به گزارش پارس به نقل از مهر، سعید اوحدی در نشست خبری درباره انتقال پرواز حجاج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) ، گفت: پیش بینی می شود حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مابه التفاوت قیمت حج امسال به زایرانی که در کاروانها ثبت نام کرده اند، بازگردانده شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از منتفی شدن انتقال پرواز حج ۹۲ از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین المللی امام (ره) خبر داد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته پرواز حجاج استان تهران امسال نیز از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.

اوحدی همچنین از برنامه ریزی برای انجام صد درصدی عملیات پرواز زایران عمره پیش رو از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خبر داد.

معاون وزیر ارشاد یادآور شد: در سال های گذشته مدیر کاروان نیازهای زائران را برطرف می کرد ولی در حج سال جاری تلاش کردیم تا نظام مجموعه داری بر کاروان ها حاکم شود و مدیران کاروان ها دغدغه تامین تدارکارات و خدمات برای زائران را نداشته باشند.

اوحدی بیان کرد: در حج امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی در قالب ۴۹۹ کاروان که نیمی از آنها مدینه قبل و نیمی دیگر مدینه بعد هستند به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: امسال بعد از گذشت شش سال مجددا پروازهای زائران مدینه قبل در فرودگاه مدینه و پروازهای زائران مدینه بعد در فرودگاه جده به زمین خواهند نشست تا در هزینه و وقت زائران صرفه جویی شود.

اوحدی افزود: پروازهای حج امسال از ۱۷ ایستگاه پروازی کشور انجام می شود و ۱۹۰ پرواز زائران ایرانی را به سرزمین وحی اعزام می کنند.

وی گفت: از ایستگاه پروازی تهران حدود ۲۰ هزار زائر به خانه خدا مشرف می شوند و با وجودی که با هدف ساماندهی باند فرودگاه مهرآباد امسال بحث انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی (ره) مطرح بود اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر این آزمایش در موسم عمره اتفاق بیفتد نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در سالهای گذشته ۱۲ استان از ایستگاه پروازی تهران به خانه خدا مشرف می شدند اما برای همکاری با فرودگاه مهر آباد در سال جاری ۵ استان را به استان های همجوار خود انتقال دادیم تا شاهد ترافیک کمتری در محل فرودگاه مهر آباد باشیم.

وی گفت: در سال جاری ۵۲۰ پزشک به موسم حج اعزام می شوند و تفاوت حضور پزشکان در حج امسال این است که پزشکان در مجموعه ها اتاقی را به عنوان مطب در اختیار دارند و زائران هر زمانی که نیاز داشته باشند می توانند به آنها مراجعه کنند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در حج امسال مطب هایی برای پزشکان زن در هتل ها ایجاد شده تا بانوان ایرانی براحتی بتوانند مسایل بهداشتی خود را با پزشکان زن در میان بگذارند.

اوحدی ادامه داد: یکی از دیگر از محاسن خدمات پزشکی در حج ۹۲، نوع خدمت رسانی پزشکان در منا و عرفات خواهد بود به طوری که در سال جاری برای اولین بار در منا و عرفات مطب در اختیار پزشکان قرار داده شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری اینکه ۲۳ شهریور ماه جاری نخستین گروه زائران ایرانی به سرزمین وحی مشرف می شوند، افزود: پروازهای برگشت حجاج نیز از ۲۸ مهر ماه شروع و آخرین پرواز هجدهم آبان ماه انجام می شود.

معاون وزیر ارشاد درباره اختصاص ارز به زائران حج تمتع امسال گفت: با هماهنگی های مناسبی که با بانک مرکزی و سایر بانک ها انجام شده این نوید را به زائران می دهیم که هیچ مشکلی برای تأمین ارز آنها در حج ۹۲ وجود ندارد و به هر زائر ۳۰۰ دلار به عنوان ارز همراه داده خواهد شد.

روی همچنین در خصوص قیمت گذاری حج سال ۹۲ گفت: کارگروه مشترکی با کارشناسان سازمان حج و کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شده است و با توجه به شفافیت مالی که در این سازمان وجود دارد می توانم اعلام کنم که قیمت نهایی حج امسال تا پایان هفته نهایی می شود و مابه التفاوت هزینه ها به حساب زائران بازگردانده خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص جوانترین و پیرترین حج امسال گفت: جوانترین زائری که امسال به خانه خدا مشرف می شود چهار سال دارد که از مشهد مقدس به سرزمین وحی اعزام می شود و مسن ترین حاجی ایرانی نیز ۹۴ سال دارد.

وی درباره برنامه ریزی های سازمان حج و زیارت برای سپرده های عمره گفت: هم اکنون مبلغ سنگینی در بانک های ملی و ملت به عنوان ودیعه عمره پس انداز شده که نظارت و ساماندهی در خصوص ودیعه ها و ایجاد تمهیدات جدی برای خدمت رسانی بهتر به زائران از جمله دستورات وزیر ارشاد در این زمینه است.