به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سعید اوحدی گفت: با توجه به مذاکراتی که با مقامات سعودی در موسم حج انجام خواهیم داد تلاش خواهیم کرد که سال آینده قیمت عمره قطعاً افزایش نیابد و حتی تعدیلاتی را نیز شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در عمره مفرده دست ما برای تعیین هتل و محل های اقامت بازتر از حج تمتع است لذا با به موقع وارد شدن به مذاکرات با طرف های سعودی این امکان را فراهم می کند تا تحمیل خواسته های آنان نشویم و بتوانیم گفتگوها را مدیریت کنیم و قیمت های مناسبتری را برای زائرین در نظر بگیریم.

تلاش برای افزایش سهمیه های تمتع و عمره

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه در خصوص دغدغه های پیش آمده برای زائران در حج امسال خاطر نشان کرد: کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت اعزام زائران بیت الله الحرام دغدغه هایی را برای مردم که شاید بعضاً ۲۰ سال در نوبت تشرف منتظر ماندند ایجاد کرده است که در موسم حج تلاش خواهیم کرد با مذاکراتی که با مقامات سعودی و وزیر حج عربستان انجام خواهیم داد این موضوع را مطرح و چاره برای آن بیندیشیم.

وی با اشاره به سهمیه ۶۴ هزار نفری ایران در تمتع سال جاری افزود: سهمیه کشورها یک هزارم جمعیت شان است که ایران با توجه به جمعیت ۷۹ میلیونی که به سازمان کنفرانس اسلامی اعلام کرده، ۸۰ هزار نفر سهمیه اعزام زائر دارد که به علت بازسازی و توسعه مسجدالحرام کاهش داشته است.

معاون وزیر ارشاد افزود: این کاهش ظرفیت به خاطر توسعه و بازسازی اطراف حرم صورت گرفته که ۲۰ درصد از سهمیه تمام کشورها کاسته شده است و احتمال می رود این روند تا ۲ سال و نیم ادامه پیدا کند.

اوحدی در خصوص ظرفیت عمره مفرده هم گفت: با توجه به محدودیت ایجاد شده این کاهش ظرفیت برای عمره مفرده هم مصداق دارد اما معتقدم امسال به دلیل شرایط منطقه ای و احتمال عدم استقبال زائران کشورهای مصر، سوریه، لیبی و تونس این امکان برای ایران باشد تا با مذاکراتی با مقامات سعودی این ظرفیت را افزایش دهیم لذا این جزو برنامه های سازمان حج و زیارت است تا در موسم حج تمام مذاکرات و قراردادهای عمره را با مقامات سعودی نهایی کنیم. ۹

۹۰درصد هزینه های حج ارزی است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دغدغه دیگر مردم از افزایش قیمت ها و راهکارهای کاهش آن تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور و تخصیص ارز مبادله ای قیمتها افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی داشت چون حدود ۹۰ درصد هزینه های ما هزینه های ارزی است لذا این افزایش قیمتها نگرانی ها و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است که انشاالله در حد توان آن را ساماندهی خواهیم کرد.

تخفیف ۷۰ دلاری برای هر زائر از شرکت های هواپیمایی

وی در این باره تاکید کرد: در خصوص حج تمتع کارگروهایی که برای قیمت گذاری تشکیل شده بودند با نگاه تسعیر ارز و احتمالاً حاشیه های امنی که برای این موضوع مد نظر داشتند قیمتی را به زائر اعلام کردند که بر اساس آن مبالغشان را پرداخت کنند که در این رابطه انصافاً با پشتیبانی و حمایت بعثه مقام معظم رهبری و تلاش سازمان حج و زیارت به ازای هر زائر حدود ۷۰ دلار تخفیف گرفته شد.

پرواز مستقیم ۵۰ درصد کاروانها به مدینه منوره

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تدابیر دیگر سازمان برای صرفه جویی در هزینه های زائران اظهار کرد: در حوزه ساماندهی و برنامه ریزی فرایند حج و مذاکراتی که با شرکتهای هواپیمایی داخلی داشتیم برنامه پروازی به نحوی تنظیم شد که تمام زائرانی که مدینه قبل هستند به طور مستقیم به مدینه منوره اعزام شوند که از ۶ سال گذشته این روند صورت نمی گرفت.

وی گفت: این تعداد در قالب ۲۵۰ کاروان به صورت مستقیم به مدینه منوره پرواز خواهند داشت.

اوحدی توضیح داد: با این کار در هزینه های زائر صرفه جویی می شود و دیگر لازم نیست تا جده به مدینه را با اتوبوس و با صرف ساعت ها وقت طی کند که در این خصوص هزینه های حمل و نقل، وعده غذایی بین راه و وقت زائر صرفه جویی شده است.

وی به دیگر اقدامات سازمان حج و زیارت در این خصوص اشاره کرد و افزود: مبالغی را از محل زائرین از بانک های عامل طلب داشتیم که با مذاکرات صورت گرفته بخشی از آن وصول شد و جمع بندی کارگروه قیمت گذاری بر این شد تا ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان را به زائران محترم مسترد کند.

رئیس سازمان حج و زیارت به دستور وزیر ارشاد هم اشاره کرد و گفت: وزیر محترم باصراحت تأکید داشت تا شفافیت مالی ایجاد شود و فکر می کنم با این اقدام سازمان یک قدم جدی در این رابطه برداشته شد.

نوبت ها در صورت عدم ثبت نام محفوظ خواهند ماند

اوحدی در ادامه در پاسخ به این سئوال که تکلیف فردی که به دلیل عدم تمکن مالی نتواند در زمان فرا رسیدن نوبت اعزامش ثبت نام کند گفت: زائرانی که به هر علتی نتوانند به کاروان ها مراجعه و ثبت نام کنند نوبت آنها محفوظ خواهند ماند و سال بعد در اولویت هستند لذا عدم مراجعه به کاروانها را سریعاً جایگزین می کنیم تا سهمیه اعزام زائر به بیت الله الحرام را از دست ندهیم.

تمام پروازهای حجاج تهرانی از فرودگاه مهرآباد/تقاضا برای بدرقه و استقبال حجاج در مساجد محل سکونت

اوحدی افزود: یکی دیگر از دغدغه هایی که زائران تهرانی امسال با آن مواجه شدند جابجایی پروازها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) بود و علی رغم اینکه شرکت فرودگاه های کشور و سازمان هواپیمایی همه تمهیدات لازم را در این خصوص انجام داده بودند اما احساس کردیم که شاید برخی از زائران مرتبه اولشان باشد که سفر خارجی انجام می دهند و فرودگاه امام (ره) ممکن است برایشان ناشناخته باشد و اطلاع رسانی کاملی در این خصوص انجام نشده باشد مذاکراتی صورت گرفت تا پروازها کمافی السابق از فرودگاه مهرآباد انجام شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه مسئولان مربوطه با این کار موافقت کردند و قسمت هایی در فرودگاه مهرآباد آماده سازی شد تا پروازها از این محل صورت پذیرد اما این موضوع دغدغه مسئولین است که ما اطلاع رسانی کاملی به زائران انجام دادیم و از آنها تقاضا کردیم تا سنت حسنه بدرقه و استقبال از حجاج را در حسینیه های محل اقامت خود انجام دهند تا ازدحام جمعیت در فرودگاه مهرآباد جلوگیری شود و مشکلی برای دیگر شهروندان ایجاد نشود.