به گزارش پارس به نقل از فارس، عمر حضور مدیران سینمایی دولت دهم در سازمان سینمایی چندی دیگر به پایان می رسد و شاید کمتر کسی یادش بیاید که سال گذشته در چنین مقاطعی بود که درج یک خبر در رسانه ها به جنجال رسانه های دیگری برای مدیران سینمایی تبدیل شد: « روز ملی سینما از تقویم حذف شد» . البته اتفاقی که مدیران سینمایی نقشی در آن نداشتند اما اوج گیری اختلافات بین سازمان سینمایی و خانه سینما باعث شد تا خیلی ها ردپای این حذف را در همین اختلافات جستجو کنند.

حالا بیش از یکسال از این ماجرا می گذرد، ماجرایی که در همان روزهای ابتدایی با واکنش های بسیار متفاوتی مواجه شد و حتی سید علیرضا سجادپور معاون وقت امور فعالیت های سازمان سینمایی در اظهار نظری در خصوص این اتفاق گفته بود: « انتخاب یک روز برای روز ملی سینما باید یک دلیلی داشته باشد. قطعا سینما مقوله بسیار مهمی است و باید به عنوان یک عنصر فرهنگی به آن توجه شود. بعد از انتخاب ۲۱ شهریور به عنوان روز ملی سینما این سوال مطرح شد که اصلا چرا باید این روز را به عنوان روز ملی سینما انتخاب کرد. عده ای اعلام کردند چون در این روز تقویم خالی بوده، در همین راستا و برای خالی نبودن عریضه این روز را به عنوان روز ملی سینما انتخاب کرده اند. بر فرض اینکه اگر این روز از تقویم ها حذف شود، با تلاش هایمان روز دیگری را به عنوان روز ملی سینما انتخاب خواهیم کرد. »

گلایه های مختلفی که در آن مقطع سینماگران نسبت به حذف روز ملی سینما داشتند باعث شد تا منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برای روشن شدن موضوع در گفت وگویی با فارس عنوان کرد: « ما روزی را از تقویم حذف نکردیم و تنها روز سینما از متن تقویم به ضمیمه منتقل شده است. روز ۲۱ شهریور را به عنوان « روز سینما» در تقویم داریم؛ اولا این روز هیچ گاه به عنوان روز ملی سینما نبوده و از ابتدا که مصوب شد، ۲۱ شهریور به عنوان روز سینما نام گذاری شد.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در سال ۱۳۸۹ مصوبه ای داشتیم که در آن شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد به دلیل حجم زیاد مناسبت ها، این روزها مجددا باید مورد بازبینی قرار گیرد و مواردی که جنبه ملی داشته و برای عامه مردم مهم است باید در « متن» تقویم قید شود و موضوعاتی که تنها برای بخشی از اقشار مهم است در « ضمیمه» تقویم قرار گیرد، بر این اساس در سال ۸۵ این بررسی انجام شد، به این دلیل ۵ مناسبت را از متن تقویم و ۶ مناسبت را از ضمیمه تقویم حذف کردیم و ۳۶ مناسبت را از متن تقویم به ضمیمه تقویم رسمی کشور منتقل کردیم که یکی از این ۳۶ مورد مربوط به « روز سینما» بود.

این مقام مسئول در آن زمان گفته بود: علت این موضوع آن بود که سینما یک موضوع ملی و برای همه مردم نبوده و تنها اختصاص به قشر خاصی دارد و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مناسبت نمی توانست در متن تقویم قرار گیرد، بنابراین از سال ۱۳۸۹ ابلاغ شد و در ضمیمه تقویم قرار دارد.

واعظی در ادامه سخنان خود برای روشن شدن موضوع به وجه تمایز متن و ضمیمه تقویم اشاره کرده بود که: تفاوت متن و ضمیمه تقویم در این است که همه تقویم هایی که در کشور ما منتشر می شود موظف هستند در همان روز مربوطه مناسبت های متن تقویم را درج کنند، اما درباره ضمیمه تقویم این الزام وجود ندارد یعنی ناشر می تواند همه مناسبت های ضمیمه را در روز خود و یا در چند صفحه در ابتدای تقویم چاپ کند.

با نگاهی به تقویم رسمی سال ۹۲ کشور متوجه می شویم که امسال هم در کنار ۲۱ شهریور هیچ عنوانی به نام روز سینما یا روز ملی سینما درج نشده است و همچنان در ضمیمه تقویم قرار دارد.

اما فارغ از اینکه روز سینما می تواند به تقویم رسمی باز گردد یا خیر سوال اصلی این است که اصلا کدام روز مناسب روز سینما و یا به عبارت بهتر روز ملی سینما است تا سینماگران بتوانند همچون سال های گذشته به افتخار فرارسیدن این روز جشن خود را برپا و از خالقان آثار برتر تقدیر کنند.

ظاهرا تنها دلیل گنجانده شدن ۲۱ شهریور به عنوان روز سینما خالی بودن این روز در تقویم رسمی کشور بوده است روزیکه به لحاظ سینمایی نیز هیچ اتفاق ویژه ای در آن برای سینمای ایران رخ نداده است و تنها جشن سینمای ایران (خانه سینما) در این روز برگزار می شد و از سوی دیگر نیز در شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی به نام روز ملی سینما به تصویب نرسیده است و از سال گذشته نیز ظاهرا هیچ اقدامی برای تصویب روز ملی سینما در تقویم نشده است و باید منتظر ماند و دید آیا در فرصت اندک باقی مانده مدیران فعلی سینما می توانند بار دیگر روز سینما را از ضمیمه تقویم به تقویم رسمی منتقل کنند و یا اینکه این مدیران بعدی سینما هستند که برای این موضوع تلاش خواهند کرد.