به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آیت الله مکارم شیرازی، ظهر امروز در دومین روز از همایش اعتدال، همبستگی امت اسلامی و رسالت علما که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، با تأکید بر این که « وحدت امت اسلامی در صورت رعایت اعتدال پا می گیرد» از افراط و تفریط در مسائل مذهبی انتقاد و اظهار کرد: این که برخی تنها بر روی افکار خود بایستند و به دیگران اهانت کنند خلاف دین و اسلام است.

وی، توهین به مذاهب اسلامی را مورد نکوهش قرار داد و افزود: برخی در کشور مصر در مورد توهین به مذاهب اسلامی استفتاء کرده و بنده در جواب گفتم: توهین به دیگر مذاهب اسلامی گناه و حرام است.

این مرجع تقلید، با انتقاد از کسانی که برای حل مشکلات، خواستار کنار گذاشتن اعتقادات مذهبی و اتحاد مذاهب هستند، گفت: مشترکات به قدری فراوان است که در سایه آنها و رعایت اعتدال می توان به اتحاد رسید.

وی در ادامه سخنان خود با یادآوری جایگاه و اهمیت اعتدال در آیات و روایات تصریح کرد: خداوند در آیه ۴۳ سوره بقره می فرماید؛ همانگونه که قبله شما خط اعتدال دارد امت شما هم امت وسط و معتدل است و در میان افراط ها و تفریط ها قرار گرفته است.

به گفته این مفسر قرآن کریم، چیزی که سبب بقای عالم آفرینش و وجود انسان می شود، اعتدال است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که « علمای اخلاق نیز همیشه به اعتدال توصیه می کنند» گفت: در همه فضایل اخلاقی باید حد اعتدال و میانه را در پیش گرفت؛ طرف افراط و تفریط « رذیله» و حد وسط « فضیلت» است.

وی بر ضرورت مقابله مسلمانان با دشمنان اسلامی تأکید کرد و گفت: علمای اسلام باید به گونه ای رفتار کنند که مسلمانان را با دشمنان اسلامی که موجودیت اسلام را قبول ندارند آشنا کنند.

وی با تأکید بر این که « دشمنان نقاط اختلاف امت اسلامی را برجسته می کنند و با تحریک هر دو طرف به دنبال ایجاد دشمنی هستند» گفت: علمای اسلام با تکیه بر اعتدال، باید به دنبال خنثی کردن نقشه های دشمنان برآیند.

این مرجع تقلید کار دشمنان اسلام را آتش تفرقه و اختلاف انداختن در میان امت اسلامی ذکر و اظهار کرد: دشمنان امروز مسلمانان را در مصر و دیگر کشورهای اسلامی به جان هم انداخته اند و خود در کناری ایستاده و به آنها می خندند.

این مرجع تقلید، در بخش دیگری از سخنان خود وهابیت را بلایی بزرگ در جهان اسلام دانست و گفت: جای تعجب است، وهابیتی که این همه خون افراد بی گناه را به زمین ریخته، خود را سلفی می نامد، « سلف صالح پیامبر» هیچ گاه علیه مسلمانان عملیات انتحاری نمی کنند و افراد بی گناه را در مساجد نمی کشند و با این امور مخالف هستند؛ قطعا اقدامات وهابیت بدعت است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که « وهابیت امروز به دو دسته تقسیم شده اند» تصریح کرد: گروهی تندرو و افراطی هستند که غیر از خود را کافر می دانند و قابل اصلاح نیستند اما باید کاری کرد تا گروهی از وهابیت که کمی معتدل هستند با صحبت و مذاکره هدایت شوند.

وی یکی از مشکلات و موانع وحدت را تهمت های ناروا به مذاهب اسلامی ذکر کرد گفت: متأسفانه وهابیت این گونه نشان می دهد که شیعه اعتقادی به خانه خدا ندارد و تنها به زیارت امام حسین (ع) می روند، بنده از صدا و سیما خواستم که مستندی بسازند و نشان دهند که ما بیشترین زائران خانه خدا را در میان مسلمانان داریم.

این مرجع تقلید با اشاره به تهمت های وارد شده به شیعیان، خاطرنشان کرد: رییس علمای یکی از جمعیت های اسلامی به بنده گفت: شنیده ام شما قرآنی غیر از قرآن ما دارید که بنده در جواب وی گفتم خود شما یا نمایندگانتان را به ایران بفرستید و در هر مسجد یا خانه ای که خواستید بروید و قرآن های ما را مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه، آیت الله مکارم، با بیان این که « مفسران شیعه در تفاسیر خود هیچ گاه به توهین و تهمت دست نزده اند» یاداورشد: بنده در تفسیر خود در کنار تفسیر آیات ولایت به هیچ فردی توهین نکرده و این ادبیات محترمانه و منطقی سبب شده که افراد فراوانی در خارج از کشور خواستار این تفسیر شوند.

وی برگزاری چنین همایش هایی را سبب از بین رفتن اختلافات خواند و تاکید کرد: تهمت ها ما را از هم جدا می کند و با برگزاری چنین همایش هایی پرده های تیره و تار و تهمت های ناروا کنار می رود.