به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، سید غلامرضا موسوی با بیان این مطلب گفت: براساس آیین نامه ی هیات وزیران، صدور پروانه نمایش فیلم ها صرفا با معاونت سینمایی و در شرایط حاضر با سازمان سینمایی است. معلوم نیست براساس کدام قانون یکی از ادارات حوزه ی وزارت ارشاد به خود اجازه داده است تا برای فیلم سینمایی، پروانه نمایش صادر کند.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: گفته می شود که این اداره با این توجیه که این فیلم ها بطریق دیجیتال فیلمبرداری شده و شامل سیستم پروانه نمایش برنامه های دیجیتال می شود به این کار اقدام کرده است. ناگفته پیداست که این فقط یک توجیه است. چرا که این ها فیلم سینمایی است و فقط باید از سازمان سینمای مجوز دریافت کند.

تهیه کننده « من مادر هستم» در عین حال گفت: نکته بامزه دیگر اینکه، این فیلم ها رایت ندارد و بدون خرید رایت به بهانه اینکه فیلم ها مربوط به کمپانی ها میجر است، برای پروانه نمایش به این اداره داده می شود و اغلب به گفته کارشناسان فیلم های پرده ایست و آخرین فیلم، حتی یک ماه از اکرانش در آمریکای شمالی نمی گذرد.

موسوی ادامه داد: در شرایطی که تلویزیون و سینما، مسائل کپی رایت را رعایت می کنند، این اقدام که فقط بنفع تعداد بسیار اندکی از تکثیر و توزیع کنندگان فیلم و دی وی دی در شبکه نمایش خانگی است، جای اما و اگر دارد. چراکه به گفته یک کارشناس شبکه نمایش خانگی، گردش مالی این فیلم ها نزدیک به بیست میلیارد تومان است، بنابراین پیدا کردن پرتقال فروش چندان مشکل نیست، بخصوص که گفته می شود برای رایت کردن و آوردن و مراحل بعدی، بسته به نوع فیلم بین چهل تا یکصدبیست میلیون تومان رد وبدل می شود.

رئیس شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران تاکید کرد: باید معاونت سینمایی، حراست وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و دیگر مراکز نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کنند تا مسوولان بخش خصوصی و دولتی، نقض کننده این قانون که درنهایت به زیان سینمای ایران فعالیت می کنند، شناسایی و پول های باد آورده به صندوق درآمد عموی کشور بازگردد.

وی همچنین اذعان داشت: این اتفاق درشرایط رخ می دهد که حتی سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، اگر قصد نمایش فیلم هایش در سالن سینما یا شبکه ویدیو را داشته باشد برای نمایش از سازمان سینمای پروانه نمایش دریافت می کند. آنهم در شرایطی که اصولا این سازمان براساس قانون برای ساخت فیلم سینمایی نیز به دریافت پروانه ساخت نیاز ندارد و تقریبا تمامی تولیدات بصورت دیجیتال فیلمبراری می شود.

غلامرضا موسوی در پایان به ایسنا گفت: اگر قانون جدیدی نوشته شده که ساخته های دیجیتال به مجوز معاونت سینمایی و سازمان سینمایی نیازی ندارند، لطفا اعلام کنند که ما نیز فیلم ها سینمایی را که اخیر بصورت دیجیتال تصویربرداری می شود، به مرکز جدید منتقل کنیم و از دردسر و طی کردن روند دریافت پروانه ساخت و بعد هم پروانه نمایش، راحت شویم.