به گزارش پارس ، حسین برزگر در گفتگو با مهر با بیان اینکه همین امر مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کرده است، عنوان کرد: ادامه این روند کار را بسیار سخت کرده و لازم است بیمه ها در این خصوص مسئولانه تر رفتار کنند و یاری گر مردم و معاونت غذا و دارو در گذر از این مرحله سخت باشند.

وی افزود: با وجود طلب ۱۰ میلیارد ریالی داروخانه امام جعفر صادق (ع) از سازمان های بیمه گر و عدم پرداخت بدهی بیمه ها، دانشگاه علوم پزشکی اهواز داروهای مورد نیاز بیماران را تامین کرده است.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز خواستار اقدام جدی مدیران ارشد استان و سازمانها در خصوص پرداخت بدهی ها شد و تصریح کرد: این معاونت از آمادگی کامل برای تامین داروهای مورد نیاز و و رفع مشکلات موردی برخوردار است.

وی به مسئله داروهای قاچاق که اخیرا مطرح شده بود اشاره کرد و با بیان اینکه قاچاق دارو به ویژه در عرصه پزشکی بر سلامت و روان مردم تاثیرات منفی جدی و زیانباری ایجاد می کند، ادامه داد: داروهای بیماران خاص مثل هموفیلی، تالاسمی، سرطان و ام اس از جمله داروهای گرانقیمتی هستند که وزارت بهداشت با اختصاص یارانه به این داروها که اغلب وارداتی و مشمول بیمه هستند از فشار وارده به خانواده های بیماران می کاهد.

برزگر گفت: البته قاچاق این داروها از یک سو باعث کاهش ذخایر دارویی و از سوی دیگر با عث به هدر رفتن ارز دولتی و یارانه ای می شود که دولت بابت آنها پرداخت می کند و این اجحاف به حق بیماران و خانواده های آنان است.

وی با بیان اینکه ورود و عرضه داروی قاچاق به دلایل مختلفی صورت می گیرد و این موضوع از چند جهت قابل بررسی است، افزود: از یک سو مسئله نیاز مطرح است و طبیعی است که وقتی مصرف کننده به چیزی احساس نیاز کند به سراغ آنان می رود و هنگامی که نیاز خود را در بازار غیرقانونی یافت کند یا قیمت آن در بازار قانونی بالاتر از آن در در بازار سیاه باشد دارو را از مبادی غیر قانونی تامین می کند.

این مقام مسئول داروی استان؛ سودجویی، تبلیغات ناآگاهانه پزشکان و القای نادرست موضوع را از سوی آنان از دیگر دلایل قاچاق دارو برشمرد و تصریح کرد: تقلب در تولید و عرصه دارو نیز مسئله ای است که به وفور در بازار دارو دیده می شود و اغلب داروها، مکمل های خوراکی و لوازم آرایشی که در مقایسه با تولیدات داخلی به قیمت ارزان در بازار قاچاق عرضه می شود تقلبی بوده و دارای ترکیبات خطرساز هستند.

برزگر همچنین از رسانه ها خواست با توجه به حساسیت های موجود درباره دارو با درج مطالب غیر مستند و غیرکارشناسی موجب تشویش مردم و برهم خوردن تعادل بازار و ایجاد نیازهای کاذب نشوند.