به گزارش پارس به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: متاسفانه بدهی بیمه ها به دانشگاه ها و بیمارستان ها به یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که این امر سبب بدهی داروخانه ها به شرکت های پخش دارویی شده و مشکلات زیادی در این بخش بوجود آورده است.


هاشمی تصریح کرد: نبود نقدینگی در شرکت های دارویی و تغییرات متعدد نرخ و عدم ثبات بازار ارز و تغییرات متعدد مدیریتی در این اواخر موجب بروز مشکلات دارویی در کشور شد.


وی گفت: اگر بدهی بیمه ها به بیمارستان ها و سپس داروخانه ها به شرکت های دارویی پرداخت شود برخی از داروها که به همین دلیل در این شرکت ها انبار شده آزاد و مشکلات تا حدودی حل خواهد شد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در بخش تولید دارو در داخل نیز به هفت هزار قلم ماده اولیه دارویی نیاز داریم که برای افزایش تولید در داخل باید برنامه ریزی گسترده ای در این بخش صورت گیرد.

** کاهش ۳۵ درصدی سپرده گذاری و فرصت سه ماهه بانک ملت به داروسازان
دکتر هاشمی تصریح کرد: دولت در جلسه ای که به ریاست معاون اول و وزرای اقتصادی تشکیل داد برای رفع مشکلات داروسازان ۳۵ درصد از ۱۳۵ درصد سپرده گذاری لازم نقدی دست اندرکاران دارویی کشور در بانک ها را برای دریافت ارز کاهش داد.
وی افزود: بانک ملت قبول کرد سه ماه برای بازپرداخت بدهی شرکت های دارویی به آنان مهلت بدهد.

** اولویت ترخیص دارو توسط کشتیرانی به دستور دولت


وزیر بهداشت مهلت سه ماهه بانک ملت برای حل مشکلات نقدینگی شرکت های دارویی را فرصت خوبی برای رفع مشکلات داروسازان و راه اندازی چرخه دارو در کشور دانست و گفت: به دستور دولت کشتیرانی موظف شده ترخیص دارو از بنادر را در اولویت کاری خود قرار دهد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، هاشمی اظهار داشت: ترخیص دارو از گمرکات با حداقل وثیقه نیز بخش دیگری از تصمیمات دولت برای رفع مشکلات دارویی در این جلسه بود.


وی ادامه داد: از آنجا که بیمه ها مابه التفاوت افزایش نرخ برخی از داروها را قبول نکرده اند و فشار این افزایش قیمت به مردم وارد می شود اعتبار قابل توجهی نیز توسط سازمان غذا و دارو برای توافق با بیمه ها برای رفع این معضل در نظر گرفته شده است.


هاشمی با اشاره به اینکه مجموع این اعتبارات را مجلس در سرجمع اعتبارات لحاظ کرده است، افزود: برای کسری اعتبارات دولت باید راهکاری اتخاذ و دارو را استثنا کرد تا مشکلات به حداقل برسد.
وی گفت: برای رفع مشکلات داروی بیماران خاص نیز تدابیری اتخاذ می شود، زیرا روش گذشته مبنی بر اختصاص یارانه به بیماران خاص راهکار مناسبی نبود و در عمل فقط عده کمی توانستد این یارانه را دریافت کنند.