خانه سینمایی که یک و نیم سال قبل با عناوین مختلف تعطیل شده بود و اتفاقا رییس جمهور منتخب هم درباره آن موضع گیری کرده بود.

بسیاری معتقد بودند که جملات حسن روحانی در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری درباره خانه سینما، خیلی شفاف بیان شده است؛ جایی که او گفت: « نباید اینطور باشد که برای اهالی سینما، تئاتر و تشکل هایشان مثل تشکل خانه سینما گرفتاری هایی درست شود و من اگر مسئولیت به عهده بگیرم اینگونه مسائل را در ماه های اولیه حل و فصل می کنم» .

در ادامه همین مسیر، علی جنتی به عنوان یک کهنه سیاست مدار معتدل در راس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور قرار گرفت و پیش از آنکه رأی اعتمادش را از مجلس بگیرد در مصاحبه ای تاکید کرد که رویکردی متفاوت با دوره قبل را درباره خانه سینما اتخاذ خواهد کرد: « متاسفانه در گذشته مسائلی برای فعالیت خانه سینما به وجود آمده که به بسته شدن این مرکز و دلخوری و نگرانی بسیاری از سینماگران منجر شده است. به طور حتم سیاست و رویکرد من به گونه ای خواهد بود تا در اولین فرصت مسایل و مشکلات به وجود آمده پیرامون خانه سینما را بررسی و شرایط قانونی را برای فعالیت مجدد آن فراهم خواهم کرد» .

جنتی پس از چند روز از ورود به وزارت عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمترین معاون خود را که پیش از آن، خیلی ها درباره اش صحبت می کردند را رسما معرفی کرد. به این ترتیب، حجت الله ایوبی رییس پیشین سازمان اکو و رایزن فرهنگی سابق ایران در فرانسه روی صندلی جواد شمقدری تکیه زد.

ایوبی که در یکی دو مصاحبه اولش نخواسته بود قبل از مشورت هایش سخنی درباره خانه سینما بگوید، بالاخره در روز معارفه به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی کشور، مشکل خانه سینما را « خاری کوچک» توصیف کرد و گفت: « مساله خانه سینما که با درایت وزیر محترم و نظام جمهوری اسلامی به زودی حل خواهد شد. مسئله خانه سینما کوچک است و مانند این می ماند که سینمای ایران جوان رشیدی است که می خواهد حرکت کند، اما خاری در پا دارد و آن خار، خانه سینماست که مانع حرکت شده و باید مسئله اش حل شود تا در چارچوب نظام به راه خود ادامه دهد» .

او پس از مراسم معارفه، باز هم در راهرو های وزارت ارشاد در حلقه خبرنگاران گرفتار و این بار با پرسش هایی درباره احتمال دوپاره شدن خانه سینما روبه رو شد اما در این زمینه تاکید کرد: « نظر آقای وزیر هم این است که یک نظام جمهوری اسلامی، یک ایران با عظمت و یک خانه سینما و البته خانه ای برای همه سلیقه ها، برای همه ذوق ها و همه سینمای ایران داشته باشیم» . او در ادامه، یک بار دیگر تصمیم گیری در این زمینه را « بسیار زود» دانست.

ایوبی همچنین چند روز قبل و پس از آنکه ۲۲ سینماگر کشور از او خواسته بودند که وضعیت خانه سینما را مشخص کرده و سینمای کشور را سامان دهد، در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا تاکید کرد که « امیدوار هستیم تا روز ملی سینما، (درباره خانه سینما) جمع بندی را اعلام کنیم» .

رییس سازمان سینمایی کشور که تاکنون بارها تاکید کرده است حواشی سینما را کاهش خواهد داد، در ادامه سخناش گفته بود: « همان طور که پیش از این اعلام کرده بودیم، درباره ی موضوع خانه ی سینما با آقای جنتی (وزیر ارشاد) ، جلسات متعددی را برگزار کردیم و این روزها بررسی ها و رایزنی ها با گروه های مختلف در حال انجام است تا بنده گزارشی را خدمت آقای جنتی ارائه کنم و ایشان تصمیم نهایی را بگیرند. به زودی این گزارش ارائه خواهد شد ولی زمان دقیقی هنوز مشخص نیست» .

او همچنین رسیدن به تصمیم نهایی درباره وضعیت آتی خانه سینما تا آخر این هفته را بعید ندانست و حتی درباره آن ابراز امیدواری کرد: « امیدوار هستیم تا روز ملی سینما، جمع بندی را اعلام کنیم تا به هرحال این ماجرا هم به پایان برسد اما اهالی سینما باید در نظر بگیرند که بازگشایی خانه سینما با هر تدبیری به یک زمان طبیعی نیاز دارد. البته ما امیدواریم تا روز سینما این کار انجام شود تا هدیه ی خوبی برای اهالی سینما باشد» .

  پنج شنبه این هفته ۲۱ شهریور ماه روز ملی سینماست که احتمالا باید آن را نخستین آزمون برای سنجش « تدبیر» دولت مردان جدید در حوزه فرهنگ دانست. به نظر می رسد با توجه به تاکید موکد حجت الاسلام حسن روحانی مبنی بر حل مشکل خانه سینما در ماه های اول کارش و همچنین سخنان مختلف وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی درباره حل « بزودی» این معضل، بی راه نیست که سینماگران انتظار داشته باشند وزارت ارشاد در روز ملی شان استراتژی خود را درباره « خانه سینما» اعلام کند تا شاید آتش اختلافات دوباره به زیر خاکستر بازگردد.