به گزارش پارس ، دکتر معصومه صالحی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: آلزایمر می تواند حاصل عوامل ژنتیکی، اختلال در نوعی پروتئین های داخل مغز که باعث رسوب پلاک های پیری در بافت مغزی باشد، همچنین کاهش استیلن کولین و کم کاری تیروئید، افسردگی، بیماری های عفونی بدخیم و دیابت خطر بروز بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

وی افزود: ضربه های شدید به سر در کودکان و نوجوانان احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین ۶۰ تا ۶۵ سالگی را بالا می برد برای دوری از این بیماری بهتر است اقدامات امنیتی را در محیط های پرخطر برای کودکان افزایش داد.

رییس انجمن آلزایمر ادامه داد: آلزایمر بیماری است که امکان ابتلا به آن ۲۵ تا ۳۰ درصد بر اساس وراثت است و سن و نوع روش زندگی و سایر دلایل ناشناخته نقش کم تری برای احتمال بروز بیماری دارند.

وی رعایت نکات مربوط به سبک زندگی را در تعویق بروز آلزایمر موثر دانست و گفت: افرادی که ژن وراثتی آلزایمر در آن ها وجود دارد با بهبود روش زندگی شامل ورزش کردن، تغذیه مناسب، بهبود زندگی اجتماعی به چالش کشیدن ذهن و کاهش استرس می توانند تا سال های طولانی ابتلا به این بیماری را به تعویق بیاندازند.

وی در این رابطه تشریح کرد: انجام ورزش های هوازی نظیر پیاده روی حداقل نیم ساعت در روز، پرهیز از غذاهای حاوی چربی های اشباع و سرخ کردنی ها، مصرف گوشت سفید و سبزیجات و میوه جات می تواند برای دوری از آلزایمر به فرد کمک کند.

وی به عملکردهای ذهنی و تاثیر آن بر آلزایمر در سنین سالمندی اشاره کرد و گفت: سلول های ذهنی نیز همچون سلول های بدن با فعالیت، قدرت بیشتری پیدا می کند. به طور مثال اگر مطالب بیشتری را به حفظ بسپاریم این باعث ارتباط بیش تر سیناپس ها و کم شدن میزان فراموشی در مغز می شود.

صالحی ادامه داد: دور شدن از زندگی اجتماعی و ارتباط نداشتن با مردم باعث افسردگی و بروز آلزایمر در افراد می شود و بهتر است افراد با شرکت در کلاس های فرهنگی و آموزشی از خطر ابتلا به آلزایمر کم کنند. همچنین انجام فعالیت های خیریه به دلیل ترشح هورمون های ذهنی، احساس رضایت و آرامش برای فرد ایجاد و به کاهش عوارض این بیماری کمک زیادی می کند.

وی استرس را یکی از عوامل تشدید کننده آلزایمر عنوان کرد و گفت: اگر افراد زندگی آرام تری داشته باشند کم تر در سنین سالمندی دچار آلزایمر می شوند.

رییس انجمن آلزایمر ایران در رابطه با بروز فراموشی در سنین میانسالی هشدار داد و افزود: هر گونه فراموشی و اختلال شخصیت و عملکردی در این سنین باید جدی گرفته شود و نسبت به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب و انجام آزمایشات کلینیکی و پاراکلینیکی اقدام شود.

صالحی در رابطه با درمان بیماری آلزایمر اظهار کرد: این بیماری درمان قطعی ندارد اما درمان های معمول نقش کند کننده در سیر بیماری دارد که آن نیز به تشخیص زودهنگام نیاز دارد.

وی به اهمیت تشخیص زودهنگام اشاره کرد و گفت: هر یک سال تشخیص زودتر بیماری آلزایمر، پنج سال معلولیت ناشی از این بیماری را به تعویق می اندازد اگر فردی در مرحله MCI بیماری که آغاز آلزایمر است درمان را شروع کند نتیجه بهتری خواهد گرفت.

رییس انجمن آلزایمر ایران در رابطه با میزان ابتلا به این بیماری گفت: در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون نفر به آلزایمر مبتلا هستند و هر چهار ثانیه یک نفر به این تعداد افزوده می شود و طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۸۰ میلیون و ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون خواهد رسید که تخمین بر اساس جمعیت ایران حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر را گرفتار این بیماری عنوان می کند.