به گزارش پارس به نقل از مهر، سید حسن موسوی چلک در مورد انتخاب علی ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به اینکه وزارتخانه های رفاه، تعاون و کار با هم تجمیع شدند به همین دلیل باید برنامه های وزیر پیشنهادی در این سه حوزه خلاصه شود و نه اینکه فقط به یک حوزه بپردازد و البته توجه به این سه حوزه در برنامه های وی آمده است.

وی افزود: مواد مخدر، سالمندان، آسیب های اجتماعی، معلولان، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و… از جمله موضوعاتی هستند که در حوزه اجتماعی و رفاهی وجود داشته که باید به آنها پرداخته شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به برنامه های ربیعی اشاره کرد و گفت: برنامه های وی از یک جامعیتی برخوردار بوده و به اسناد بالادستی نیز توجه کافی انجام شده و برنامه های او در سه بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه های پیشنهادی نشان دهنده توجه به حوزه اجتماعی است، گفت: البته انتظار داریم که این برنامه ها تقویت و اجرایی شوند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: حمایت از گروه های آسیب پذیر، ارتقای شاخص های اجتماعی، حمایت از معلولان، حمایت های اجتماعی، مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توجه به سازمان های مردم نهاد در حوزه آسیب ها و همچنین توجه به حوزه رفاه و بهزیستی در برنامه های وی مشاهده می شود.

وی به سطح بندی خدمات اجتماعی اشاره کرد و گفت: این موضوع مد نظر ربیعی بوده و در برنامه ها نیز آمده است و همچنین نکته دیگر جامعیت در ارائه خدمات اجتماعی و ارتقای کیفیت این خدمات، توجه به سطوح مختلف پیشگیری، توسعه اورژانس اجتماعی، استفاده از ظرفیت های سازمانهای غیردولتی، توجه و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای پیشگیری و اطلاع رسانی، توجه به خانواده فرد و جامعه، استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی در تصمیم گیری اجرا و نظارت، تسهیل در دسترسی به خدمات اجتماعی برای آحاد مردم، ارتباط میان نسلی در حوزه سلامت اجتماعی و توانمندسازی جامعه هدف به سمت بیمه های اجتماعی از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی به مجلس بوده است.

به گفته موسوی چلک در برنامه های ربیعی نگاه ویژه ای به معلولان، کودکان، زنان، معتادان شده است و اینکه جامعه هدف باید فرصت های برابری را برای دسترسی به حقوق و حضور در عرصه های اجتماعی داشته باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران همچنین در مورد اقداماتی نیز که وزیر پیشنهادی باید در آینده مدنظر خود قرار دهد، اظهار داشت: نکته اول اینکه وی باید در سیاست های کلان کشور حوزه اجتماعی را مد نظر قرار دهد و با رویکرد اجتماعی به مسائل اجتماعی نگاه کنند و نکته دیگر اینکه از انجمن ها و تشکل های حرفه ای و صنفی حمایت جدی انجام داده و فعالیت های موازی را در وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی از بین ببرد و همچنین در حوزه اجتماعی از مدیران متخصص هم در وزارتخانه و هم در سازمان های تابعه استفاده کند.

وی از اعلام آمادگی انجمن مددکاران اجتماعی ایران خبر داد و گفت: آماده هر گونه همکاری با وزیر پیشنهادی دولت هستیم و اعتقاد ما این است که اگر حوزه اجتماعی تقویت شود امنیت اجتماعی پایدار، نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی نیز ارتقا پیدا می کند و همچنین مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی و به دنبال آن سرمایه اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد و به تبع آن آسیب اجتماعی کمتر و رضایت مردم از زندگی بیشتر خواهد شد و در چنین شرایطی شاخص های رفاه اجتماعی نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

موسوی در مورد سوابق ربیعی نیز تاکید کرد: این فرد تحصیلات ارشد خود را در رشته علوم اجتماعی دانشگاه علامه گذرانده و نشان دهنده این است که با حوزه اجتماعی آشناست و دکترای وی نیز که مدیریت استراتژیک است نشان می دهد که با ادبیات سیاست و مدیریت آشنایی کافی دارد و همچنین وی از سال ۷۶ تا ۸۴ مشاور اجتماعی رئیس جمهور بوده و مشخص است در این دوره هشت ساله مسائل اجتماعی را رصد می کرده و با این حوزه کاملا آشناست.

به گفته وی، از سوی دیگر سوابق آموزشی مرتبط با حوزه اجتماعی و تدریس در دانشگاه نیز و همچنین عضویت در انجمن جامعه شناسان ایران و سابقه فعالیت های علمی و پژوهشی و تالیف در حوزه اجتماعی، ارتباطات، جامعه شناسی و فرهنگی نیز نشان می دهد که وی با حوزه اجتماعی بیگانه نیست و تجربه و شناخت قوی در این حوزه ها دارد و این خود می تواند فرصتی باشد تا بتواند اقدامات مناسبی در حوزه رفاه اجتماعی انجام دهد.